20311 اجتماعی 1401/04/06 - 08:53

در قالب یک پلتفرم؛

یارانه نقدی به «کالابرگ» تبدیل می‌شود

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته است.

به گزارش دیوان نیوز؛ طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشت از زمان آغاز اجرای طرح، سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک بندی اعلام و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز امکانی را برای ثبت نام افراد جامانده فراهم کرد. البته هنوز نتایج بررسی اعتراضات از سوی وزارت رفاه اعلام نشده است.

چندی پیش عبدالملکی، وزیر سابق رفاه درباره نحوه اجرای این طرح توضیح داده و گفته بود «برنامه اصلی دولت که در متن قانون بودجه هم آمده، «کالابرگ الکترونیک» است که افراد با همان کارت بانکی به فروشگاه‌هایی مراجعه و مقدار مشخص کالا را با قیمت مشخص دریافت می‌کنند که بناست نرخ آن کالاها، قیمت قبل از افزایش‌ها باشد. این کار زیرساخت‌هایی نیاز دارد و مدتی به طول می‌انجامد که طبق برنامه دولت، دوماه است. دولت در حال کار بر روی جزئیات است و هرزمان نهایی شود از یارانه نقدی به کالابرگ الکترونیکی منتقل می‌شویم. »

رئیس جمهور نیز شنبه شب گذشته با حضور در رسانه ملی، به سوالی پیرامون وضعیت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها این گونه پاسخ داده است: «این طرح در راستای اجرایی کردن سیاست ریشه‌کن کردن فقر مطلق در دستورکار قرار گرفت. ما باید بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم. نظام جدید یارانه‌ها گامی برای بهبود این شرایط است. ما همچنین دنبال هدایت منابع ارزی به سمت تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه هستیم. اصلاح اقتصادی یک گام ابتدایی است و ما دنبال سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی هستیم. تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما پرداخت نقدی یارانه را ادامه می‌دهیم.»

به گزارش ایسنا، علی شهیدی، جانشین معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اخیرا پیرامون طرح اصلاح نظام یارانه‌ها و درباره راهکارهای کاهش تورم گفت: تورم‌های فعلی در اقتصاد ناشی از سه محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، رشد نقدینگی و افزایش قیمت کالاهای اساسی ناشی از جنگ اوکراین و روسیه است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اعتراضات مردم در بحث یارانه‌ها این بود که پرداخت‌های یارانه‌ای جوابگوی افزایش قیمت‌ها نیست و متاسفانه این مسئله برای مردم به درستی تبیین نشد که تورم فعلی ناشی از سه محل مختلف است و پرداخت یارانه‌ها فقط یک بخش از تورم را پوشش می‌دهد.

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تورم عمومی کشور که در این سال‌ها به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و همچنین تورم ناشی از جنگ اوکراین و روسیه، خارج از پک یارانه‌ای بود که دولت پرداخت کرد.

شهیدی گفت: قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود و مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که خوشبختانه کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته، اما فارغ از بحث آماده شدن این بستر و پلتفرم، تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ خیلی فرقی نمی‌کند و تأثیری بر تورم نخواهد داشت.

وی افزود: تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ هرچند منجر به کاهش اندکی از رشد نقدینگی خواهدشد، اما به دلیل اینکه پول به شکلی غیر از ریال وارد چرخه اقتصادی می‌شود نهایتاً تأثیری بر تورم نمی‌گذارد.

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، مدیریت مصرف مردم درباره برخی کالاها را ضروری دانست و در عین حال گفت: البته این موضوع معایب و محاسنی دارد که باید بیشتر درمورد آن بررسی و تحقیق کرد.

شهیدی معتقد است که پرداخت یارانه‌ها چه به شکل نقدی و چه به شکل کالابرگ به مردم، انحراف و فسادی ندارد چون مستقیماً و به صورت سیستماتیک به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد.



  1. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  2. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  3. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  4. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  5. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  6. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  7. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  8.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  9. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  10. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  11. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  12. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  13. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  14. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  15. تاج منتسب به سپاه است؟
  16. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  17. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  18. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  19. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  20. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  21. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  22. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  23. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها
  24. مهمترین برنامه‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران تشریح شد
  25. تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر تصویب شد
  26. آیین گشایش نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور وزیر ارشاد
  27. آماده سازی طرح های تغذیه مصنوعی البرز برای جذب سیلاب
  28. توسعه گردشگری کشاورزی نقطه عطفی در رونق گردشگری استان البرز
  29. سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو منصوب شد
  30. فردیس به عنوان متراکم‌ترین شهر کشور به نگاه ویژه‌ای برای جبران کمبودها نیاز دارد
  31. بیش از ۷۰ درصد درختان کرج هرس شدند
  32. اگر کشتی ایران توقیف شود عمل متقابل انجام می‌دهیم
  33. اعتبار پروژه‌های شهرستان فردیس به ۱۴۷۰ میلیارد تومان رسید
  34. فتح بازی شهرآورد، توسط سربازان گیتی‌پسند
  35. ایران و قطر بهترین تیم‌های ملی دنیا در سال جدید
  36. اوجی: تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد
  37. لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد
  38. گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شد
  39. گاز ادارات زنجان قطع و برای صنایع محدود شد
  40. انفجار خرابکارانه در ۲ نقطه خط سراسری انتقال گاز