20341 سیاسی 1401/04/07 - 12:41

جریمه یک میلیون خودروی آلاینده در بهار امسال

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از اعمال قانون ۱۱۵ هزار وسیله نقلیه به دلیل تخلفات پلاک و جریمه بیش از یک میلیون خودروی فاقد معاینه فنی و دودزا در بهار امسال خبر داد.

به گزارش دیوان نیوز و به نقل از ایسنا؛ سردار حسین رحیمی در اجرای طرح انضباط و ایمنی ترافیک که صبح امروز در مقر مرکزی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بر گزار شد ، سخنانش را با تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد شهید مظلوم شهید دکتر آیت الله بهشتی آغاز کرد و گفت: امروز اولین مرحله از طرح انضباط اجتماعی و ایمنی ترافیک به منظور برخورد با تخلفات و ناهنجاری‌های مختلف در حوزه ترافیکی به اجرا درآمد و در آن با تخلفات موتور سیکلت سواران، موتور سیکلت‌های سنگین، تخلفات پلاک اعم از جعل و فک، مخدوشی و ... ، بغل نویسی خودروها، حمل بار غیر مجاز و نامتعارف، خلافی بیش از سه میلیون تومان، نمره منفی بالای ۳۰ ، خودروی شوتی، حمل کالای قاچاق و غیره برخورد شد.

رحیمی به تشریح گزارشی از برخورد با برخی از تخلفات رانندگی در بهار امسال پرداخت و گفت: در حوزه تخلف پلاک که یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جدی مردم است پلیس راهور در بهار امسال ۱۱۵ هزار دستگاه وسیله نقلیه را به دلیل جرائم مرتبط با پلاک اعم از فک پلاک، مخدوشی پلاک، دستکاری اعداد پلاک و .... مورد اعمال قانون قرار داده است، همچنین ۱۳۸۳ دستگاه خودرو نیز به دلیل تخلفات پلاک پلمب شدند.

اعمال قانون بیش از یک میلیون خودروی دودزا و فاقد معاینه فنی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این که برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی نیز از دیگر اقدامات پلیس بوده است، اظهار کرد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری بالغ بر یک میلیون دستگاه خودروی دودزا و فاقد معاینه فنی مورد اعمال قانون قرار گرفتند که اعمال قانون این خودروها هم به وسیله دوربین و هم به شکل دستی و فیزیکی از سوی مأموران انجام شده است.

رحیمی با بیان اینکه حمل بار نامتعارف و بیش از ظرفیت یکی از خطرناک ترین اقدامات ترافیکی است که جان و ایمنی دیگر رانندگان و کاربران ترافیک را به خطر می اندازد، خاطر نشان کرد: در همین راستا ۳۸۱ هزار مورد اعمال قانون و تذکر در ۳ ماهه امسال با این موضوع انجام شده است. ۱۳۲۳ وسیله نقلیه به دلیل حمل بار غیر متعارف توقیف شده است.

وی با اشاره به مقررات راهنمایی و رانندگی در خصوص توقیف گواهی نامه های دارای بیش از ۳۰ نمره منفی گفت: برابر آمارها و ارزیابی های انجام شده در تهران بزرگ ۸۶۹۶ فرد دارای گواهینامه امتیاز منفی گواهینامه شان به عدد ۳۰ رسیده و از این رو گواهی نامه رانندگی آنان در شرف توقیف است.

رحیمی با بیان این که برابر مقررات خودروهای دارای بیش از ۳ میلیون تومان جریمه پرداخت نشده نیز توقیف خواهد شد، افزود: در همین راستا در سه ماهه امسال با ۷ هزار و ۳۲۰ دستگاه برخورد شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پلیس راه تهران بزرگ نیز گفت: ۸۰ دستگاه خودروی شوتی که اقدام به حمل کالای قاچاق کرده بودند تنها از سوی پلیس راه توقیف شد. ۱۱۶ دستگاه اتوبوس نیز به دلیل حمل بار غیر مجاز شناسایی و توقیف شدند. البته این ها علاوه بر آمار اقداماتی است که پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ انجام می دهد.

به گفته رحیمی، در سه ماهه امسال ۱۱۲ هزار دستگاه خودروی سواری نیز که اقدام به ارتکاب تخلفات حادثه ساز کرده بودند شناسایی و مورد اعمال قانون قرار گرفتند.

وی پلیس راهور تهران را تنها پلیس در سطح کشور توصیف کرد که برای ۴ سال متمادی روند کاهشی آمار جان باختگان حوادث رانندگی را حفظ کرده و گفت: آمار جان باختگان حوادث رانندگی در تهران بزرگ از ۶۶۶ نفر در سال ۹۶ به ۵۴۹ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است و ما در تلاشیم تا این روند را حفظ کنیم.

رحیمی افزود: البته اگر موتور سیکلت سواران بگذارند؛ چراکه ما واقعا از رفتارهای نامتعارف برخی از موتور سیکلت سواران گله مندیم. مردم هم از این رفتار گله مند بوده و بارها آن را به پلیس منتقل کردند. پیاده رو محل تردد موتور سیکلت نیست. موتور سیکلت ها باید از تمامی قوانین و مقررات رانندگی پیروی کنند. معنی ندارد که یک موتور سیکلت به راحتی آب خوردن از چراغ قرمز عبور کند و یا با انجام حرکات نمایشی ، تک چرخ زدن و غیره در سطح شهر تردد داشته باشد.

رحیمی افزود: متاسفانه ۴۵ درصد از تصادفات رانندگی در شهر تهران مربوط به موتور سیکلت سواران بوده و سهم موتور سیکلت سواران از کشته شدگان نیز تقریبا به همین میزان است.

طرح برخورد با خودروهای فاقد پلاک و رانندگی بدون گواهی نامه

رحیمی در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره تشدید برخورد پلیس با رانندگی بدون گواهی نامه در معابر نیز گفت: قطعا یکی از طرح های ما برخورد با رانندگی بدون گواهی نامه است از خانواده ها نیز می‌خواهیم که نظارت بیشتری به ویژه در فصل تابستان بر فرزندان خود داشته و از رانندگی بدون گواهی نامه آنان با خودرو و موتور سیکلت جلوگیری کنند.

رحیمی تاکید کرد: همچنین با خودروهای بدون پلاک نیز قاطعانه برخورد خواهد شد و هیچ وسیله نقلیه ای حق ندارد، چرخش روی زمین بچرخد و پلاک رسمی کشور که باید مشخص و خوانا باشد، روی آن نصب نشده باشد.

رحیمی در پایان به جزییات بیشتر از شهادت سرهنگ محمد یاسمی جمعی کلانتری نواب نیز اشاره کرد و گفت: مأموران پلیس در تمام پلیس های تخصصی تا پای جان برای نظم و امنیت و دفاع از حقوق مردم تلاش می کنند. در شهادت سرهنگ یاسمی فردی که ۸ فقره سابقه داشته و بارها همسرش را مورد آزار و اذیت قرار داده بود به این مامور شلیک کرد. این مامور ما برای تظلم خواهی و اجرای حکم جلب این فرد به ماموریت اعزام شده بود که به شهادت رسید.



  1. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  2. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  3. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  4. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  5. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  6. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  7. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  8.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  9. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  10. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  11. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  12. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  13. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  14. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  15. تاج منتسب به سپاه است؟
  16. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  17. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  18. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  19. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  20. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  21. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  22. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  23. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها
  24. مهمترین برنامه‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران تشریح شد
  25. تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر تصویب شد
  26. آیین گشایش نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور وزیر ارشاد
  27. آماده سازی طرح های تغذیه مصنوعی البرز برای جذب سیلاب
  28. توسعه گردشگری کشاورزی نقطه عطفی در رونق گردشگری استان البرز
  29. سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو منصوب شد
  30. فردیس به عنوان متراکم‌ترین شهر کشور به نگاه ویژه‌ای برای جبران کمبودها نیاز دارد
  31. بیش از ۷۰ درصد درختان کرج هرس شدند
  32. اگر کشتی ایران توقیف شود عمل متقابل انجام می‌دهیم
  33. اعتبار پروژه‌های شهرستان فردیس به ۱۴۷۰ میلیارد تومان رسید
  34. فتح بازی شهرآورد، توسط سربازان گیتی‌پسند
  35. ایران و قطر بهترین تیم‌های ملی دنیا در سال جدید
  36. اوجی: تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد
  37. لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد
  38. گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شد
  39. گاز ادارات زنجان قطع و برای صنایع محدود شد
  40. انفجار خرابکارانه در ۲ نقطه خط سراسری انتقال گاز