چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403 08:38
465 اقتصادی 1399/02/31 - 19:32

«دیوان نیوز» بررسی می کند؛

شناسایی رفتار مشتریان عصبی

همه ما گاهی مجبور شده‌ایم که با مشتریان عصبی و لجباز سر و کله بزنیم که البته کاری بسیار آزاردهنده و وقت‌گیر است.

دیوان نیوز، دکتر علی قوامی- حتی گاهی به نظر می‌رسد ما در مواجه با این مشتریان بد اخلاق (و یا به طور کلی مردم) آسیب‌پذیر هستیم، که البته این برداشت اصلا صحیح نیست. آموختن مهارت‌های آرام‌کننده و حفظ خونسردی به شما کمک می‌کند تا در برابر اهانت و زخم زبان‌های خریداران در امان بمانید و در حالی که خدمات بهتری را به مشتری ارائه می‌دهید،می‌توانید نارضایتی پیش آمده را برطرف کنید. در این مطلب سعی داریم تا به شما هم در کسب مهارت و حفظ خونسردی در برخورد با مشتریان عصبی و سخت‌گیر کمک کنیم.

بهترین راه برخورد با این قبیل مشتریان چیست؟

  • اول باید افکار و عقاید آدم‌های بدخلق و بددهن را بفهمید و ماهرانه عمل کنید مراقب باشید. چون اگر حس کنید که آن ها قصد فریب شما را دارند، احتمال دارد با حالتی دفاعی یا تهاجمی رفتار کنید که البته در هر دو شرایط وضعیت بسیار بد خواهد شد. پس اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید اینجا است. این نکته بسیار مهمی است؛ فراموشش نکنید. من به آدمی لجباز و عصبی اجازه نمی‌دهم تا من را عصبی و ناراحت کند. نمی‌گذارم این شخص (که حتی او را نمی‌شناسم) روز مرا خراب کند و یا ناراحتم کند، چون این آدم اصلا آنقدر اهمیت ندارد که بتواند کنترل زندگی من را به‌دست بگیرد.
  • شما باید هنگام روبه‌رو شدن با مشتری بدخلق و پردردسر اهدافی روشن داشته باشید. باید انتقام گرفت یا تحقیر کرد؟ معمولا اولی واکنش ناخودآگاه شما در برخورد با چنین افرادی واکنشی متقابل و پرخاشگرانه است. با اینکه این واکنش طبیعی است اما آیا به عواقب این کار فکر کرده‌اید؟

رفتار متقابل آن حتما شدیدتر خواهد بود و هر چه این شرایط طولانی‌تر شود احتمال وخیم تر شدن اوضاع و نیز عصبانیت افزایش پیدا می‌کند به‌خصوص اگر مشتری تصمیم بگیرد به سراغ ريیستان برود. شما باید واقع بین باشید دور درگیری را خط بکشید (به یاد داشته باشید شما قرار نیست زمامتان را دست مشتری بدهید). در اینجا به چند نکته ساده که شما باید روی آن ها کار کنید، اشاره می‌کنم:

  • من می‌خواهم با این شخص حرفه‌ای رفتار کنم.
  • من می‌خواهم به این گفت‌وگوی پر دردسر هر چه زودتر پایان دهم (یعنی نمی‌خواهم آتش دعوا را شعله‌ورتر کنم)

با تمرین روی همین چند نکته ساده شما می‌توانید کارتان را حرفه‌ای انجام دهید و طوری رفتار کنید که باعث افتخارتان باشد. بگذارید هیچ اشتباهی صورت نگیرد. قرار نیست شما مشتری بدخلق و پردردسر را دوست داشته باشید یا اصلاحش کنید.

تنها کاری که شما باید انجام دهید آن است که (به نفع خودتان است) به رفتار حرفه‌ای خود ادامه دهید و خونسردی خود را حفظ کنید و از هر چیزی که باعث به دردسر افتادنتان است دوری کنید.

آیا راه های ببیشتری هم برای مهار کردن این رفتار وجود دارد؟

من با هزاران کارمند که درگیر مشتریانی عصبی و پردردسر و خشن بوده‌اند کار کرده‌ام، چیزی که در مورد کارمندان موفق نظرم را جلب کرد آن است که آن ها رفتاری بنیادی دارند. وقتی مشتری می‌رود دلم می‌خواهد به عملکردم فکر کنم (بدون در نظر گرفتن نتیجه‌اش) و با افتخار بگویم من حرفه‌ای و مفید عمل کرده‌ام و در دام مشتری بداخلاق گرفتار نشدم. دلم نمی‌خواهد هیچ وقت بد رفتار کنم.



  1. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  2. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  3. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  4. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  5. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  6. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  7. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  8. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  9. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  10. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  11. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  12. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  13. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  14. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  15. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد
  16. در ۲ نقطه از تهران آرامستان جدید احداث خواهد شد
  17. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  18. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  19. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  20. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  21. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  22. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  23. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  24. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  25. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  26. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  27. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  28. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  29. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  30. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  31. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  32. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  33. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  34. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  35. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  36. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  37. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  38. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  39. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  40. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد