پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 08:21
28403 ورزشی 1402/03/08 - 04:00

فینال دربی‌ها

سومین تقابل فصل سرخابی‌ها در فینال جام حذفی خواهد بود. تساوی پرگل بازی رفت و شکست آبی‌پوشان در بازی برگشت و انگیزه‌های متفاوت دو تیم برای قهرمانی، جذابیت‌های این دیدار نفس گیر را بیشتر از گذشته کرده و یکصد و یکمین دیدار آنان را به حساسترین بازی دو دهه گذشته آنان تبدیل کرده است.

حسن صانعی پور/ به گزارش دیوان نیوز؛ با این مقدمه نگاهی به شرایط دو تیم و نیز مسیر صعود آنان به فینال خواهیم انداخت:

مسیر مشابه صعود

استقلال برای رسیدن به فینال جام حذفی تیم‌های تراکتور، ملوان بندرانزلی، پارس جم جنوبی و نساجی مازندران را پشت سرگذاشت. در طرف مقابل قرمزپوشان پایتخت با شکست ون پارس اصفهان، سپاهان، گل‌گهر سیرجان و هوادار تهران فینالیست شدند. مقایسه حریفان دو تیم نشان از تشابه مسیر صعود آنان دارد. ون پارس به همان اندازه پرسپولیس را در گام نخست اذیت کرد که استقلال نبرد دشواری را مقابل ملوان‌بندرانزلی پشت سر گذاشت. قدرت پارس جم جنوبی و هوادار به لحاظ انگیزه برابر بود و تراکتور و سپاهان قادر بودند سرخابی‌ها را از گردونه مسابقات جام حذفی خارج کنند. دو تیم گل‌گهرسیرجان و نساجی مازندارن در انتهای فصل بی‌انگیزه و منفعل ظاهر شدند و علیرغم اینکه به لحاظ داشتن بازیکنان با تجربه و با انگیزه تکمیل بودند اما به‌راحتی مقابل سرخابی‌ها در لیگ برتر و جام حذفی نتیجه را واگذار کردند. 

تقابل بهترین‌ها

در حقیقت دیدار نهایی جام حذفی تقابل بهترین خط حمله در مقابل بهترین خط دفاع لیگ است. خط آتش استقلال در طول فصل و به خصوص چند بازی انتهایی به هیچ تیمی رحم نکرده و برد هفت بر یک مقابل تراکتور به لحاظ روحی و روانی ذهنیت بازیکنان این تیم را برای بازکردن دروازه حریفان بهتر از گذشته کرده است. در نقطه مقابل پرسپولیس با حضور علیرضا بیرانوند و مدافعانی چون ولسیانی به هیچ مهاجمی اجازه مانور نداده و در حقیقت سازمان دفاعی این تیم با اضافه شدن خط هافبک و نیز پرس در زمین حریف اجازه بازی‌سازی موثر را به حریفان نداده است. پرسپولیس در فصل  جاری فوتبال -لیگ برتر و جام حذفی- به جز بازی استقلال و سپاهان از هیچ تیمی بیشتر از یگ گل دریافت نکرده و این موضوع تبدیل به نقطه قوت این تیم در فینال جام حذفی شده است. با این حال تقابل مهدی قائدی آماده و تکنیکی که براحتی مدافعان پیش رو را مقهور تکنیک خود می‌کند و محمد محبی که به بلوغ تاکتیکی رسیده است، مقابل مدافعان هوشیاری چون پورعلی‌گنجی و ولسیانی و هافبک‎های سرحالی چون سرلک رقابت دهم خرداد را دیدنی خواهد کرد. 

انگیزه‌های متفاوت

پرسپولیس در فصول گذشته موفق به دبل قهرمانی شده است. با توجه به قانون منحصر به فرد فوتبال ایران درخصوص سوپر جام، قهرمانی این تیم در جام حذفی حکم به قهرمانی بدون برگزاری بازی قرمزپوشان خواهد داد. در حقیقت پرسپولیس با فتح جام حذفی در قهرمانی هت‌تریک خواهد کرد. از طرفی اتفاقات بازی برگشت این دو تیم نیز علاوه بر قهرمانی، انگیزه قرمزپوشان را افزایش داده است. در نقطه مقابل استقلال در حالی که در رقابتی میلیمتری با پرسپولیس قرار داشت، پس از واگذار کردن دربی قهرمانی لیگ را از دست داد. ساپینتو و بازیکنان این تیم معتقد بودند که شرایط در انتهای لیگ به نفع آنان نبوده است. سرمربی آبی‌پوشان علیرغم مشکلات موجود و عدم پرداختی‌ها در اندیشه اثبات خود و نیز محقق کردن قول و قرارهای ابتدای فصل است. در این بین هرگز نباید از انگیزه انتقام  در مقابل انگیزه اثبات به سادگی گذشت. استقلال با فتح جام حذفی ضمن گرفتن انتقام شکست اوضاع انتهای فصل را آرام خواهد کرد و به التهاب انتهای فصل پایان خواهد داد و پرسپولیس با دبل قهرمانی برتری‌های خود را به رخ فوتبال ایران خواهد کشید.

موضع‌گیری‌های تاثیرگذار

حرف و حدیث‌ها و موضع‌گیری‌های گوناگونی از طرف هر دو باشگاه در روزهای اخیر مطرح شده است. استقلالی‌ها معتقدند که شرایط انتهای فصل به گونه‌ای بوده است که قهرمانی را از آنان گرفته است. یحیی گل‌محمدی درحالی که بعد از شکست برابر هوادار معتقد بود دوست ندارندد پرسپولیس با او قهرمان شود، از وضعیت انتهای فصل دفاع کرده است. او حتی در خصوص درخواست باشگاه استقلال در مورد قضاوت داور خارجی در فینال جام حذفی نیز عکس‌العمل نشان داده و گفته است: "بحث داور خارجی برای دربی فینال، یک بی‌احترامی بزرگ به داوران ما است. ما می‌دانیم داوران در این شرایط سخت چقدر سختی و مشکل در بحث سخت افزاری و بحث‌های مالی دارند." این درحالی است گل‌محمدی از نحوه قضاوت داوران در ابتدای فصل شاکی بود. ساپینتو نیز به شدت معتقد است که بیشتر از 10 امتیاز از استقلال به خاطر اشتباهات داوری گرفته شده است و امیدوار است شرایط در دربی برابر باشد. باید به این موارد اظهارنظر مدیران عامل دو تیم و صدور بیانیه از طرف آنان که بیشتر پرداختن به کری‌های هواداری است تا توجه به واقعیت‌های موجود نیز اشاره کرد. موضع‌گیری‌های تاثیرگذاری که صرفا فضای موجود را ملتهب کرده و احتمالا کیفیت فینال جام حذفی را تحت تاثیرات منفی خود قرار خواهد داد. 

شرایط دو تیم

به جرات باید گفت که شرایط دو تیم در انتهای فصل علیرغم پشت سرگذاشتن فصلی فرسایشی مناسب و تاحدود زیادی در بهترین حالت ممکن است. پرسپولیس در 9 بازی گذشته امتیازی به حریفان نداده و بعد از فتح دربی برگشت به لحاظ روحی و روانی نیز در بهترین حالت ممکن بسر می‌برد. در واقع سال 1402 سال خوش یمنی برای آنان بوده و برای رسیدن به قهرمانی لیگ و فینال جام حذفی طعم شکست را نچشیده‌اند. استقلال نیز به جز باخت دربی و تساوی مقابل صنعت نفت آبادان در هفت بازی سال جدید با پیروزی از میدان خارج شده است. ضمن اینکه آبی‌پوشان به موازات رسیدن به پایان لیگ زهردارتر و هجومی‌تر بازی کرده‌اند. در حقیقت استقلال با به ثمر رساندن یازده گل در سه بازی قبل از فینال خط و نشان خطرناکی برای حریف خود در فینال جام حذفی کشیده است. آنچه در مورد وضعیت دوتیم قابل گفتن است اینکه هر دو تیم قابلیت قهرمانی درلیگ برتر و جام حذفی را داشته اما پرسپولیس درلیگ برتر هوشیارانه تر عمل کرده و باید دید در فینال جام حذفی کدام تیم قادر خواهد بود شرایط را به نفع خود رقم بزند.

بازیکنان تاثیرگذار

اگر بگوییم قهرمانی را بازیکنان شاخص و یا به تعبیری ستاره‌های تیم‌ها رقم می‌زنند سخنی به گزافه نگفتیم. در حقیقت دربی روز چهارشنبه سرخابی‌ها در فینال جام حذفی فوتبال ایران، میدان مبارزه بازیکنان در تقابل اندیشه‌های برتری جویانه مربیان است. سروش رفیعی تبدیل به مرد انکار ناپذیر پرسپولیس شده و وحید امیری و مهدی ترابی در بهترین وضعیت خود بسر می‌برند و این تیم درون دروازه علیرضا بیرانوندی را دارد که در بالاتری وضعیت خود به لحاظ کیفیت و تجربه قرار گرفته است. آبی‌پوشان نیز با داشتن مهره‌های تاثیرگذار از این شرایط دور نیستند. مهدی قائدی تبدیل به کابوس مدافعان لیگ شده و یقینا در محوطه هجده قدم پرسپولیس خطرناک خواهد بود. محمد محبی که زوج بی‌نظیری را با قائدی تشکیل داده بی‌پروا و با انگیزه بازی می‌کند و استقلال با داشتن بازیکنانی چون روزبه چشمی، سعید مهری، کوین یامگا -در صورت رفع مصدومیت- و همچنین ارسلان مطهری که سابقه گلزنی در دربی را دارد، اجازه نخواهد داد قرمزپوشان بی پروا و بدون برنامه دفاعی بازی کنند، موردی که  قدرت تهاجمی آنان را کمتر خواهد کرد.

حساسیت‌های داوری

آبی‌پوشان به شدت معتقدند که داور دربی باید خارجی باشد. آنان حتی از علیرضا فغانی نیز به عنوان بهترین گزینه  یاد می‌‌کنند. در نقطه مقابل قرمرپوشان به هیچ عنوان چنین اعتقادی را ندارند. موضع دوگانه سرخابی‌ها حساسیت‌های داوری را بالا برده است. شاید انتظار قضاوت این دیدار توسط داوران خارجی شاخص و  باتجربه، انتظار درستی باشد. پرسپولیس که تا چند پیش منتقد اصلی داوری بود اما بعد از پیروزی‌های پی در پی، حامی داوران داخلی شده است از اتهام جانبداری دور خواهد شد و استقلال که همواره توپ ناکامی خود را به میدان داوران و عوامل بیرونی انداخته است با ذهنیت بهتری به مصاف رقیب خواهد رفت. از طرفی اشتباهات احتمالی داوران خارجی نیز حواشی کمتری را رقم خواهد زد. با این حال کمیته داوران فدراسیون فوتبال برموضوع خود ایستاده و افشاریان رئیس این کمیته گفته است: بهترین تصمیم این است که من یک داور خارجی بیاورم و پشت این داور خودم را پنهان کنم. هر تصمیمی گرفت چه غلط یا صحیح پشت او بمانم و کار خود را ادامه بدهم. بهترین و کوتاه‌ترین راه همین است و من و فدراسیون فوتبال خودمان را هم راحت می‌کنیم؛ اما فینال ایرانی با یک داور ایرانی برگزار خواهد شد.

دوئل اندیشه‌ها

دکترین مربیان لیگ در فینال جام حذفی رونمایی خواهد شد و تز برتر برسکوی قهرمانی خواهد ایستاد. یحیی گل‌محمدی در فصل جاری در بهترین فرم مربیگری خود قرار گرفته است. او پرسپولیس فصل بیست و دوم را صرفا با اندیشه‌های خود قهرمان کرد. در واقع هوش بالای این مربی که فصل بیست و یکم را به خاطر حواشی از دست داد باعث شد در فصل بیست و دوم زیرکانه در مقابل حوادث عکس‌العمل نشان بدهد. او هر وقت لازم بود اعتراض کرد، آنگاه که اقتضای می‌کرد سکوت کرد و تمرکز خود را بیشتر به تیم خود متوجه کرده و اوج هنرنمایی خود را در دربی برگشت به خرج داد و به سوی قهرمانی حرکت کرد. ساپینتو نیز نشان داد که از بهترین مربیان خارجی تاریخ فوتبال ایران است. او علاوه بر داشتن دانش روز مربیگری، احساسات وصف ناپذیری در خصوص ارتباط با هواداران دارد. او حتی با وجود مشکلات موجود نیز کم انگیزه نشده و رفتار ویژه اومقابل هواداران در نیمه نهایی جام حذفی نشان از فهم درست او از فوتبال ایران دارد. با این حال تقابل دو اندیشه برتر داخلی و خارجی که در لیگ برتر با حریفان خود دست و پنجه نرم کرده‌اند، فینال جام حذفی را تبدیل به صحنه شطرنجی کرده است که جابجایی مهره‌ها، حرکات قبل از بازی و رفتارهای نود یا صد وبیست دقیقه بازی را مهم و تاثیرگذار کرده  ومسلما قهرمانی را برای برنده  ی بازی دلچسب‌تر خواهد کرد. 

قهرمان جام حذفی کدام تیم خواهد بود

کمتر از 72 ساعت به آغاز بازی استقلال و پرسپولیس در فینال جام حذفی باقی مانده است. یقینا اخبار ریزو درشت فراوانی از دو باشگاه در خصوص این بازی منتشر شده و خواهد شد. احتمالا باید منتظر انتشار چند بیانیه و اظهار نظرهای کارشناسان و پیشکسوتان دو باشگاه باشیم. صحنه‌های مربوط به داوری نیز در برنامه‌های تلویزیونی بررسی شده و میزان سود و زیان دو تیم مشخص خواهد شد. اما آنچه مهمتر از هر چیزی به نظر‌می‌رسد، تقابل تکراری و سنتی می‌باشد که مختص فوتبال ایران و دربی بزرگ این کشور است. هرچند پیش‌بینی این دیدار همچون گذشته سخت و حتی محال است و هرچند لحظه به لحظه این دیدار می‌تواند آبستن حوادثی باشد، اما دو نکته در مورد شهرآورد یکصد و یکم و پیش‌بینی قهرمان جام حذفی قابل گفتن است؛ ابتدا اینکه شرایط قبل از بازی باید توسط ارکان دوباشگاه کنترل شود تا حساسیتهای کاذب را کاهش بدهد و دوم اینکه هواداران دو تیم برای دیدن باکیفیت‌ترین دربی قرن اجازه بدهند اتفاقات داخل زمین، برنده را مشخص نماید. در این شرایط هر تیمی موفق به کسب جام شود لذت بیشتری به هواداران خود و حتی دوستداران فوتبال ایران خواهد داد. بی‌گمان قهرمان جام حذفی تیمی ‌خواهد بود که ذهنیت قهرمانی داشته و برای تمام دقایق بازی برنامه دارد.



  1. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  2. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  3. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  4. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  5. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  6. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  7. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  8. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  9. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  10. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  11. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  12. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  13. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  14. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  15. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  16. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  17. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  18. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  19. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  20. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  21. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  22. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  23. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  24. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  25. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  26. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  27. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  28. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  29. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  30. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  31. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  32. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  33. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  34. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  35. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  36. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  37. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  38. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  39. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  40. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی