74 اقتصادی 1398/07/09 - 10:29

اصول بنیادین در «موبایل مارکتینگ»؛

نکات کلیدی تأثیرگذاری بیشتر در کمپین بازاریابی پیامکی

امروزه بازاریابی با موبایل به عنوان یکی از تکنیک‌های بازاریابی که به دوره بلوغ خود رسیده شناخته می‌شود و از هر زمان دیگری مصرف‌کننده‌های بیشتری دارد که با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود اقدام به خرید و پرداخت می‌کنند. اگر شما در این حوزه فعالیت دارید، پس این روندی از بازاریابی است که حتما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

دکتر علی قوامی - در سال ۲۰۱۴ فروش‌های انجام شده توسط دستگاه‌های موبایل، خصوصا گوشی‌های هوشمند با رشدی معادل ۸۷درصد روبرو بوده است و بر اساس گزارشی که در این رابطه منتشر شده است ۲۸درصد خریدهای آنلاین انجام شده با استفاده از دستگاه‌های موبایل بوده است. همچنین در حالی که تعداد خریدهای انجام شده از طریق دستگاه‌های تبلت رشد کمتری را شاهد بوده‌اند، اما آنها هم دارای رشدی معادل ۵۲درصد بوده اند. به عبارتی می توان گفت: بازاریابی از طریق موجی از بازاریابی متعلق به آینده است.
با این وجود همچنان که شاهد هستیم تعداد زیادی از برندها همچنان تا توسعه استراتژی‌های مرتبط با بازاریابی از طریق موبایل راه زیادی در پیش دارند. برای برخی از آنها بازاریابی بر روی دستگاه های موبایل همچنان روشی ناشناخته و مبهم بوده و جای دادن آن در بین دیگر استراتژی‌ها مانند بازاریابی سنتی سخت و دشوار است. در حالی‌که این نوع از بازاریابی همچنان در حال رشد و تکامل است، می توان گفت که هر نوع فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی که از طریق استفاده از دستگاه موبایل شامل تلفن‌های هوشمند و انواع تبلت انجام می‌پذیرد، در این حوزه و دسته قرار می‌گیرد.
این نوع از بازاریابی برای موفقیت نیاز به عجیب و غریب بودن ندارد، بلکه اینها فاکتورهایی هستند که در زمان تدوین استراتژی‌های مربوط به آن باید مدنظر قرار دهیم:

1 همواره محتوای شما باید کوتاه و مختصر باشد
اخیرا گوگل به‌طور روشن و صریح مطلوبیت استفاده از محتوای طولانی، مغزدار و با کیفیت بالا را اعلام کرده، اما تمامی اینها اهدافی هستند که دستیابی به آنها در بازاریابی آنلاین و اینترنتی مناسب است، در حالی‌که برای محتوای موبایل اختصار در محتوا همواره یکی از موارد مهم و حیاتی است. البته شما همچنان باید محتوایی با کیفیت را برای این نوع مخاطبین هم تهیه کنید، اما باید سعی کنید زودتر از محتوایی که در دستگاه های غیر موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد، زودتر به نکته اصلی مورد نظر خود بپردازید. باید توجه داشته باشید که اغلب مخاطبین شما در این دستگاه‌ها در حال مطالعه محتوای شما از طریق صفحه ای کوچک هستند و ممکن است دور از دفتر یا منزل خود باشند، در نتیجه از فضا و زمان کافی برای مطالعه محتوای طولانی برخوردار نیستند که خود موضوعی چالش‌برانگیز برای بازاریابان این حوزه است. پس همراه باید محتوایی تهیه ببینید که در ضمن جذابیت بودن از ویژگی خلاصه و مختصر بودن هم استفاده کند.

2 قدرت جستجوی محلی را به یاد داشته باشید
جستجوهای محلی اغلب از طریق دستگاه‌های موبایل انجام می‌شوند. به منظور سود بردن از فرصت افزایش استفاده و انجام جستجو از طریق دستگاه‌های موبایل ارسال اطلاعات نسخه موبایل وبسایت شما به Google My Business از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این حتما توجه کنید که آدرس فیزیکی محل کسب و کار شما به اضافه اطلاعات تماس و ساعات کاری شما همگی به‌طور واضح در بخشی از سایت مختص این موضوع به راحتی قابل دسترس باشد. بازدیدکنندگان وبسایت شما پس از ورود به سایت نباید شماره تماس یا آدرس شما را جستجو کنند.

3 از وبسایت‌های موقعیت محور استفاده کنید
از آنجایی‌که تعداد روزافزونی از مردم تمایل به دسترسی به سایت‌های اجتماعی از طریق دستگاه‌های موبایل دارند، استفاده کردن از فرصت ارتباط با مشتریان هدف از طریق خدمات مکان-محور از قبیل سایت Foursquare اهمیت بسیار زیادی دارد. چنین خدمات مکان‌محوری برای کسب و کارهای خرده فروشی و رستوران‌ها و... از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

نکات کلیدی تأثیرگذاری بیشتر در کمپین بازاریابی پیامکی

تبلیغات جذاب و خلاقانه همراه با رعایت نکاتی برای تأثیرگذاری بیشتر کمپین تبلیغاتی، از مهمترین بخش های بازاریابی پیامکی به شمار می‌رود. چرا که باعث می‌شود مخاطبان با رضایت کامل و با اطمینان در خبرنامه پیامکی شما عضو شوند. در این صورت شما می‌توانید میزان موفقیت این کمپین بازاریابی پیامکی را روز به روز افزایش دهید.
برای فراگیر شدن بازاریابی پیامکی و ایجاد لیست گسترده‌تری از مخاطبان در پنل پیامک، باید از روش‌های تبلیغاتی مانند بنرها، بروشورها، اطلاعیه‌ها و … استفاده کنید. اما این تبلیغات زمانی تأثیر بیشتری خواهد داشت که دارای استانداردها و ویژگی‌های منحصر به‌فردی باشد. همراه ما باشید تا در ادامه به پنج راهکار مهم برای تأثیرگذار بودن کمپین بازاریابی پیامکی، اشاره کنیم.
با یک مثال ساده در ابتدا مراحل تأثیرگذاری این کمپین تبلیغاتی را شرح می دهیم:
تصور کنید در یک فروشگاه مواد غذایی یا پوشاک، قصد راه‌اندازی بازاریابی پیامکی را دارید و می‌خواهید با جمع‌آوری لیست مخاطبان علاقه‌مند، از فرصت‌های مهم استفاده کنید و از طریق پنل پیامک برای مخاطبان پیامک ارسال کنید.
مشتریان به فروشگاه شما مراجعه می‌کنند و در حین خرید، با بنرها و تابلوهای تبلیغاتی جذابی رو به رو می شوند که برای عضویت در خبرنامه پیامکی از آنها دعوت می‌کند. در نهایت اگر تبلیغات شما مؤثر باشد، مشتریان اطلاعات خود را در اختیار شما قرار خواهند داد تا در خبرنامه پیامکی شما عضو شوند. یکی از این تبلیغات میتواند به این صورت باشد:
برای بهره مندی از ۵درصد تخفیف، همین حالا کلمه OFF را به شماره ****۳۰۰۰ ارسال کنید و پیامک کد تخفیف را به صندوقدار ارائه دهید!
اما این تبلیغات باید به صورت استاندارد باشد و با به کار بردن تکنیک‌های مختلف، گیرایی و جذابیت داشته باشد.

 

پنج نکته مهم برای تأثیرگذاری کمپین بازاریابی پیامکی

1 فراخوان اصلی کمپین
شما باید در تبلیغات خود به صورت واضح و شفاف مخاطبان را به کمپین پیامکی خود دعوت کنید. از عبارات مهم و کلیدی در مرکز تبلیغات استفاده کنید تا توجه بیشتری به خود جلب کند. به وضوح به مخاطبان اعلام کنید که برای عضویت باید چه اعمالی را انجام دهند.

2 ذکر سود و منفعت مشتریان
شما باید در تبلیغات خود به مشتریان از سود و منفعتی که پس از عضویت در خبرنامه نصیبشان می شود آگاهی دهید. زیرا سؤال اصلی مشتریان این است: صرف وقت و ارائه اطلاعاتم به فروشگاه، چه منفعتی برای من خواهد داشت؟!
می‌توانید برای جلب توجه بیشتر از این عبارات که در واقع بیان سود و منفعت مشتریان است؛ در تیتر نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که اگر تبلیغات شما هیچ سودی برای مشتریان نداشته باشد، آنها اطلاعاتی از قبیل ایمیل و شماره تلفن خود را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و دلیلی برای اطمینان به شما نمی‌بینند.

3 ملاحظات ویژه
بسیاری از افراد تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی مسائل از مشتریان، اعتماد آنها را از دست ندهند. در صورتی که این کار نه تنها کمکی در راستای موفقیت نخواهد کرد، بلکه مشتریان را ناراضی می‌کند. در تبلیغات خود باید در مرحله سوم، به این ملاحظات به وضوح اشاره کنید.
برای مثال در فروشگاه، تنها در صورتی که بالای ۵۰۰۰۰ تومان خرید انجام شود، ۵درصد تخفیف می گیرید. این یک مثال ساده است که بدون شک مشتریان حق دارند قبل از ارسال پیامک آن را بدانند. در صورتی که عضویت در خبرنامه پیامکی شما شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد، اجازه دهید مخاطبان بدانند. چرا که به‌دست آوردن مشتریان دائمی و وفادار بهتر از مشتریان موقت و غیر وفادار است.

4 شرایط و تعهدات
در این مورد شما باید به حیطه مسئولیتی خود و مشتریان اشاره کنید و درباره مسائلی که در حیطه مسئولیت تبلیغاتی شما نیست، مشتریان را آگاه کنید.

5 مدیریت نام تجاری
در برنامه‌های تبلیغاتی و خصوصا تبلیغات پیامکی، ضروری است که مشتریان بدانند پیامک تبلیغاتی از چه مرکزی و با چه نام تجاری ارسال شده است. این مسئله، باعث افزایش اعتماد و اطمینان مشتریان می‌شود و در فراگیر شدن نام تجاری شما نیز بسیار تأثیرگذار است.
با رعایت این استانداردها میتوانید میزان رضایت مشتریان و تعداد افرادی که با اطمینان و اراده کامل عضو خبرنامه پیامکی شما می‌شوند را افزایش دهید و کمپین بازاریابی خود را تأثیرگذارتر کنید. در این صورت می‌توانید از طریق سامانه پیام کوتاه، به مشتریانی که شما را به خوبی می شناسند ارسال پیامک کنید و فروش خود را حتی در روزهای تعطیل نیز حفظ کنید!



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها