توحید وانشانی/ به گزارش دیوان نیوز؛ روزنامه دنیای هوادار نوشت: افزایشتراکمجمعیتی در برخی از این مناطق نیاز بهارتقای زیرساختهایشهری بهویژه در حوزه حملونقل را بسیار موردتوجه ساخته است و در این راستا شاهد تعریف پروژههایعمرانی از سوی مدیرانشهری برای تأمین این نیازهای زیرساختی هستیم. پروژههایی که اگر امروز شاهد اجرا و بهرهبرداری از آنها نباشیم در آیندهنزدیک گرههای ترافیکی امروز بهقفلهایترافیکی تبدیل شده بحرانآفرینی آغاز میشود.
چرا ارم مهم است؟
یکی از این مناطق که بهواسطه حضور پرنگ و اسکان شهروندان با تراکمجمعیتیبالا مواجهشده و راههایدسترسی آن در حوزه حملونقل پاسخگوی این حجم از تردد را ندارد، در قسمت جنوبغربی کرج مستقر شده است، یعنی آنجا که بلوار ارم از اتوبان کرج – تهران آغاز میشود و با عبور از مهرشهر بهسمت مناطقی همچون کیانمهر حرکت میکند و تا ماهدشت و پس از آن اشتهارد ادامه دارد.
شاید عواملی همچون ساخت مسکنهایمهر در منطقه ماهدشت و توسعه خدماتشهری در مناطقی مثل کیانمهر و همچنین قیمتهایاراضی در این محدوده و شرایط آبوهوایی باعث افزایشمسکن و استقرار شهروندان در این منطقه باشد. کما اینکه کرج بهواسطه موقعیتمکانی در این محدوده قابلیتتوسعه داشته و نرخمهاجرت در این کلانشهر بهواسطه نزدیکی بهپایتخت و قیمتهایپایینتر مسکن در اینشهر نسبت بهتهرانبزرگ عواملی برای حضور پررنگ مردم در اینمحدوده که در منطقهبندیشهری و شهرداری تحتعنوان منطقه 3 تحتپوشش است قرار گیرد.
یکی از پروژههایمهم مدیریتشهری کرج که مورد تأکید شهرداریکرج و شورایشهر قرار دارد، تعریض بلوار ارم است که میتواند با افزایش ظرفیت نقلوانتقالخودرو کاهشترافیک را بهدنبال داشته باشد. ترافیکی که دغدغه و مشکلاصلی ساکنین اینمنطقه شده و عاملی بر اهمیت این پروژه است!
توسعهاقتصادی منطقه فرودگاهپیام و توسعه شهرکهایصنعتیاشتهارد و سهولت دسترسی بهاتوبانکرجتهران و کرجقزوین از طریق ارم، شاید عامل دیگری برای ترافیکهای کنونی و همچنین اولویت احداث این پروژه باشد.
آخرین خبر از ارم
اما اینکه پروژه تعریض بلوار ارم که بخشی از آن در محدوده شهرداری منطقه3کرج قرار دارد در چهشرایطی قرار گرفته است، بهسراغ گفتوگو با «علیآرایی» مدیر شهرداری منطقهسهکرج پرداختهایم تا از آخرینوضعیت این پروژه حائز اهمیت، آگاه شویم.
با ذکر این نکته که عواملی همچون عدمتخصیصبودجهکافی در وضعیتفعلیاقتصادی کشور، معارضینمحلی، شرایطجوی و تملکاراضی موردنیاز برای پروژهای همچون تعریض یکبلوار میتواند همچون سدیمحکم بر سر راهش باشد، شما را بهخواندن این دیالوگ دعوت میکنیم:
علیآرایی با تأکید بر اینکه تعریض بلوار ارم یکی از پروژههای دارایاولویت شهر کرج بود، اظهار داشت: این پروژه یکی از مطالباتجدی شورای محترم پنجم بود و تاکید شهردار کرج مبنی بر اینکه در این پروژه پلاکبهپلاک در مسیر بلوار ارم بررسیهای حقوقی، املاکی، عمرانی و شهرسازی شکل گیرد را بهدنبال داشت. پس در این شرایط برای هرکدام از این پلاکها براساس مولفهها و شاخصهایی که داشت یکبرنامه ویژهای در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: طبیعیاست اراضیای که بدون معارض بود بدون فوتوقت برای آغاز عملیاتاجرایی مثل جدولگذاری و ایجاد کنارگذرهایی که در این مسیر باید احداث میشد و همچنین زیرسازی و آسفالت در اختیار واحد عمرانی قرار گرفت.
«تملکاراضی»؛ دغدغه اول
شهردار منطقه3کرج با بیان اینکه در این پروژه بهتملکاراضی نیاز بود، اضافه کرد: در این مسیر با دو دسته املاک مواجه بودیم، ابتدا املاکی که دارای مالکیتبخشخصوصی بود و در مرحلهدوم با املاکی که در اختیار بخشدولتی قرار داشت. پس در این مسیر رایزنیها، مکاتبات و پروسه نامهنگاری برای همافزایی و همکاری با دستگاههایدولتی شکل گرفت و روند تملک این اراضی آغاز شد.
آرایی بزرگترین پلاکاراضیدولتی را متعلق بهناجا دانست و گفت: باید تشکر ویژهای از فرماندهیکلناجایاستان داشته باشم چرا که با مساعدت و همکاری که داشتند قفل اینپروژه باز شد و با در اختیار قرارگرفتن محدوده پایگاههواییناجا، پروژه جان تازهای گرفت و توانستیم بهسرعت وارد عملیاتاجرایی شویم.
گلوگاهارم باز میشود
وی با بیان اینکه روند تملک و اجرایپلاک منطقهپایگاههواییناجا همزمان بهطور موازی با سایر پلاکها درحالاجراست، اضافه کرد: درحالحاضر تمرکز ما بر روی محدودهپایگاههواییناجاست چرا که با قرارگیری در انتهای بلوار ارم و تعریض اینبخش میتوانیم گلوگاه ورودی شهرستانکرج را از معبر جنوبغرب یعنی ماهدشت آنهم در شرایطی که بهواسطه فرودگاهپیام موقعیتترانزیتی پیدا کرده است، بازگشایی کنیم.
مدیر منطقه3کرج با تاکید بر سرعت در اجرای این پلاک از پروژه، خاطرنشان کرد: با توجه بهاینکه حجم قابلتوجهی از تبادلات بار و مسافر در این محدوده وجود دارد بهرهبرداری از این پروژه میتواند شرایطمناسبی را بهویژه در ساعاتپایانی روز که اوجترافیک را در محور ارم شاهد هستیم برای شهروندان بهدنبال داشته باشد.
افزایشجمعیت و مطالبهمردم
آرایی با تأکید بر اینکه مطالبه جدی شهروندان اصلاح هندسی و تعریض بلوار ارم برای تسهیل تردد است، اضافه کرد: جمعیت پذیری منطقه سه کرج به این مسئله دامن می زند و باید برنامه ریزی دقیقی برای افق های آینده در این منطقه داشته باشیم.
تکمیل این پروژه می تواند یکی از دستاوردهای جدی شورای پنجم برای اجابت مطالبات مردم باشد.
ارم چهزمانی بدون ترافیک میشود؟
وی درخصوص پیشرفتفیزیکی کلپروژه در منطقهسه و همچنین در منطقه پلاکپایگاههواییناجا اظهار داشت: پروژه در پلاکهواییناجا از میانه گذشته است و کلپروژه تعریض بلوار ارم در محدوده منطقهسه یعنی قسمتی از پروژه که در اختیار ما قرار دارد، بیش از 40 درصد کار صورت گرفته و روند آن ادامه دارد.
شهردار منطقهسهکرج با بیان اینکه اگر تمامی دستگاههایاجراییواداری همچون ناجا با ما همکاری کنند شاهد سرعتیافتن تکمیل این پروژه هستیم، خاطرنشان کرد: اتمام اینپروژه بههمکاری دستگاههایی مثلتوانیر، بنیادتعاونسپاه و مجموعهسپاهپاسداران و ارگانهایی که در این مسیر قرارگرفتهاند نیازمند است و اگر همکاری مجدانهای را مثل ناجا با ما داشتهباشند و این اراضی زودتر تعیینوتکلیف شوند ما عملیاتاجرایی را بلافاصله آغاز میکنیم. کما اینکه هماکنون بسیاری از بخشهای بلوار ارم را با توجه بهاینکه رفعمعارض شده و یا معارض نداشته، روند اجرایی شامل زیرسازی، جدولگذاری و آسفالت را بهسرعت در مسیر اجرا گذاشتهایم.
وی در پاسخ بهاین پرسش که تا پایانعمر شورایپنجم شاهد تکمیل اینپروژه در محدوده منطقهسه هستیم، گفت: تمامتلاشمان را برای تحققمطالباتمردمی بهکار گرفتهایم و امیدواریم بخشی از اینپروژه را پیش از پایان شورایپنجم زیر بار ترافیکی ببریم. ضمن اینکه سال گذشته هم قطعهای از محور را زیر بار ترافیک قرار دادهایم و هماکنون درحال بهرهبرداری است...