پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403 21:06
41 اقتصادی 1398/07/01 - 11:15

عاقبت تقابل اقتصادی «آمریکا» و «چین» چیست؟

مذاکرات تجاری فی مابین آمریکا و چین برای اولین بار پس از گذشت 2 ماه آغاز گردید. این مذاکرات به عنوان پیش زمینه ای برای مذاکرات سطوح عالی دو کشور بوده که در اوایل ماه اکتبر برگزار می گردد و نشان دهنده این مطلب است که آیا دو کشور تمایل به یافتن راه حلی برای مشکلات دارند یا خیر.

دیوان نیوز، رضا تواضعی- هیئتی متشکل از 30 کارشناس چینی به سرپرستی معاون وزیر دارایی چین آقای «لیائو مین» با همتایان آمریکایی خود در دفتر نمایندگان تجارت آمریکا در نزدیکی کاخ سفید یکدیگر را ملاقات نمودند. معاون دفتر نمایندگان تجارت آمریکا آقای «جفری گریش» هیئت آمریکایی را سرپرستی می نمود. مباحثات به طور عموده با تمرکز بر روی کشاورزی ادامه یافت که شامل تقاضای آمریکا از چین برای خرید مقدار قابل توجهی سویا و سایر محصولات کشاورزی از آمریکا بود. دو جلسه مذاکره بر روی بحث کشاورزی صورت پذیرفت که یکی از این جلسات در مورد درخواست رئیس جمهور ترامپ از چین برای قطع ارسال اوپی اوید فنتانیل ترکیبی به آمریکا بود. تنها یک جلسه منحصرا در مورد علاقمندی چین به انتقال تکنولوژی از آمریکا به چین برگزار گردید.
همچنین در این مذاکرات بیان گردید که ترامپ علاقمند به فراهم نمودن فرصت صادرات برای کشاورزان آمریکایی است (مطلب کلیدی برای سیاست انتخاباتی خود) که توسط چینی ها پس از وضع تعرفه بر کالای آمریکایی نطیر دانه سویا و سایر محصولات کشاورزی از دست رفت. به گفته وزیر بازرگانی آمریکا «ویلبر راس» در مصاحبه ای با شبکه فاکس در روز پنجشنبه:«خواسته چین همچنان نامعلوم است اما، ما خیلی خیلی زود در چند هفته آینده خواسته آن ها را در خواهیم یافت.» وی همچنین افزود چیزی که آمریکا نیاز دارد ایجاد توازن در ارتباطات با چین است و این مساله بسیار مهم تر از خرید دانه سویا می باشد.
به گفته وزیر کشاورزی آمریکا «سانی پرود» برخی از کارشناسان هیئت چینی برای بازدید از مناطق کشاورزی آمریکا در هفته آینده در این کشور خواهند ماند. شبکه خبرگزاری سی ان بی سی پیشتر بیان نموده بود که هیئت چینی از مزارع بازمان، مونتانا، اوماها و نبراسکا بازدید خواهند نمود.
وزیر خزانه داری آمریکا «استیون منوچین» که به همراه معاون نخست وزیر چین «لیو هی» در مذاکرات اکتبر شرکت خواهند نمود افزود مذاکرات بر سر مسائل ارزی از مهم ترین مباحث در این دور از مذاکرات است. منوچین در ماه گذشته چین را متهم به آن نمود که آن ها برای بدست آوردن امتیاز، یوآن را در مقابل دلار تضعیف کرده اند. ترامپ نیز چینی ها را در اجرای تعهدات خرید محصولات کشاورزی که توسط رئیس جمهور چین در G20 ژاپن، مطرح گردید مورد طعنه قرار داد که این نشانه حسن نیت چین برای از سرگیری مذاکرات نیست. چین همچنین پذیرش چنین تعهداتی را رد نموده است.
پس از آن که خریدهای مذکور در مذاکرات چین و امریکا در اواخر جولای محقق نگردید ترامپ به سرعت تعرفه واردات 10 درصدی را بر کالاهای چینی وضع نمود. با این حال در هفته گذشته ترامپ مذاکرات اول اکتبر را به تاخیر انداخت و تعرفه واردات را بر کالاهای چینی به ارزش 250 میلیارد دلار تا نیمه های ماه افزایش داد چین اما قراردادن تعرفه بر کالاهای آمریکایی نظیر داروهای سرطان، غذای حیوانات و روانسازها را به تعویق انداخت.
در روز پنجشنبه دفتر نمایندگان تجارت آمریکا بیان نمود که ده ها کالای چینی از لیست تعرفه ها حذف می گردند که شامل قلاده سگ، برخی مدارهای پرینت شده روی برد الکترونیک که در کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرند و چراغ های درخت کریسمس می شوند. به گفته سردبیر روزنامه «تایمز گلوبال» چین، این کشور بر سر مواضع خود خواهد ماند. بسیاری از مقامات آمریکایی حسن نیت چین برای از سر گیری مذاکرات را ضعف پکن تلقی نموده اند اما «هو ژین» در توییتی عنوان نموده که:«چین علاقه ای به بیان سخنان تند قبل از شروع مذاکرات ندارد اما می داند که چین همانند آمریکا نگران دستیابی به توافق نیست.» چین همچنین به دنبال گرفتن امتیاز از آمریکا می باشد. پس از وضع تحریم علیه سازنده تجهیزات مخابراتی شرکت «هوآوی» به جهت خرید تکنولوژی های حساس تولید آمریکا، این شرکت چینی دچار مشکلاتی گشته است. بروز جنگ اقتصادی 14 ماهه فی مابین این دو کشور باعث بروز نگرانی سیاست گزاران و سرمایه گزاران برای وقوع رکود اقتصادی جهانی شده است.
به گفته کارشناسان تجاری، اجرایی و مقامات رسمی هر دو کشور حتی در صورت دستیابی به یک توافق موقت در ماه های سپتامبر و اکتبر جنگ فی مابین این دو کشور به یک نبرد سیاسی، ایدئولوژیکی تبدیل گشته که از مساله تعرفه ها فراتر رفته و ممکن است حل مشکلات سال ها زمان ببرد.



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد