92 فرهنگی 1398/07/14 - 08:13

نقدی بر فیلم «ماجرای نیمروز2؛ رد خون»؛

خودنماییِ کارگردان در برهوت «فیلمنامه»

از گذشته تا امروز نمونه های متعدد سینمایی وجود داشتند که به واسطه موفقیت فیلمی، کارگردان و تهیه کننده آن پروژه را به ساخت قسمت های بعدی آن فیلم وا داشتند. نمونه هایی که به جز چند مورد موفق در تاریخ سینما مثل «پدرخوانده»، «ارباب حلقه ها»، «اره»، «داستان اسباب بازی» و... که قسمت های دوم و سوم آن ها هم از کیفیت بالایی در اندازه های قسمت اول برخوردار بودند، باقی موارد همگی نتوانستند به سقف انتظاری که در قسمت اول بدان رسیدند، دست پیدا کنند.

محمدحسین سیفی - اساسا پذیرفتن ریسک ساخت قسمت دوم از یک فیلم موفق خود نیاز به یک جاه طلبی بالقوه دارد اما ظاهرا آن موفقیت قسمت اول آن قدر به کام فیلمساز شیرین می آید که این ریسک بزرگ را می پذیرد. از این رو اغلب فیلم هایی که قسمت های دوم و بعضا سومشان ساخته شده و ناموفق هم بودند، مشخصا از یک جاه طلبی برای بهبود کیفیت فنی فیلم نسبت به قسمت اول برخوردارند که همین جاه طلبی، ساخت قسمت دوم را به لبه تیغ می کشاند که اگر خروجی کار مطلوب نباشد مسلما سابقه خود کارگردان را هم خدشه دار می کند. اگر فیلمی قسمت دوم موفقی به اندازه قسمت اول دارد، اصلی ترین دلیلش را نه در «کارگردانی» که در تسلط نویسنده به قصه ای که قصد روایتش را دارد باید جستجو کرد و در نمونه های ناموفق، ضعف فیلمنامه و خودنمایی کارگردان برای پوشاندن این ضعف ها کاملا به چشم می آید.
بی تردید قسمت دوم فیلم «ماجرای نیمروز» با نام «رد خون» هم از این قواعد مستثنی نیست. فیلمی که قسمت اول موفقی داشت و توانست درام خود را به خاطر وجود تسلط نویسنده و کارگردان به قصه، به خوبی پرداخت کند. اتفاقی که در «رد خون» به هیچ وجه تکرار نمی شود و فیلمساز به جای وقت گذاشتنِ بیشتر روی قصه به عنوان نویسنده اثر، خودش را تنها درگیر مسائل فنی و خودنمایی هرچه بیشتر در کارگردانی کرده است و از این رو، اولین و اساسی ترین مشکلات فیلم از همین جا آغاز می شود.
«رد خون» ماجرای تحرکات و کودتاهای مجاهدین (منافقین) با همدستی صدام حسین در جریان و پس پایان جنگ تحمیلی هشت ساله در غرب کشور است که در این بین هم، همسر افشین یکی از ماموران اطلاعاتی (با بازی محسن کیایی) و خواهر کمال (با بازی هادی حجازی فر) که در سال 1359 اسیر شده، امروز به عنوان یکی از افسران مهم زن فعال در میان منافقین حضور دارد و افشین پس از سال ها موفق می شود رد او را بزند. و حالا افشین و کمال تصمیم می گیرند که در بحبوحه جنگ ایران و منافقین به مناطق مرزی بروند و بدون توجه به مافوقشان او را به قتل برسانند تا پایش به تهران نرسد.
با همین خلاصه چند خطی کاملا واضح است که فیلمساز تم «عشق و وظیفه» را برای ایده مرکزی فیلمش برگزیده است. اتفاقی که در ماجرای نیمروز 1 امتحانش را پس داده بود و «محمدحسین مهدویان» در ماجرای نیمروز 1 هم سراغ تم جذاب انتخاب میان «عشق و وظیفه» رفته بود با این تفاوت اساسی و مهم که در آن جا این تم به عنوان ایده مرکزی روایت حضور داشت و خرده داستان هایی مثل «توابین»، ترور شخصیت های نظام، تحرکات منافقین و... همگی در خدمت پیرنگ اصلی بود تا در نهایت تصمیم پایانی کاراکتر محوری را مبنی بر کشتن یا نکشتن معشوقه اش مشخص سازد. اما در «رد خون» دیگر عملا خبری از یک ایده مرکزی نیست.
مهدویان «رد خون» را دریایی از ایده های صرفا جذاب کرده است که بیشترشان جز پر کردن وقت فیلم هیچ کارکرد دیگری در روند قصه به خصوص در تصمیم گیری نهایی افشین ندارند. بخش های زیادی از «رد خون» در میان منافقین، سخنرانی های رجوی، تبیین ایدئولوژی های آن ها و... می گذرد که تقریبا یک سوم از زمان طولانی فیلم را به خود اختصاص داده اند که با حذف اکثرشان عملا هیچ لطمه ای به فیلم وارد نمی شود. مثل عاشقانه ای که بین «عباس زری باف» (با بازی حسین مهری) و معشوقه اش (با بازی هستی مهدوی فر) وجود دارد که مدت مدیدی از فیلم را هم در بر گرفته که عملا اضافی است. مقصود نگارنده به هیچ وجه این نیست که فیلمساز باید مانند ماجرای نیمروز 1 یک طرف قصه را به کل حذف می کرد؛ نه اصلا! اتفاقا به واسطه پیرنگ انتخابی دیدن کنش های همسر افشین لازم است اما فیلمساز معلوم نیست به چه دلیل رابطه عاطفی عباس را تا این اندازه پر رنگ و زمان فیلم را طولانی تر می کند. به علاوه حتی در میان نیروهای اطلاعاتی هم دقایق زیادی بدون هیچ کارکردی وجود دارند.
همه این مسائل باعث شده تا فیلم مدتی در حدود 125 دقیقه داشته باشد که عملا نیم ساعت از این زمان اضافه به نظر بیاید و حوصله مخاطب را فقط سر ببرد. اتفاقی که می توان گفت بخش زیادی از آن ناشی از دلبستگی بیش از اندازه فیلمساز به ایده هایی که در سرش داشته بر می گردد اما غافل از اینکه نتوانسته تمامی این ایده ها را به واسطه یک نخ تسبیح که باید تم مرکزی اش باشد به یکدیگر پیوند بدهد و از الکن شدن همه ایده هایش جلوگیری کند.
اما مشکلات «رد خون» تنها به فیلمنامه باز نمی گردد و از آن بدتر تلاشی است که فیلمساز برای پوشاندن ضعف های فیلمنامه اش با تکنیک های کارگردانی داشته است. برعکس قسمت اول که تنها یک الی دو صحنه درگیری مستقیم داشت که کاملا در خدمت اثر بودند، رد خون مملو از صحنه های جنگی، شلوغ، پر پرسوناژ و... است که اساسا خیلی هایشان هم کارکردی در قصه ندارند اما فیلمساز احتمالا دلش می خواسته مهارت های خودش را در به تصویر کشیدن صحنه های جنگی هم به رخ بکشد؛ که البته اگر این صحنه ها در جایی جز «رد خون» ساخته شده بود می توانستیم نمره قبولی را به مهدویان بدهیم اما وقتی به عنوان یک کل واحد به اثر نگاه می کنیم، این عدم کارکرد صحنه ها باعث شده تا عملا مهارت مهدویان حیف شده به نظر بیاید و به راحتی برچسب خودنمایی رویش بزنیم. بخش زیادی از این خودنمایی در یک سوم پایانی اتفاق می افتد که از بدِ حادثه در همین یک سوم، افشین و کمال به عنوان کاراکتر های اصلی به طور متوالی یک گوشه در بحبوحه جنگ تکیه داده اند و هیچ کاری نمی کنند و نظاره گر کشت و کشتارها هستند (!) و فیلمساز دو بار متوالی صحنه ای از جواب ندادن افشین به مافوق اش گذاشته است و جملات تکراری افشین و کمال به همسر افشین شنیده می شود. یعنی عملا بخش مهمی از نیمه دوم فیلم، کاراکترهای اصلی کنار گذاشته می شوند و به عنوان تماشاگر در فیلم عمل می کنند و فیلمساز به نوعی آن هارا فقط در قاب گذاشته تا مخاطب فراموش نکند که این ها هم حضور دارند!
فیلمساز حتی در بازی گرفتن هم نتوانسته موفقیت قسمت اول را تکرار کند و جواد عزتیِ خوب قسمت اولش را هم به واسطه نقش بدی که برایش نوشته، از دست داده است. جواد عزتی در «رد خون» چند نگاه خوب در نیمه اول می اندازد و تا پایان فیلم همان ها را تکرار می کند؛ چرا که عملا نقشش چیزی فراتر از این نیست. الباقی کاراکترها هم به جز کمال، تناقضات زیادی در خود نقششان وجود دارد که همین ایراد بزرگ از اهمیت نقش ها کاسته است. به علاوه کاستی های گل درشت اطلاعاتی هم در فیلم به چشم می خورد که از همه مهم ترشان در همان آغاز پیرنگ داستان اتفاق می افتد؛ جایی که عکس همسر افشین دست او می افتد و مافوفقی که مو لای درز هوشش نمی رفت، متوجه آن عکس نمی شود!
روی هم رفته «رد خون» تلاش، انرژی و سرمایه هدر شده ای است که نان قسمت اولش را در همه زمینه ها اعم از قصه تا بازیگری می خورد. شاید اگر مهدویان وقفه بیشتری میان فیلمسازی اش بیندازد و به ساختن سالی یک فیلم اصرار نورزد، بتوان کیفیت بهتری را در آثارش شاهد بود تا اینگونه روند نزولی فیلم هایش مخاطبان را اذیت نکند.



  1. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  2. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  3. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  4. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  5. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  6. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  7. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  8. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  9. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  10. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  11. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  12. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  13. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  14. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  15. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  16. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  17. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  18. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  19. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  20. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  21. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  22. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  23. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  24. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  25. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  26.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  27. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  28. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  29. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  30. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  31. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  32. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  33. تاج منتسب به سپاه است؟
  34. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  35. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  36. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  37. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  38. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  39. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  40. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد