به گزارش دیوان نیوز، سال تحصیلی جدید قرار است که ۵۲۰ هزار دانش آموز پشت نیمکت های علم و دانش استان البرز بنشینند و با توجه به اینکه مهاجرت های بی رویه تراکم جمعیت دانش آموزی را در کلاس های درس این استان بالا برده هیچ راهی جز در پیش گرفتن حرکت های اجرایی و جهادی با استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه امکانات آموزشی نیست.
سالانه ۹ هزار نفر به واسطه مهاجرت ها به جمعیت دانش آموزی استان البرز اضافه می شود بطوریکه در برخی از شهرهای مانند کرج و فردیس تراکم بالای دانش آموزی دیده می شود که براساس بررسی های به عمل آمده برای رسیدن به استاندارد و یک نوبتی شدن مدارس استان ۱۱ هزار کلاس نیاز است .
همچنین سالانه حدود ۳۰ هزار دانش آموز استان البرز از پایه ۱۲ خارج می شوند در مقابل ورودی پایه اول ابتدایی در این استان حدود ۴۲ هزار دانش آموز است؛ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ در مجموع یک هزار و ۱۲ کلاس درس در قالب ۱۱۰ پروژه در سطح استان ساخته و به دانش آموزان البرزی هدیه شد اما به رغم این جهش قابل توجه در سه سال گذشته مشکل کمبود سرانه فضاهای آموزشی استان به قوت خود باقی است و فاصله ای قابل توجه با میانگین سرانه آموزشی کشور دارد .
این فاصله زمانی معنا پیدا می کند که بدانیم باوجود تلاش های صورت گرفته سرانه آموزش استان البرز در پایان سال ۱۴۰۲ به عدد ۳.۳۴ مترمربع به ازای هر دانش آموز رسید حال آنکه میانگین سرانه کشوری ۵.۲ مترمربع می باشد.
شرایط بحرانی تشریح شده استان البرز زمانی نمود پیدا می کند که بدانیم به منظور جبران کسری سرانه فضای آموزشی استان تا رسیدن به میانگین کشوری ،نیازمند احداث ۴۳۰ فضای آموزشی جدید است .
اما نیازهای آموزشی استان البرز تنها در بحث سرانه فضاهای آموزشی نبوده بلکه لازم است اقدامات جدی در حوزه سرمایشی ، گرمایشی ، تجهیزات ، نوسازی و رنگ آمیزی مدارس صورت گیرد که دراینجا گروه های جهادی وخیرین همیشه در صحنه همراه شدند تا مهری پر عطوفت و مهربانی را برای دانش آموزان رقم زنند .
این گروه های جهادی در گرمای تابستان با تلاش بی وقفه مشغول بازسازی و زیباسازی مدارس شدند تا دانش آموزان در خانه جدید خود در آغاز سال تحصیلی آسایش و راحتی داشته باشند و اینک استان البرز به رغم تمام کمبود ها به واسطه مهاجر پذیری از هر حیث آماده پذیرایی از دانش آموزان است تا در مسیر آموختن دانش با هیچ کسری مواجه نشوند .
بهسازی ۲۶۴ هزار مترمربع فضای آموزشی توسط جهادگران در البرز
معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان البرز گفت: ۲۶۴ هزار مترمربع فضای آموزشی توسط جهادگران این استان در آستانه سال جدید تحصیلی بهسازی شده است.
" یدالله آهنگر" افزود: اکنون تراکم دانش آموزی در مدارس البرز ۴۰ نفر است در حالی که باید ۲۱ نفر باشد ؛ ۵۹ مدرسه جدید با ۷۱۶ کلاس درس برای تحویل در سال جدید تحصیلی در استان البرز آماده سازی شده است .
وی با اعلام اینکه البرز با کمبود ۶ هزار کلاس درس مواجه است، افزود: ۷۰ درصد مدارس این استان ۲ نوبتی هستند؛ ۴۴ درصد مدارس روستایی البرز ۲ نوبتی بوده و از نظر سرانه فضای آموزشی البرز در جایگاه آخر کشور قرار دارد.
آهنگر گفت: تمام تلاش ها برای آن است که سرانه آموزشی را در استان البرز افزایش دهیم .
وی با قدردانی از تلاش های جهادگران بسیجی استان بیان کرد: یک هزار و ۲۸۷ جهادگر در امر بهسازی مدارس البرز مشارکت دارند.
" حمید مسعودی " مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز نیز در ادامه بیان کرد: در راستای استاندار سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس استان از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۲ هزار و ۵۷۵ کلاس درس از مدارس سطح استان استاندارد سازی و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت .
وی اضافه کرد: با توجه به پروژه های تحویلی از سال ۱۴۰۰ تا نیمه نخست ۱۴۰۳ و نیاز مدارس نوساز به تجهیزات اعم از کلاسی،آموزشی و کمک آموزشی این استان اقدام به خرید و تحویل تجهیزات شده است که این رقم با رشدی بالغ بر ۳۷ درصدی درسال جاری همراه بوده است .
مسعودی تاکید کرد: با درنظر گرفتن کمبود شدید تجهیزات آموزشی و کلاسی ناشی از تراکم بالای دانش آموزی در مدارس سطح استان و فرسوده بودن تجهیزات مدارس قدیمی این میزان اعتبار پاسخگوی نیاز استان نیست و حداقل باید ۴۰ درصد افزایش یابد.
تلاش آموزش و پرورش البرز برای رساندن تراکم کلاس ها به ۲۵ نفر
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز نیز گفت: تلاش ها براین است تا تراکم کلاس ها به ۲۵ تا ۳۰ نفر برسد؛ بنابراین برای رسیدن به استاندارد و یک نوبتی شدن مدارس به ۱۱ هزار کلاس نیاز داریم.
«علی حجرگشت» تاکید کرد: در شهر جدید مهستان، محمدشهر و فردیس مشکلات تراکم دانش آموزی بسیار است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: تاکنون ۵۰ زمین چمن در البرز احداث شده که تاپایان سالجاری ۲۰ زمین چمن دیگر به آنها افزوده می شود.
وی اضافه کرد: پیش بینی فضای اردوگاهی و سنجش نوآموزان از دیگر اقدامات انجام شده است.
حجر گشت ادامه داد: کسب ۳۵ مدال المپیادها ، راهیابی ۱۲ دانش آموز به جشنواره نوجوان خوارزمی ، کسب رتبه اول پرسش مهر از موفقیت های علمی استان البرز در سال تحصیلی گذشته به شمار می رود.
طرح شهید محمود وند برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل
مدیرکل آموزش و پرورش البرز در ادامه با اعلام اینکه تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوران کرونا در استان البرز کم بود، افزود: طرح شهید محمود وند برای شناسایی دانش آموزان باز مانده از تحصیل اجرا شده است.
وی تاکید کرد: آمار ثبت احوال با آمار جامعه در این زمینه به دلیل مهاجرت پذیری استان البرز تطابق ندارد.
اختصاص بخشی از زندان سابق رجایی شهر به دانشگاه فرهنگیان موضوع دیگری بود که مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز به آن پرداخت و گفت : در این زمینه مطالبه داشتیم و استاندار البرز نظر مساعد دارد.
حجرگشت ، در خصوص نوسازی مدارس نیز افزود: اولویت با توسعه فضاهای آموزشی است اگرچه برخی مدارس در این زمینه شناسایی شده و در برنامه نوسازی قرار دارند.
وی یادآورشد: امسال ۷۲ هزار معلم در سطح ملی و ۲ هزار نفر در استان جذب می شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز افزود: مرحله اول آزمون برگزار شده و این معلمان پس از گزینش جذب می شوند.
توسعه فضاهای آموزشی اولویت استان البرز با هدف محرومیت زدایی
استاندار البرز نیز بیان کرد: با توجه به نیاز استان، توسعه فضاهای آموزشی را با هدف محرومیت زدایی در این بخش در اولویت برنامه های البرز قرار گرفته است.
« مجتبی عبداللهی » گفت: هر کدام از فرمانداران باید از برش نهضت مدرسه سازی در شهرستان مربوطه آگاه شوند و از ظرفیت های موجود همچون شهرداری ها، خیرین، بخش خصوصی، شهرک های صنعتی با برنامه ریزی دقیق، بهره بگیرند.
وی افزود: باید مسیر ساخت مدارس هموار و روند پیچیده اداری حذف شود.
استاندار البرز با تاکید بر ضرورت تسریع در تحقق اهداف نهضت مدرسه سازی و تشریح نیاز جدی استان به ساخت بیش از هزار و ۵۰۰ مدرسه، افزود: بر این اساس باید از تمام ظرفیت های استان، خیرین، بخش خصوصی، شهرداری ها، دهیاری ها در این راستا بهره گیری شود.
وی ادامه داد: شهرداران باید اراضی مناسب به ویژه با کاربری های آموزشی را شناسایی و به ساخت مدرسه اختصاص دهند.
عبداللهی گفت: دهیاران روستاهای پرجمعیت استان نیز از اعتبارات و ظرفیت های موجود برای ساخت مدرسه و فضای ورزشی نهایت همراهی را داشته باشند.
با این حال اگرچه استان البرز به دلیل مهاجر پذیری بالا با کمبود فضای آموزشی مواجه است اما همراهی جهادگران بسیجی و خیرین موجب شده تا بخشی از این کمبودها در هر سال تحصیلی برطرف شود اما در این حال برای رسیدن به وضعیت استاندارد آموزشی این استان به نگاه ملی نیاز دارد.