پنجشنبه، 09 فروردین 1403 14:01
382 فرهنگی 1399/02/10 - 11:40

سینما را وِلِش کن... / زنده باد نفت!

با توجه به روند فعلی در خصوص خطرات و مشکلاتی که پاندمی «کرونا» در همه سطوح و ابعاد (شغلی، حرفه ای، شخصی و...) ایجاد کرده، اکثریت قریب به اتقاق کسب و کارها، موسسه های فرهنگی و هنری، فدراسیون های ورزشی و... به دنبال ایجاد میانبری به جهت از سرگیری فعالیت هایشان هستند و «سینما» هم از این قاعده مستثنی نیست.

دیوان نیوز، مهدی تیموری- ابتدا طرح «اکران آنلاین» با فیلم سینمایی «خروج» نوشته و کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» آغاز شد و پس از آن نوبت به پرویز شهبازی رسید تا تازه ترین ساخته اش فیلم سینمایی «طلا» را در این مسیر قرار دهد و شنیده ها حاکی از آن است که به زودی آثار بیشتری مثل «خون شد» (مسعود کیمیایی) و... به این جرگه بپیوندند.

اما مسئله به همین جا ختم نشده و دوستانِ اوجِ همیشه در «اوج» (با رویکرد سینما را وِلِش کن تا «نفت» دارم می سازم)! به تکاپو افتاده اند و قرار است ایده بامزه «درایوین سینما» را (فارغ از کیفیت، مزایا و معایش) پس از سال ها مجددا در کشور پیاده کنند و طبق خبرهای رسیده از جمعه همین هفته مورخ 12 اردیبهشت 1399  به مدت یک هفته و تنها در دو سانس 21 و 23:30 در پارکینگ شماره 3 برج میلاد تهران اجرا خواهد شد. پس عجالتا  تا می صرفد ما هم می گوییم:«زنده باد نفت»! اما به هر شیوه ای که نگاه کردیم این وسط چند نکته، ابهام و یا... وجود دارد که حقیقتا هم کمی آزاردهنده و هم با واقعیت و منطق اجتماعی و اقتصادی و... جور در نمی آید

اول از همه در خصوص نام «سینماماشین» است که برای این طرح انتخاب کرده اند! (!) چرا واقعا؟ چه مشکلی در همان «درایوین سینما» وجود داشت؟ مثلا خواسته اید معادل سازی (بومی سازی) کنید؟ خب لااقل کمی فقط «کَمی» بیشتر فسفر می سوزاندید تا متوجه این نکته شوید که دو واژه «سینما» و «ماشین» هیچ کدام ریشه ای در زبان فارسی ندارند! (یا مثلا فکر می کردید اگر بگذارید «سینماخودرو» چنین استنباط می شود که سینمایی است که خودش می رود؟ به کدام سو؟ سینمای مستقل و بدون نفت، رانت، ویژه خواری، دغدغه مند و...؟ نه، نه، نه... اشتباهه، اشتباهه؛ اصلا ماشین لباس شویی رو هم خودمون روشن می کنیم!) پس در نتیجه نه تنها بومی سازی در نام این پدیده صورت نگرفته بلکه منتج به چنین تلفظ مضحک و نامانوسی شده که اساسا مانند دیگر شاهکارهای چندین سال اخیر «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» مانند «کش لقمه»، «چرخبال»، «دو سرپُف زینتی»، «دراز آویز زینتی» و... حسابی تو ذوق می زند و فاقد تاثیرگذاری است و یقین بدارید که هیچ گاه در «زبان عامه» نخواهد چرخید؛ همانطور که «رایانه» و... نچرخید. اما اینکه چطور و چگونه مثلا «هواپیما» چرخید و اینچنین پر کاربرد شد بحثِ ما نیست و به کمی «زبان شناسی» می زند و بسی چالش در خصوص «آی کیو»، «ای کیو»، «بی کیو» و «باربی کیو» و... برخی از مسئولان ایجاد می کند که اِهم اِهم... اصلا هیچی ولش کن!

دوم اینکه علاوه بر موارد یاد شده، از تاکتیک «تحریف» نیز بهره بردید که انصافا «غیراخلاقی» می نماید. آقایان در پوستر معرفی طرح (با پوستر فیلم «خروج») قید کرده اند:«برای اولین بار در ایران» (!) که جا دارد دوستانه (؟) به این عزیزان یادآور شویم که این طرح در صورت عبور از مرحله «اما» و «اگر» و به اجرا رسیدن، نسخه ای است که از «درایوین سینمای تهران پارس» (1339) و «درایوین سینمای ونک» (1348) گرفته شده و پیش از «تجربه سینماماشین با فیلم خروج» بارها و بارها اجرا شده و اتفاقا از پتانسیل بالای آن استفاده های بسیاری هم شده؛ مثلا فیلم های مطرحِ بین المللی و خارجی هم بارها و بارها اکران شدند و از قضا از برخی ریش سفیدان نقل است که «بسی لذت بخش» هم بوده!

سوم اینکه یک پرسش اساسی، ذهن معیوب، محدود و ناقص اینجانب را به خود مشغول کرده؛ اینکه «چرا باید همواره ردپای اوج در اولین های هنر هفتمِ کشورمان وجود داشته باشد؟» حال چه تحریف شده و جعلی مثل این، چه واقعی مانند «اکران آنلاین»؛ آیا حقیقتا پیش از این بزرگواران هیچ فرد یا افراد دیگری فکر اجرایی کردن این ایده ها به سرش نزده؟ یا زده و نتواگذاشتستند؟! (اشتباه تایپی نیست؛ لطفا درست بخوانید!)



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها