16309 اجتماعی 1400/11/06 - 08:20

دیدار رییس سازمان حفاظت محیط زیست با خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی

معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ‌و مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران با خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی - خبرنگاران فقید ایسنا و ایرنا- دیدار کردند.

به گزارش دیوان نیوز؛  علی سلاجقه عصر روز گذشته در ملاقات با خانواده مرحوم مهشاد کریمی، ضمن ابلاغ سلام رییس‌جمهور به خانواده آن مرحومه، اظهار کرد: ما در هفته گرامیداشت مقام مادر وظیفه خود دانستیم که برای تسلیت خدمت خانواده خبرنگار عزیز مهشاد کریمی برسیم. این اتفاق ضایعه تلخی برای کل کشور بود و دو خبرنگار در راه حفظ محیط زیست در جوانی جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: ما باید زودتر و در روزهای اول فعالیت خود خدمت خانواده این عزیزان می‌رسیدیم. این اتفاقات گاهی مشیت الهی است، اما ما باید مطمئن شویم که قصور مسئولان باعث چنین حوادثی نشود.

معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست گفت: در چنین اتفاقاتی همه باید در کنار هم در غم یکدیگر شریک باشند. در هر مسئولیتی فرد مسئول باید تکالیف خود را انجام دهد. از خداوند بزرگ برای خانواده دو عزیز طلب صبر داریم و حداقل وظایف ما پیگیری پرونده از مراجع قانونی است. نباید بگذاریم این سختی‌ها روی دوش یک نفر باشد.

در ادامه، پدرمرحومه مهشاد کریمی با اشاره به اصلی ترین گله خانواده کریمی از مسئولان این حادثه گفت: گله جدی و اساسی ما این است که در این مدت فقط حرف شنیدیم و کار مثبتی انجام نشده است. ۸ ماه از این حادثه گذشته و ما هنوز نمی‌دانیم مسئول و مقصر آن چه کسی بوده است؟ متاسفانه مسولان این فاجعه و واقعه تلخ هنوز سرکار هستند و در مسولیت خود ابقا هستند. از جنابعالی به عنوان مسول سازمان حفاظت محیط زیست می خواهیم به جد پیگیر این موضوع باشید.

وی با اشاره به روند پیگیری این پرونده ادامه داد: ما هنوز از فرایندی که در دادگاه در جریان است، اطلاعی نداریم . تنها اطلاعی که از پرونده داریم این است که برای دادگاه نقده رد صلاحیت زده اند وپرونده را به شعبه شش دادسرای ارومیه ارجاع داده اند .

کریمی ضمن تاکید بر اطلاع مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه از نواقص این سفر اضافه کرد: این موضوع مشخص است که همه می‌دانستند که این اتوبوس مشکل داشته است. آیا داد و ستدی میان سازمان حفاظت محیط زیست و کارخانه سیمان وجود داشت؟ این اتوبوس حتی حق تردد برون‌شهری نیز نداشته و در این شرایط هم حتی خودرو عوض نشده است. تنها چیزی که باقی مانده، همین سوالات بی پاسخ است.

وی ادامه داد: اگر کمیته شفافیت تشکیل شده باید نامه‌هایی که بین ستاد احیای دریاچه ارومیه، سازمان حفاظت محیط زیست و کارخانه سیمان رد و بدل شده است، منتشر شود. اما حقیقت این است که شکایت از دولت بی نتیجه است و باعث خستگی است. اگر مهشاد کار خلافی انجام داده بود، به‌سرعت به پرونده‌اش رسیدگی می‌شد.

کریمی افزود: آنچه مهم است رسیدگی به صدمه دیدگان این حادثه است و اقدامات انجام شده پیرامون آن نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد. در حال حاضر سازمان بیمه جواز دفن را ناخوانا گزارش کرده است. چطور دادگاه آن را قبول کرده اما بیمه قبول نمی‌کند؟! ما از شما می‌خواهیم که پیگیر این نامه باشید تا در آینده چنین اتفاقی برای دیگران نیفتد. چطور قاضی این پرونده تصمیم گرفت ۲۳ نفر را با ۵۰ میلیون تومان وثیقه عوض کند؟ دختر من در راه این کار شهید شد و باید شهیده محسوب شود این در حالیست که تابلوی کوچه ای که به نام مهشاد نامگذاری شده بود نیز کنده شد.

در ادامه علی سلطان محمدی - همسر مرحومه مهشاد کریمی - گفت: فقدان و کنار آمدن با نبود همسرم بخشی از دردهاست ولی عدم رسیدگی به خواسته‌های ما بخش دیگری است. این اتفاق مصداق بارزی از سوءمدیریت و تخلف است. روابط عمومی زمانبندی غلطی برای رفتن از مسیری غلط داشت و حتی خودروی حامل خبرنگاران از صنعتی آلاینده مانند کارخانه سیمان توسط محیط زیست گرفته شده بود.

وی ادامه داد: حتی یک معذرت خواهی ساده نیز از سوی مسئولان این حادثه شنیده نشد. مسولانی که در این کار کوتاهی کرده اند هنوز به کار اشتغال دارد و پاسخگو نیست.

سلطان‌محمدی گفت: باید رابطه سازمان حفاظت محیط زیست و کارخانه سیمان مشخص شود. نامه‌نگاری‌های مرتبط با نقل و انتقال خبرنگاران باید بر اساس قانون شفافیت و گردش آزاد اطلاعات در اختیار ما قرار گیرد. این اقدامات در حیطه مدیریت شماست و ما آن را پیگیری می‌کنیم.

در ادامه علی متقیان- مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- خاطرنشان کرد: گذشته از غم بزرگ این حادثه، سازمان حفاظت محیط زیست آنچه باید باشد در این حادثه همراه نبود. این سازمان از ابتدا موضع سخت گرفت و به موضوع بی‌توجهی کرد. دریغ از یک عذرخواهی، این سازمان جز بی‌احترامی و بی‌توجهی کار دیگری انجام نداد.

وی ادامه داد: مرحومه مهشاد کریمی مانند بقیه خبرنگاران امانت رسانه ها بودند در دست مسئولان محیط زیست، اینها به دعوت سازمان و ستاد احیای دریاچه ارومیه به منطقه رفته بودند. در این حادثه تلخ کسانی که خطاکار بودند باید پاسخگو باشند ، درحالی که در آن روزهای سخت حتی تلفن مارا نیز جواب ندادند. در بازدیدی که آقای دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، و جناب دکتر ربیعی سخنگوی دولت و جناب مسجد جامعی عضو شورای شهر داشتیم یک نفر از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست همراهی نکردند.

متقیان در پایان گفت: ما ضمن همدردی با خانواده های داغدیده، غم را از دوش این خانواده برداریم. مرحومه مهشاد برای این نظام رفته و روسای جدید سازمان حفاظت محیط زیست که وارث این خراب آبادند باید آبادش کنند. این خانواده نباید داغ کم‌کاری من مسوول را ببینند.

پدر مهشاد کریمی نامه‌ای از طرف این خانواده به رییس سازمان حفاظت محیط زیست داد.

دیدار رییس سازمان حفاظت محیط زیست با خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی

بررسی پرونده مهشاد و ریحانه با تیم حقوقی جدید
معاون رئیس جمهور در ادامه در خانه مرحوم ریحانه یاسینی حضور یافت.

وی گفت: در هفته میلاد حضرت زهرا(س) ما وظیفه خود دانستیم تا برای تسلیت دوباره و تبریک روز مادر دیداری با مادران این دو خبرنگار پرتلاش داشته باشیم. در این ایام امیدواریم تا خداوند آرامشی به خانواده و مادران داغدار این دو عزیز عطا کند.

وی ادامه داد: ما هرکاری کنیم نمی‌توانیم دلتان را تسکین دهیم. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که قول بدهیم دیگر کوتاهی و قصوری در سازمان حفاظت محیط زیست دیده نشود و پیگیر این پرونده باشیم. ما برنامه داریم تا با تیم حقوقی جدید خود این پرونده را بررسی کنیم.

سلاجقه ضمن تاکید بر رسالت بزرگ و کار ارزشمند خبرنگاران گفت: خبرنگاران آگاهی‌بخشی می‌کنند و با این کار به مردم خدمت می‌کنند. امیدواریم روزی برسد که این آگاهی‌بخشی سبب جلوگیری از صدمات وارد به محیط زیست شود. مرحومه ریحانه یاسینی علاوه بر خبرنگار، به عنوان یکی از نخبه‌ها و نوابغ کشور شناخته می‌شد. من به عنوان استاد دانشگاه هرروز با دانشجویان در تماس هستم و از شور و حرارتی که ریحانه یاسینی و دیگر دغدغه مندان محیط زیست برای نجات آن داشتند و دارند، باخبرم.

در ادامه پدر خانواده یاسینی با اشاره به کم‌کاری برخی دست‌اندرکاران پس از وقوع این حادثه گفت: من سی و چند سال کارمند دولت بودم و این شرایط را دیده‌ام. به‌طور قطع مسئولان این حادثه از نواقص موجود در این سفر باخبر بودند. ما پس از مراسم حتی یک تماس تلفنی نیز از مسئولان خبرگزاری دریافت نکردیم و از این خبرگزاری گله داریم. متاسفانه ما از ایرنا چیزی ندیدیم اما در رسانه‌ها از طرح‌های گرامیداشت ریحانه می‌شنویم در حالی که خود ما از آن بی‌خبریم.

وی ادامه داد: پس از این اتفاق دل ما شکست این در حالیست که در دیگر رسانه‌ ها خیلی بیشتر به این موضوع پرداختند. رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست نیز با رفتار نامناسب خود باعث شد تا میلیون‌ها نفر در ایران و خارج از ایران از او شناخت بدی پیدا کنند.

یاسینی افزود: پس از این حادثه تلخ از روستاهای اطراف نقده تماسی با من گرفته شد و جمعی از افراد ساکن در آن منطقه از ما عذرخواهی کردند و ازاین که این اتفاق در منطقه آن‌ها روی داد، ابراز شرمندگی کردند. این رفتار در مقابل رفتار برخی مسئولان واقعا قابل تامل است.

وی در ادامه گفت: این اتفاق روی برنامه بوده و همه چیز آن منظم و برنامه ریزی شده بود. ما خواستار انتشار اسناد و مدارک این اتفاق هستیم. تنها خواسته ما این است که چیزی که بوده، باشد و واقعیت و حقیقت دستکاری نشود که در آینده برای دیگران چنین اتفاقی نیفتد.

مادر ریحانه یاسینی در ادامه ضمن ابراز ناراحتی از بی‌توجهی به حادثه رخ داده برای ریحانه گفت: هیچ کس پس از این اتفاق به ما زنگ نزد. ما تنها می‌خواستیم تا از وضعیت دخترمان در آخرین لحظات زندگی اش آگاه شویم این در حالیست که اگر چنین اتفاقی برای کس دیگری رخ می‌داد، ریحانه لحظه‌ای آرام نمی نشست.

وی افزود: ریحانه عاشق محیط زیست بود. ایا حق خبرنگاران ما خودرویی سالم نبود؟ ریحانه همواره دغدغه دریاچه ارومیه را داشت اما حتی نمی‌دانیم این دریاچه احیا شد یا خیر؟ ما از برخورد رییس وقت سازمان محیط زیست نیز بسیار متعحب و ناراحت شدیم. ما هنوز باور نمی‌کنیم که ریحانه از میان ما رفته است‌.

نادری - نماینده ایرنا- در ملاقات با خانواده خبرنگاران فقید ایسنا و ایرنا خاطرنشان کرد: باید آیین‌نامه ماموریت خبرنگاران تدوین و اجرایی شود. همچنین افرادی مانند مهشاد و ریحانه که برای افزایش آگاهی عمومی تلاش کردند و در این مسیر جان خود را از دست دادند و باید شهید تلقی شوند.

وی با اشاره به اقداماتی که باید برای زنده نگه داشتن نام و یاد این دو عزیز انجام شود، ادامه داد: در هیاهوی پس از رخ دادن این حادثه تلخ صحبت‌هایی انجام شد اما به مرحله عمل نرسید. قرار بود تندیسی از این دو خبرنگار فقید در دریاچه ارومیه ساخته شود اما به نظر این طرح به جایی نرسید. اگر این طرح نیز اجرایی نشود به کوتاهی‌های قبلی مسئولان مربوطه اضافه می‌شود. انسان همواره میل به جاودانگی دارد. لذا ما باید کاری کنیم که یاد و خاطره این دو عزیز همواره جاودانه باقی بماند.

همچنین مریم محمدی -مشاور امور بانوان سازمان حفاظت محیط زیست - در این دیدار گفت: هیچ واژه‌ای برای التیام درد حاصل از این ضایعه کمک نمی‌کند. ما را به عنوان نماینده‌ای از سازمان حفاظت محیط زیست در غم خود شریک بدانید.

در این دیدارها علاوه برمعاون رییس جمهوری، مدیر عامل خبرگزاری ایسنا، مشاور مدیر عامل خبرگزاری ایرنا، مدیر کل جدید روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور اجرایی و ویژه در این دیدار نیز حضور داشتند.



  1. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  2. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  3. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  4. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  5. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  6. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  7. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  8.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  9. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  10. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  11. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  12. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  13. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  14. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  15. تاج منتسب به سپاه است؟
  16. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  17. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  18. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  19. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  20. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  21. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  22. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  23. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها
  24. مهمترین برنامه‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران تشریح شد
  25. تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر تصویب شد
  26. آیین گشایش نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور وزیر ارشاد
  27. آماده سازی طرح های تغذیه مصنوعی البرز برای جذب سیلاب
  28. توسعه گردشگری کشاورزی نقطه عطفی در رونق گردشگری استان البرز
  29. سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو منصوب شد
  30. فردیس به عنوان متراکم‌ترین شهر کشور به نگاه ویژه‌ای برای جبران کمبودها نیاز دارد
  31. بیش از ۷۰ درصد درختان کرج هرس شدند
  32. اگر کشتی ایران توقیف شود عمل متقابل انجام می‌دهیم
  33. اعتبار پروژه‌های شهرستان فردیس به ۱۴۷۰ میلیارد تومان رسید
  34. فتح بازی شهرآورد، توسط سربازان گیتی‌پسند
  35. ایران و قطر بهترین تیم‌های ملی دنیا در سال جدید
  36. اوجی: تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد
  37. لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد
  38. گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شد
  39. گاز ادارات زنجان قطع و برای صنایع محدود شد
  40. انفجار خرابکارانه در ۲ نقطه خط سراسری انتقال گاز