28282 ورزشی 1402/03/02 - 06:15

از دبل قهرمانی تا شگفتی‌های جام

بعد از اتمام لیگ برتر فوتبال، تمامی نگاه‌ها معطوف به نیمه نهایی جام حذفی شده است تا در اتنهای این هفته فینالیست‌های این جام معرفی شوند. چهار تیم حاضر در این مرحله با انگیزه‌های کاملا متفاوت وارد مستطیل سبز خواهند شد تا چند احتمال جذاب را رقم بزنند.

حسن صانعی پور/ به گزارش دیوان نیوز؛ قصد داریم نگاهی به زوایای مختلف و احتمالات گوناگون نیمه نهایی و فینال جام حذفی نگاهی بیاندازیم:

به‌دنبال حیثیت

دو تیم هوادار و نساجی مازندران در دیدارهای برگشت خود مقابل سرخابی‌های پایتخت متحمل دو شکست سنگین و در عین حال غیر منتظره شدند. هوادار با شش گل مغلوب استقلال شد تا حرف و حدیث‌های گوناگونی مبنی بر تبانی  دو تیم یا بازیکنان آنان رقم بخورد و نساجی در حالی هفته سی‌ام را با چهار گل به پرسپولیس واگذار کرد که برخلاف تصور انتظار می‌رفت حریفی سرسخت‌تر برای قرمزپوشان باشد.  در این بین  انتقادات شدید و بی‌رحمانه‌ای  از علیرضا حقیقی دروازبان این تیم و چند بازیکن دیگر صورت گرفت. این اتفاقات و اتهامات موجود مسلما انگیزه بازیکنان و کادر فنی دو تیم هوادار و نساجی مازندران را بالا برده و قصد دارند  برای اعاده حیثیت و اثبات این نکته که نتایج لیگ صرفا یک اتفاق غیرمنتظره بوده است با توان قوا مقابل نمایندگان تهران صف‌آرایی کنند. شرایطی که ابتدا به جذابیت دو دیدار نیمه نهایی خواهد افزود و لحظات سختی را برای دو مدعی جدی قهرمانی رقم خواهد زد.

احتمالات شگفتی

براساس قانون نانوشته جام حذفی که آن را به جام شگفتی‌ها معروف کرده است، احتمال یک و یا دو شگفتی در این مرحله نیز وجود دارد. هوادار با ساکت الهامی که در فتح جام حذفی تبحر دارد و نساجی مازنداران که با سرمربی خارجی خود به دنبال صعود دوباره به فینال این رقابت‌هاست، بی‌گمان در اندیشه فتح جام هستند. با توجه به برگزاری دیدار پرسپولیس در ورزشگاه پاس قوامین و عدم حضور هواداران دو تیم، کفه ترازو  برای دو تیم به لحاظ عدم حضور تماشاگران که همواره نقطه قوت سرخابی‌ها بوده است تا حدود زیادی برابر شده و جو حاکم بر ورزشگاه به نفع تیم هوادار تعدیل خواهد شد. از طرفی نساجی که سابقه شکست استقلال در ورزشگاه آزادی را دارد به هیچ عنوان حریف آسانی برای آبی‌پوشان نخواهد بود. این دو موضوع احتمال حضور دو تیم هوادار و نساجی مازنداران در فینال جام حذفی را محتمل تر از گذشته کرده است. 

در اندیشه انتقام

چند انتقام در نیمه نهایی و فینال جام حذفی متصور شده است. ابتدا انتقام حیثیتی هوادار و نساجی از سرخابی‌ها، دوم انتقام  سوپر جام فصل گذشته مازندرانی‌ها از استقلال، سوم انتقام قرمزپوشان از تیم هوادار به خاطر باخت غیرمنتظره در هفته بیستم لیگ برتر و از همه مهمتر انتقام شکست دربی یکصدم توسط آبی‌پوشان پایتخت از پرسپولیس در فینال احتمالی که منجر به از دست رفتن قهرمانی آنان شد. در این خصوص دو نکته قابل گفتن است: ابتدا اینکه تصور و انگیزه انتقام ممکن است مسابقات این مرحله و حتی فینال را مقرون به حواشی و جنجال‌های مخرب نماید و دوم اینکه هیچ تیمی در این مرحله بدون برنامه و به صرف حضور در مسابقه، حاضر نخواهد شد. موردی که آن را می‌توان جذابیت ویژه این دوره جام حذفی  در نیمه نهایی بدانیم.  

دفاع از عنوان قهرمانی

اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه  سال گذشته نساجی مازندران از سد استقلال تهران گذشت و در فینال تیم آلومینیوم اراک را  شکست داد تا قهرمان جام حذفی شود. نساجی با هدایت  ساکت الهامی در حالی از سد بزرگان فوتبال ایران گذشت که تبدیل به تیمی یک‌دست و منظم شده بود. تغییرات در کادر فنی و مشکلاتی چون عدم آمادگی استادیوم این باشگاه، نساجی را در سراشیبی سقوط قرار داد تا جایی که تا درهفته‌های انتهایی لیگ از گزینه‌های سقوط محسوب می‌گردید. با این حال نماینده مازندران با گذشتن از سد تیم‌هایی چون: فجرسپاسی، آلومینیوم اراک و پیکان مسیر دشواری برای رسیدن به نیمه نهایی نداشته و با خروج حمید مطهری از هدایت این تیم و آمدن کارلوس هرناندز اسپانیایی سعی دارد به هر طریق ممکن از عنوان قهرمانی خود دفاع نماید. با این حال نساجی که در دوب ازی رفت و برگشت مقابل استقلال تهران چهار گل دریافت کرده و آبی‌پوشان را در قائمشهر متوقف نموده است، با توجه به اینکه موفق نشد سوپر جام فوتبال ایران را در مصاف با استقلال را بدست بیاورد، انگیزه‌های مضاعفی برای گذشتن از سد استقلال و رسیدن به فینال دارد. سرمربی این تیم علاوه بر بازیکنان جوان به دروازبان باتجربه خود اعتماد فراوانی دارد. باید دید علیرضا حقیقی  قادر خواهد بود همچون سال گذشته با عکس‌العمل‌های فوق‌العاده خود آبی‌پوشان پایتخت را از فینال جام حذفی محروم نماید؟

سومین شهرآورد

آبی‌پوشان تهران امیدوارند دربی پایتخت در فینال جام حذفی تکرار شود. استقلال در فصل بیست و دوم موفق به شکست پرسپولیس نگردید و حتی باخت در دیدار برگشت برای آنان به قیمت از دست رفتن قهرمانی تمام شد. از طرفی پرسپولیس بی تمایل نیست با شکست رقیب دیرینه به قهرمانی برسد. در این بین با توجه به انگیزه بازیکنان و کادر فنی استقلال و اینکه ساپینتو قصد ندارد فصل را بدون جام به پایان برساند، به نظر می‌رسد قرمزپوشان پایتخت ترجیح می‌دهند در فینال جام حذفی  با نساجی مازندران روبرو شوند. با این حال احتمال برگزاری سومین شهرآورد فصل در فینال جام حذفی فوتبال ایران وجود دارد و اگر استادیوم آزادی میهمان این بازی باشد، روزها و ساعات نیمه نخست خردادماه را هیجانی‌تر خواهد کرد.

دبل قهرمانی

عطش پرسپولیس برای دبل قهرمانی بالاست. این تیم قصد دارد در جام حذفی نیز یکه‌تاز باشد. در این بین حریفان احتمالی وی تا فتح جام شرایط گوناگونی را دارا هستند. تیم هوادار مایل به خلق شگفتی است و با توجه به اینکه سابقه شکست قرمزپوشان را دارد، برای تکرار این نتیجه امیدوار است. از طرفی اگر پرسپولیس موفق به شکست هوادار شود، دو حریف کاملا متفاوت را در پیش رو خواهد داشت. مصاف با استقلال علاوه بر اینکه جنگ قهرمانی است، جدال برای اثبات شایستگی‌هاست. استقلال با شکست حریف سنتی، ناکامی لیگ را از یاد برده و با جام به تعطیلات می‌رود و شکست این تیم مقابل پرسپولیس، علاوه بر دبل قهرمانی قرمزپوشان شرایط دوگانه‌ای را به سرخابی‌ها خواهد بخشید. آن طرف قضیه چنانچه نساجی مازندران به فینال برسد، برای تکرار قهرمانی، شرایط کاملا متفاوتی با بازی هفته سی‌ام خواهد داشت و این نکته ممکن است فرصت طلایی دبل را از قرمزپوشان بگیرد.

آخرین جام باقی مانده

ساپینتو در ابتدای ورود به باشگاه استقلال قول چهار قهرمانی را به هواداران این تیم داد. از سه جام ممکن در فصل 1401، 1402 یک جام در ویترین پرسپولیس قرار گرفت و سوپر جام به استقلال رسید. جام حذفی آخرین جام ممکن است که می تواند ساپینتو را به نیمی از آرزوها و قول و قرارهای خود با هواداران برساند. این نکته علاوه براینکه سرمربی استقلال بعد از دو بازی با نساجی مازندران و دو تیم دیگر حاضر در نیمه نهایی، متوجه قدرت، کیفیت و شرایط آنان شده است، می‌تواند به او در آنالیز درست بازی یاری رسانده و مسلما ساپینتو تمام هنر خود را برای فتح این جام بکار خواهد گرفت. 

کدام تیم قهرمان جام حذفی خواهد شد؟

متحمل‌ترین فینال بین سرخابی‌های پایتخت خواهد بود. در یک احتمال ضعیف ممکن است نساجی مازندران و هوادار دیدار نهایی جام حذفی را برگزار کنند. کما اینکه فینال دوره قبل نیز مشابه چنین اتفاقی رخ داد، با این حال باید گفت: اگر سرخابی‌ها به فینال برسند، شرایط دو تیم برای قهرمانی برابر است. اما چنانچه حریف این دو در فینال نساجی مازندران و یا هوادار باشد، ضریب قهرمانی آنان بیشتر از حالت اولیه خواهد بود.



  1. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  2. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  3. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  4. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  5. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  6. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  7. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  8. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  9. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  10. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  11. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  12. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  13. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  14. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  15. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  16. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  17. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  18. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  19. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  20. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  21. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  22. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  23. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  24. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  25. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  26. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  27. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  28. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  29. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  30. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  31. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  32.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  33. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  34. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  35. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  36. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  37. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  38. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  39. تاج منتسب به سپاه است؟
  40. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز