پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 17:06
28302 ورزشی 1402/03/03 - 06:15

با دست خود این فوتبال نیم‌بند را به فنا ندهید!

مجوز حرفه‌ای ۶ باشگاه صادر شد. اما از نکات مهم آن؛ عدم‌کسب مجوز حرفه‌ای استقلال و حذف این باشگاه از لیگ قهرمانان آسیا برای دومین سال پیاپی و صدور مجوز حرفه‌ای پرسپولیس برای حضور در این رقابت‌ها، به رغم وجود مالکیت مشترک است.

عبدالله دارابی/ به گزارش دیوان نیوز؛ بدون رودربایستی پرسپولیس نیز برای حضور در لیگ قهرمانان، طبق اسناد و مدارک با مشکل اساسی مواجه است یعنی همان مالکیت مشترک. هرچند در عملیاتی صوری استقلال به وزارت اقتصاد و پرسپولیس به وزارت ورزش سپرده شده است، اما مسئولان همین عملیات صوری خود را نیز به خوبی اجرا نکردند و از طریق اسناد و مدارک، گزک کافی به دست AFC داده‌اند تا جایی که رییس فدراسیون اقرار کرد که برخی اسناد و مدارک موجود قابل کتمان نیست و سندسازی خطر تعلیق و محرومیت ۳ ساله کل فوتبال ایران را در پی خواهد داشت.

هنوز مدت زیادی از نامه انتقادی وزیر ورزش به وزیر اقتصاد در خصوص دخالت های رییس سازمان خصوصی سازی در مورد زمان برگزاری مجامع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و تعیین اعضای هیات مدیره آن ها نمی‌گذرد. نامه ای که در آن وزیر ورزش به صراحت اعلام کرده؛ تعیین هیات مدیره دو باشگاه طبق مقررات و توافق صورت گرفته حق وزارت ورزش است و اقدامات رییس خصوصی سازی باعث ایجاد مشکلاتی اساسی از جانب  فیفا و ای اف سی برای فوتبال ایران می گردد. از طرفی معاون وزیر ورزش در نامه ای به رییس سازمان خصوصی سازی ۱۶ خرداد را زمان تشکیل مجامع دو باشگاه جهت تعیین اعضای هیات های مدیره آنان اعلام می کند.( ۲ سند رسمی در تایید مالکیت مشترک دو باشگاه).

همان طور که سال قبل، پس از حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا و همین امسال به دفعات ازسوی مسوولین بیان شد و می شود که؛ اطلاعات مربوط به صدور مجوز حرفه ای باشگاه ها از جانب AFC به شدت و دقت رصد می شود و امکان کلاه گذاشتن بر سر آنان وجود ندارد- سال قبل نیز کمیته بدوی صدور مجوز طبق همین رصدها تعلیق گردید- گویا امسال مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال کمر همت به تایید مدارک پرسپولیس جهت حضور در آسیا- به هر طریق ممکن- بسته اند، به رغم اسناد و مدارکی که خدشه دار بودن مدارک این باشگاه و وجود مالکیت مشترک را تایید می کند؛ آن هم خلاف هشدار و اعلان خطرهایی که خود مسوولان مربوطه و به ویژه رییس فدراسیون فوتبال،  بدان اذعان و اعتراف نموده اند!

آقایان! این فوتبال خود سال هاست بیمار است و معیوب و در همه ابعاد ملی، باشگاهی، سخت افزاری، نرم افزاری، تربیت نیروی انسانی کارآمد و... از دایره قدرت های برتر آسیا خارج شده است. کم کم قهرمانی های ملی و باشگاهی ایران در آسیا را باید در افسانه ها جستجو کرد! عدم راهیابی تیم امید به المپیک برای فوتبال ما دیگر امری عادی و طبیعی شده است. امروز ما امکانات لازم و قابل قبول برای گرفتن میزبانی مسابقاتی چون جام ملت های آسیا را نداریم، در حالیکه در همسایگی ما کشور قطر که ۵۱ سال از استقلالش می گذرد جام جهانی باشکوهی را با امکانات و ورزشگاه های فوق مدرنش برگزار می نماید. ما سال هاست برای وصله پینه کردن ورزشگاه آزادی مشکل داریم ولی قطر برای بزرگترین تورنمنت جهانی فوتبال، ورزشگاهی با استفاده از کانتینر می سازد! کشورهای آسیایی هر روز گامی شگرف در جهت کسب افتخار و رشد فوتبال خود برمی دارند و ما برای بازگو کردن افتخارات مان باید به گنجینه ها و آرشیوها استناد کنیم! درحالیکه استخدام مربیان بزرگ و ابر ستاره های فوتبال دنیا برای برخی کشورهای هم قاره ای ما امری عادی و سهل الوصول شده است، فوتبال ما یک فصل درگیر این است که اریک باگناما واقعا  بازی ملی دارد یا نه؟!

این همه تنزل فوتبال ایران در ابعاد مختلف که روزگاری ابرقدرت فوتبال ملی و باشگاهی قاره کهن بوده است، اتفاق نیفتاده مگر به خاطر کج سلیقگی، کژ اندیشی، ناآگاهی، ناتوانی و بی توجهی به اصول پیشرفت، سومدیریت، هدر دادن منابع، حاکمیت امیال، اعمال نفوذها، روابط و اتفاقات خارج از مدار در عرصه های مختلف فوتبال!

اینک و بدون تعارف هر باشگاهی که حایز شرایط لازم کسب مجوز حرفه ای برای حضور در رقابت های آسیایی است، از معرفی آن به عنوان نماینده ایران دریغ نکنید و اگر چنین نیست و بنابر فرمایش خودتان که؛ سندسازی، محرومیت ۳ ساله کل فوتبال ایران را درپی دارد، امیال، اعمال نفوذها و شبهات پشت پرده تان را بر این فوتبال نیم بند، نیمه جان ارجح ندانید! از معدود دلخوشی های این مردم دچار مشقت، همین فوتبال تنزل یافته است؛ با محرومیت ۳ ساله آن، این باقیمانده دلخوشی آنان را با تصمیمات مشعشع تان به فنا ندهید.



  1. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  2. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  3. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  4. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  5. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  6. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  7. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  8. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  9. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  10. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  11. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  12. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  13. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  14. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  15. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  16. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  17. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  18. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  19. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  20. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  21. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  22. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  23. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  24. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  25. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  26. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  27. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  28. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  29. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  30. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  31. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  32. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  33. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  34. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  35. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  36. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  37. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  38. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  39. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  40. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف