28442 ورزشی 1402/03/10 - 12:30

دربی، با طعم عناب

حساس‌ترین دربی چند دهه گذشته سرخابی‌های ایران در حالی عصر امروز در ورزشگاه بزرگ آزادی و در قالب فینال جام حذفی برگزار خواهد شد که این دو تیم فصل جاری فوتبال ایران را کاملا متفاوت پشت سرگذاشتند. قهرمانی قرمزپوشان حاصل تداوم پیروزی‌های انتهای فصل آنان بود و بهترین مقام سوم تاریخ لیگ برتر به مدد تاکتیک و همچنین هیجانات وصف ناپذیر ساپینتو و یارانش بدست آمد.

حسن صانعی ‍پور/ به گزارش دیوان نیوز؛  با این حال عنابی‌ترین دربی قرن -رنگ عنابی، سمبل هیجان و آرامش و ترکیب طبیعت و نور است.- با متغییرهای فراوان آغاز خواهد شد و یقینا آرامش شامگاه چهارشنبه را در سراسر ایران برهم خواهد زد. نگاهی به شرایط این دو تیم در آستانه دربی یکصد و یکم خواهیم انداخت:

دربی‌های حذفی

استقلال و پرسپولیس تا کنون در پنج دیدار جام حذفی مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. استقلال سه بار فاتح دربی حذفی شده و پرسپولیس دو بار موفق به شکست رقیب شده است.  با این حال استقلال در دو بازی آخر در جام حذفی مقابل پرسپولیس در ضربات پنالتی طعم شیرین برد را چشیده و پرسپولیس یک بار در ضربات پنالتی توانسته استقلال را شکست دهد. این دو تیم تاکنون تنها یکبار در فینال جام حذفی مقابل یکدیگر قرار گرفتند که آن بازی را پرسپولیس با گل‌های مهدی هاشمی نسب و افشین پیروانی در مقابل تک گل سهراب بختیاری‌زاده برنده شده است. آمار و ارقام از شرایط تقریبا برابر دو تیم در دیدارهای جام حذفی حکایت دارد. با توجه به اینکه دیدار روز چهارشنبه یقینا باید برنده داشته باشد، برد هریک از آنان آمار شکست و پیروزی‌های دو تیم را در جام حذفی و نیز تمامی دیدارهای برگزار شده دستخوش تغییراتی خواهد کرد؛ استقلال در صورت برد به رکورد بیشترین برد مقابل حریف بازخواهد گشت و پرسپولیس در صورت شکست حریف برای اولین بار در تعداد بردها از استقلال پیشی خواهد گرفت.

شرایط پرسپولیس

یقینا شرایط پرسپولیس نسبت به حریف بهتر و مناسب‌تر است. قهرمانی لیگ برتر، برد دربی برگشت لیگ بیست و دوم و 9 برد متوالی در بازی‌های اخیر، قرمزپوشان را به لحاظ روحی و روانی تجهیز کرده و یقینا بازیکنان این تیم به بلوغ تاکتیکی خود در انتهای فصل رسیده‌اند. با این حال نباید از نقش تاثیرگذار یحیی گل‌محمدی و کادرش به سادگی گذشت. سرمربی پرسپولیس با استخدام دستیار خارجی لایه‌های سنتی و به تعبیری آماتوری تفکرات خود را به فراموشی سپرده و با آرامش بیشتری به مصاف مشکلات پیش رو رفته است. باخت‌ها او را ناامید نکرده و مهره‌ها را هوشنمندانه جابجا می‌کند. از طرفی بازیکنان این تیم -چه آنان که باتجربه هستند و چه بازیکنانی که جوان هستند- به درستی در پازل تفکرات تیم قرار گرفته و به تمامی در خدمت تیم هستند. فرصت سوزی در این تیم به حداقل رسیده و بازیکنان این تیم گره کور بازی‌های سخت را با حملات اندک بازکرده و اجازه نمی‌دهند امتیازات حساس به نفع حریفان تقسیم شود. نمونه آن را می‌توان در دربی برگشت و نحوه به ثمر رسیدن گل عیسی آل کثیر ملاحظه کرد. پرسپولیس بیست دقیقه انتهایی دربی گذشته را هوشمندانه بازی کرده و از تک گل پیروزی بخش خود به خوبی دفاع کرد. 

اوضاع استقلال

اوضاع و احوال آبی‌پوشان درفصل جاری همانند فصل بهار غیرقابل پیش‌بینی است. این تیم در برابر صنعت نفت در حال سقوط به قولی به در بسته می‌زند و ناشیانه ترین گل تاریخ خود را دریافت می‌کند و در مقابل تراکتور آماده موفق به گلباران حریف می‌شود. در مقطعی هشت امتیاز از صدرنشین عقب می‌افتد و چند صباحی بر صدر تکیه می‌زند و در انتها به علت همین نوسانات، لیگ برتر را از دست می‌دهد. اما امیدواری‌های این تیم به بردهای پرگل انتهای فصل و نیمه نهایی جام حذفی است که به تعبیری موتور گلزنی آنان را روشن کرده و بازیکنان این تیم در راستای تاکتیک سرمربی به دروازه حریف نزدیک نموده و آنان از موقعیت‌های خود به خوبی استفاده می‌کنند. البته آبی‌پوشان با بدشانسی‌هایی نیز روبرو شدند. مصدومیت کوین یامگا که در حقیقت آچار فرانسه آبی‌پوشان لقب گرفته است و چند اشتباه تاثیرگذار ذهنیت آنان را برهم ریخته و هرچند نمی‌توان گفت صرفا اشتباهات یاد شده آنان را از قهرمانی دور کرده است، اما تاثیرات منفی خود را بر جای گذشته و این موضوع را می‌توان در مصاحبه‌های اخیر ساپینتو و یارانش به وضوح ملاحظه کرد. جریانی که شاید آنان را از قهرمانی جام حذفی نیز محروم کند.

تیم داوری

براساس اعلام کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران، اشکان خورشیدی به همراه علیرضا ایدروم و حسن ظهیری دربی جام حذفی را قضاوت خواهند کرد. محمد حسین ترابیان داور چهارم این دیدار است و محمد حسین زاهدی فر و سیدعلی اصغر مومنی کمک داوران پشت دروازه خواهند بود. محمد راهی کمک داور ذخیره است و محمود رفیعی ناظر داوری و ناظر ویژه این دیدار علی خسروی می‌باشد. از نکات جالب این موضوع اینکه خورشیدی در فصل بیست و دوم  برای هیچیک از دو تیم قضاوتی نداشته و از طرفی او سابقه قضاوت در دربی نودم را دارد. دیداری که ده فروردین سال 98 برگزار شد و پرسپولیس با گل احمد نوراللهی، حریفش را شکست داد. نکته دیگر این انتخاب عکس‌العمل هواداران دو تیم می‌باشد که این داور را به طرفداری حریف متهم کرده و بعد از اعلام اسامی داوران دربی حذفی، اظهار نظرهای رنگارنگی را ارایه نموده‌اند. آنچه مسلم است اینکه کمیته داوران به اشکان خورشیدی اعتماد کرده و لازم است ارکان دو تیم نیز در قضاوت درست و کم نقص به این داور کمک نمایند.

حاشیه‌ها و حساسیت‌ها

دربی ایران همواره با حاشیه‌های منحصر به فرد خود همراه بوده است. از اصرار استقلالی‌ها در خصوص قضاوت داوران خارجی تا اظهار نظرهای گاه احساسی ارکان باشگاه حواشی ریز و درشتی است که باعث گردیده تمام لحظات بازی پرالتهاب و غیرقابل پیشبینی شود. پرداخت بخش از مطالبات بازیکنان و کادرفنی توسط مدیرعامل پرسپولیس، واریز پاداش قابل توجه از طرف باشگاه استقلال به حساب اعضای این تیم نیز نشان از حساسیت ویژه این دیدار دارد. حتی باید گفت: تغییر ساعت دیدار از 18:00 به 19:45 نیز دورنمای ویژه و تعیین کننده این بازی را نمایان کرده است. در خصوص نحوه تهیه بلیط و استقرار هواداران نیز تمهیدات ویژه ای تدارک دیده شده است: طبق اعلام مسئولین برگزاری مسابقه، قرار شد که 50 هزار قطعه بلیت برای این دیدار حساس به فروش برسد که ظرفیت آن نیز پنجاه، پنجاه بوده و هواداران هر کدام از دو باشگاه قادر به خرید 25 هزار بلیت خواهند بود.

حضور هواداران

حضور و یا عدم هواداران در این دیدار سنتی دو جریان و دومسیر متفاوت را تعریف می‌کند؛ از طرفی عدم حضور تماشاگران، فوتبال را بی روح و کم رمق خواهد کرد، بنابراین حضور حداکثری هواداران دو تیم، شکل و شمایل بازی را به تمامی تغییر داده و انگیزه بازیکنان دو تیم را افزایش خواهد داد. از طرفی دیگر فشار مضاعف هواداران در بازی‌های فوتبال  به خصوص دربی کاملا متفاوت ایران و به ویژه دربی پیش رو که مصاف اعتبار و انتقام و قهرمانی است، ممکن تبعات منفی جبران ناپذیری در طول نود و یا یکصد و بیست دقیقه و حتی  روزها و هفته‌های بعد از آن داشته باشد. اینکه گفته شده است این بازی با سایر بازی‌ها تفاوتی ندارد، حداقل در مورد شهرآورد سرخابی‌های ایران که برخلاف تمامی باشگاه‌های بزرگ به پهنای جغرافیای کشور و حتی فراتر از آن طرفدار دارند، صادق نیست. این موضوع در عصر روزچهارشنبه به طور ملموس برفضای استادیوم آزادی و فوتبال ایران حاکم خواهد شد و لازم است به هرطریق ممکن کنترل شود.

انگیزه‌های متفاوت

استقلال در اندیشه جبران مافات است. آب رفته به جوب آبی‌پوشان با فتح جام حذفی بازخواهد گشت. پرسپولیس سرسختانه به دنبال دبل و در حقیقت هتریک قهرمانی است. دربی گذشته برنده داشته و این موضوع هر دو تیم را تحت الشعاع قرار داده است. آبی‌های پایتخت با قهرمانی در این جام غم از دست دادن دربی را  به فراموشی سپرده و می‌توانند ادعا کنند که برحسب اتفاقات خواسته و ناخواسته قهرمانی لیگ برتر را از دست داده‌اند.  قرمزهای تهران در صورت برنده شدن، اثبات خواهند کرد که با شایستگی جام را بالای سربرده‌اند. تمام این انگیزه‌های متفاوت و متقابل در ساق بازیکنان و نحوه نمایش هنر خود و شیوه انجام تاکتیک سرمربی تاثیر داشته و شاید به تلنگری شرایط به نفع یک تیم و به ضرر تیم مقابل تغییر کند.

بزرگان و عکس‌العمل‌ها

در روزهای اخیر پیشکسوتان دو باشگاه با حضور در تمرینات دو تیم سعی کرده‌اند روحیه مضاعفی به کادر فنی و بازیکنان بدهند. علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس با حضور در تمرینات این تیم با بازیکنان و کادر فنی به گفتگو پرداخته و در نقطه مقابل بهتاش فریبا، نصرالله عبدالهی به همراه چند پیشکسوت دیگر در تمرینات استقلال حضور یافته‌اند. مدیران عامل دو تیم نیز اقداماتی انجام داده‌اند: درویش در اندیشه پرداخت مطالبات کادر فنی و بازیکنان است. او در حال فراهم ساختن شرایطی است تا پیش از دربی، ده درصد دیگر از مطالبات بازیکنان را تا روز چهارشنبه به حساب آنها واریز کند. کریمی سرپرست استقلال نیز با انتشار پستی در فضای مجازی گفته است: استقلال در لیگ برتر علی‌رغم همه زحمات و تلاش‌ها به آنچه لیاقتش را داشت، نرسید اما این فرصت همچنان وجود دارد که در جام حذفی پاسخگوی حمایت‌ها و همدلی همه هواداران پرشور و فهیم استقلال باشیم. و دست آخر اینکه بازیکنان دو تیم با انتشار تصاویر شادی خود در آخرین جلسات تمرین آمادگی خود را به رخ حریف کشیده و بحث داغ کری‌های هواداری نیز همچنان پابرجاست.

نقش ستاره‌ها

خبر نگران کننده‌ای که شاید قهرمانی استقلال را در لیگ برتر از آنان گرفت، مصدومیت کوین یامگا بود. این بازیکن بعد از پشت سرگذاشتن مصدومیت به تمرینات استقلال اضافه شده اما شواهد و قراین حکایت از این دارد که از شرایط بازی و حتی تمرینی فاصله دارد. از طرفی این دیدار، بازی ستاره خواهد بود و غیبت بهترین بازیکن فصل استقلال جبران ناپذیر خواهد بود. با این حال نباید از نقش حساس ستاره‌های دو تیم در بازی چهارشنبه به سادگی گذر کرد. یک گلر آماده در اردوگاه قرمزپوشان به همراه مهدی ترابی مهار نشدنی و وحید امیر تمام نشدنی یک طرف و یک مهدی قائدی تکنیکی و محمد محبی سرحال به همراه روزبه چشمی نفوذ ناپذیر طرف دیگر زمین، بده بستان‌های فراوانی را رقم خواهد زد  و کافی است مدافعان هریک از تیم‌ها مرتکب کوچکترین اشتباه گردیده تا توپ بازی از خط دروازه عبور کند. سعید مهری، کوین یامگا " درصورت رسیدن به بازی"  و رافائل سیلوا در استقلال، دانیال اسماعیلی فر، سروش رفیعی و میلاد سرلک در پرسپولیس تعیین کننده‌ترین بازیکنان دو تیم خواهند بود و نباید از فرصت طلبی عیسی آل کثیر و ارسلان مطهری  نیز به سادگی گذشت.

بعد از دربی

داستان بعد از دربی جالب و دیدنی بوده و  خواهد بود. طرفداران تیم برنده خیابان‌های شهر را در قرق خود درخواهند آورد و مصاحبه‌های رنگارنگ و احتمالا انتقادهای تند و بی پروا، فضای مجازی و مطبوعات را فرا خواهد گرفت. معمولا دستاورهای فنی توسط هیچ کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته و مباحثی چون بررسی خطاها و یا پنالتی‌های احتمالی و نحوه قضاوت داوران حواشی جدیدی را رقم خواهد زد. با این حال باید گفت: با توجه به اینکه احتمالات قهرمانی برای هر دو تیم با دلایل متفاوت و متشابه یکسان است امیدواریم کم حاشیه‌ترین دربی تاریخ فوتبال ایران در شامگاه چهارشنبه رقم خورده  و قهرمانی بر اساس لیاقت‌ها حاصل گردد.



  1. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  2. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  3. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  4. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  5. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  6. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  7. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  8. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  9. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  10. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  11. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  12. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  13. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  14. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  15. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  16. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  17. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  18. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  19. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  20. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  21. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  22. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  23. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  24. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  25. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  26. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  27. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  28. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  29. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  30. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  31.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  32. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  33. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  34. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  35. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  36. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  37. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  38. تاج منتسب به سپاه است؟
  39. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  40. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور