26689 البرز 1401/12/21 - 16:30

بازدید وزیر بهداشت بوركینافاسو از دانشگاه علوم پزشكی البرز

وزیر بهداشت بورکینافاسو اظهار داشت: توفیقات سلامت در البرز مرهون توسعه زیرساخت های بهداشتی است.

به گزارش دیوان نیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه استان البرز؛ صبح روز یکشنبه، ۲۱ اسفندماه، روبرت کارگوگو، وزیر بهداشت کشور بورکینافاسو به اتفاق هیات همراه از دانشگاه علوم پزشکی البرز و زیرساخت های بهداشتی استان بازدید کرد. دکتر صیادی، رئیس دانشگاه در نشستی که با حضور وزیر بهداشت بورکینافاسو در دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد به معرفی استان البرز و دانشگاه و همچنین بیان دستاورد ها حوزه سلامت پرداخت.

وی با اشاره به جمعیت 4 میلیون نفری استان البرز که یکی از متراکم ترین استان ها محسوب می شود ،برخی از چالش ها و ظرفیت های مهم این استان را برشمرد. با شکل گیری نظام بهداشتی و توسعه خانه ها و پایگاه های سلامت شهری و روستایی در سراسر کشور بسیاری از شاخص های مهم سلامت، رشد قابل توجهی داشته است به طوری که پیش از انقلاب، امید به زندگی در خانم ها 55 سال و در آقایان 56 سال بوده که اکنون این امار به 79 سال در خانم ها و به 76 سال در آقایان رسیده است. در حال حاضر آمار مرگ و میر مادر باردار در بین صد هزار نفر به 25 مورد رسیده است و همچنین مرگ و میر نوزاد زیر 28 روز قبل از انقلاب به 20 مورد در هر هزار تولد می رسد که اکنون این آمار در کشور به 8 مورد و در البرز به 7 مورد کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه به پوشش 97 درصدی واکسیناسیون کرونا در گروه هدف در استان اشاره کرد و افزود: استان البرز وضعیت بسیار خوبی در واکسیناسیون کلی و عمومی نیز دارد که همه مرهون تلاش های مراقبان و کارشناسان بهداشت در خط مقدم سلامت است. در استان البرز تعداد 254 خانه ، پایگاه و مرکز جامع سلامت شهری و روستایی با هدف اعتلا سلامت فعالیت می کنند. دانشگاه علوم پزشکی البرز آماده و علاقه مند بر توسعه همکاری های دو سویه با هدف تقویت و ارتقا سلامت در هر دو کشور است.

وزیر بهداشت بورکینافاسو هدف از این بازدید را آشنایی با زیرساخت های بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی دانشگاه البرز برشمرد و افزود: علاقه مند هستیم نسبت به نحوه فعالیت و ادغام بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی تحت نظر وزارت بهداشت آشنایی پیدا کنیم و برای ما جالب بود تا از این تجربیات بتوانیم در بهبود وضعیت بهداشتی و سلامت کشور بورکینافاسو استفاده کنیم. ما بی صبرانه منتظر هستیم از نزدیک نحوه ارائه خدمات و ساختار شبکه بهداشت را در کشور ایران و البرز ببینیم تا بتوانیم از این تجربه موفق استفاده کنیم.

روبرت کارگوگو اظهار داشت: البرز در شاخص های سلامت به توسعه پایدار دست یافته است و آمار ها حاکی از کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان و همچنین افزایش امید به زندگی به خوبی نشان دهنده ی توسعه و تقویت زیرساخت های سلامت در استان و به تبع آن در کشور است.

وزیر بهداشت بورکینافاسو با بیان اینکه توسعه ساختار نظام بهداشتی و همچنین ادغام هر سه حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت نظر و فعالیت وزارت بهداشت باعث شده است ایران نتایج بسیار خوب و قابل قبولی در شاخص های سلامت داشته باشد و استان البرز با این جمعیت بالا به کمک نظام بهداشتی و زیرساخت بهداشتی توانسته است در بسیاری از شاخص ها حتی نسبت به میانگین کشوری رشد داشته باشد و این برای ما تجربه ای ارزشمند است که بتوانیم از این نظام بهداشتی در کشور بورکینافاسو نیز بهرمند شویم. البرز تجربه بسیار موفقی با پوشش 97 درصدی واکسیناسیون کووید 19 کسب کرده است که این امر با تلاش های انجام شده در بورکینافاسو به بیش از 70 درصد رسیده است.

روبرت کارگوگو ضمن ابراز شگفتی از تنوع و پوشش خوب جمعیت و گروه هدف و همچنین انواع خدمات بهداشتی که در نظام بهداشتی ایران و به دنبال آن در البرز ارائه می شود، اظهار داشت: سازوکار و برنامه ریزی های خوبی با هدف توسعه سلامت صورت گرفته است که با بهره گیری از این تجارب موفق، می توان تحولی را حوزه سلامت ایجاد کرد.

در پایان وزیر بهداشت بورکینافاسو به اتفاق هیات همراه از خانه بهداشت آتیشگاه و مرکز جامع سلامت امام حسن (ع) در دهقان ویلا و همچنین پایگاه ضمیمه ای این مرکز بازدید کرد و از نزدیک با زیرساخت های بهداشتی و جزئیات فرایند های بهداشتی که توسط کارشناسان و مراقبان بهداشت در این مراکز به گروه های سنی مختلف ارائه میشود، آشنا شد.

وی در بازدید خود از سه مرکز و خانه بهداشتی استان البرز، فعالیت ها و نحوه و نوع ارایه خدمات در نظام بهداشتی را شگفت انگیز و تحسین برانگیز دانست و بارها طی بازدید این اقدامات را مورد تحسین و تمجید قرار داد.

گفتنی است بورکینافاسو کشوری در غرب آفریقا است که از شمال و باختر با مالی و از خاور با نیجر و از جنوب با بنین، توگو، غنا و ساحل عاج همسایه است. پایتخت آن واگادوگو است و جمعیت آن حدود ۲۰٫۸ میلیون نفر است. ۶۰ درصد مردم این کشور مسلمان هستند،زبان رسمی این کشور، فرانسوی است.



  1. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  2. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  3. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  4. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  5. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  6. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  7. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  8. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  9. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  10. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  11. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  12. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  13. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  14. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  15. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  16. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  17. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  18. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  19. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  20. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  21. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  22. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  23. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  24. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  25.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  26. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  27. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  28. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  29. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  30. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  31. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  32. تاج منتسب به سپاه است؟
  33. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  34. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  35. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  36. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  37. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  38. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  39. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  40. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها