32259 ورزشی 1402/11/28 - 21:09

دوباره لیگ، دوباره هیجان

به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران

بعد از اتمام دراماتیک جام ملت‌های آسیا و ناکامی فوتبال ملی، بار دیگر مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران از سرگرفته خواهد شد و دیدار دو تیم فولاد خوزستان و گل‌گهر سیرجان در روز چهارشنبه آغاز نیم فصل دوم لیگ را رسمیت خواهد بخشید.

به گزارش دیوان نیوز؛ بعد از اتمام دراماتیک جام ملت‌های آسیا و ناکامی فوتبال ملی، بار دیگر مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران از سرگرفته خواهد شد و دیدار دو تیم فولاد خوزستان و گل‌گهر سیرجان در روز چهارشنبه آغاز نیم فصل دوم لیگ را رسمیت خواهد بخشید. به این بهانه نگاهی به شرایط باشگاه‌ها و فعالیت‌های آنان در تعطیلات نیم فصل خواهیم انداخت:

استقلال و روزهای سخت

اوضاع و احوال قهرمان نیم فصل همچنان ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی است. آبی‌پوشان که دغدغه پنجره بسته را داشتند با پرداخت مطالبات دستیاران ریکاردو ساپینتو مشکل بزرگ نقل و انتقالات خود را برطرف کردند اما لیست آنان برای ثبت بازیکنان جدید همچنان با سماجت ارسلان مطهری و زبیر نیک نفس پُر بوده و از طرفی استقلال همچنان در جذب بازیکنی که بتواند به عنوان یک لیدر مؤثر میانه میدان آنان را رهبری نماید، ناکام مانده‌ است. ارائه چند لیست از طرف جواد نکونام به هیئت مدیره که همچون تعطیلات تابستانی سر از باشگاه‌های دیگر درآوردند و  تأکید بر جذب روبرتو تورس که باشگاه گل‌گهر هرگز رضایت به جدایی او نخواهد داد و تنش‌های پنهان و آشکار اما تکراری سرمربی و مدیریت، تمام داستان استقلال در زمستانی بود که در آن بیشتر توجه اهالی فوتبال به تورنمنت قطر منعطف شده بود. با این اوصاف باید روزهای سختی را  برای استقلال در شروع دوباره لیگ متصور باشیم. با این حال جذب رافائل سیلوا و جلال‌الدین ماشاریپوف و شاید منتظر محمد، در صورتی که استقلال بتواند به موقع قرارداد آنان را ثبت نماید، می‌تواند خبرخوشی برای نکونام و هواداران استقلال باشد.

سپاهان امیدوار به قهرمانی

سپاهان همچون ژاپن و کره جنوبی در نیم فصل با بدشانسی روبرو شد و علیرغم شایستگی نتوانست قهرمانی نیم فصل را از آن خود کند. این بدان معنا است که طلایی‌پوشان دارای نقاط ضعف پنهانی هستند که حتی ژوزه مورایس هم موفق به شناسایی آن نشده است. سه شکست پیاپی در انتهای فصل نمی‌تواند اتفاقی باشد و این نکته سرمربی سپاهان را وادار کرد تا دست به تغییراتی در تیم خود بزند. آنان احسان پهلوان و عیسی آل کثیر را در لیست فروش قراردادند و علی اصغر اعرابی و عیسی عباس را جذب کردند. طلایی‌پوشان حتی تمایل چندانی به ادامه همکاری با سیاوش یزدانی، کاوه رضایی و هادی محمدی ندارند. به نظر می‌رسد ژوزه مورایس قصد دارد ترافیکی را برطرف کند که ذهنیت خود و بازیکنانش را به خود مشغول کرده است. در این شرایط باید به جرأت گفت: اگر سپاهان با تمرکز بیشتر در مسابقات پیش رو حاضر شود امید اول قهرمانی است.  البته نباید فراموش کنیم که این تیم دیداری حساس در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال دارد.

پرسپولیس و شرایط جدید

با رفتن یحیی گل‌محمدی شرایط جدیدی بر قرمزپوشان پایتخت حاکم شده است. درویش مدیرعامل پرسپولیس که قصد داشت  مربیانی بزرگی چون برانکو را جایگزین گل‌محمدی کند، در نهایت اوسمار لوس ویه‌را دستیار گل‌محمدی را  به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب کرد. نکته قابل توجه در خصوص اوسمار اینست که او با شرایط بازیکنان پرسپولیس آشنایی کامل داشته و از طرفی در نیم فصل نخست به عنوان مغز متفکر یحیی گل‌محمدی ایفا نقش کرده است. با این حال باید گفت: اندیشه‌های اوسمار هنوز ناشناخته باقی مانده و باید دید پرسپولیس قادر است  شرایط خود را با سرمربی جدید پایدار کرده و در کورس قهرمانی باقی بماند؟ قرمزپوشان در تعطیلات زمستانی چند بازیکن را نیز به خدمت گرفتند؛ اوستون ارونوف ازبکستانی، عبدالکریم حسن قطری و عیسی آل کثیر بازیکنانی هستند که چهره قرمزپوشان را در نیم فصل ناشناخته اما امیدوار کننده کرده‌اند.

تراکتور می‌تواند مدعی باشد

حیف است تراکتور تبریز با آن همه تدارک و سرمایه گذاری موفق نشود خود را به صدر جدول نزدیک نماید. البته اختلاف چهار امتیازی قرمزپوشان آذربایجان با صدر جدول غیرقابل جبران نیست اما بازی تراکتور همواره غیرقابل پیش‌بینی است. آنان گاهی در هیبت یک تیم قهرمان و بی رحم ظاهر شده و گاهی براحتی مغلوب حریفان خود می‌شوند. آنان آلوارو خیمنز و عارف رستمی را از دست داده‌ و چند خرید متوسط انجام داده‌اند. اما آنچه تراکتور بیشتر از هر چیزی برای مدعی شدن بدان نیاز دارد، شخصیت قهرمانی است که  بتواند آنان را در  نیم فصل دوم رویایی نماید.

شرایط مشابه ذوب آهن و ملوان

ذوب آهن اصفهان و ملوان بندر انزلی بعد از سال‌های ناکامی، به بهترین وجه ممکن در فصل بیست  و سوم ظاهر شدند. "ایستادن در رتبه پنجم و ششم جدول گواه این ادعاست."  شباهت این دو تیم، حضور بازیکنان جوان و با انگیزه است و هر دو تیم سابقه قهرمانی در فوتبال ایران "جام حذفی" را دارند.  از طرفی ذوب آهن و ملوان از باشگاه‌های با ریشه و قدمت فوتبال ایران نیز هستند.  در این بین هر دو تیم در تعطیلات زمستانی دست به تغییرات زیادی در لیست خود زده‌اند و حضور بازیکنان چون محمد عمری، میلاد سرلک، محمد طیبی، محسن فروزان و محسن آذرباد در ترکیب نیم فصل آنان خبر از تحولات مثبتی دارد که شاید آنان را تا رتبه‌های بالای جدول نیز ارتقاء بدهد.

حرکت به سوی سهمیه

چند تیم نیز بدنبال کسب سهمیه خواهند بود و پتانسیل و توانایی آن را نیز دارند؛ گل‌گهر سیرجان، آلومینیوم اراک و شمس آذر قزوین باشگاه‌هایی هستند که در یک خط کامل موازی حرکت کرده و از گزینه‌های کسب سهمیه هستند. سه باشگاه مذکور باید در پانزده مسابقه نیم فصل دوم حرکتی شتابنده به صدر جدول داشته و در این راه دو حریف سرسخت به نام ذوب آهن و ملوان خواهند داشت. شمس آذر تقریبا به ترکیب خود دست نزده، هرچند یکی دوم مهره تأثیرگذار خود را از دست داده است. وضعیت آلومینیوم نیز به همین منوال می‌باشد و بازیکنی جذب نکرده است. گل‌گهر نیز بیشتر دغدغه حفظ بازیکنان تاثیرگذار خود را دارد. این اتفاق شاید به ثبات ناخواسته آنان منجر شده و موفقیت آنان را تا حدودی تضمین کند.

منطقه سقوط

هرچند زود است درباره گزینه‌های سقوط صحبت کنیم اما منطقه سقوط در پایان نیم فصل نخست وسیع و ناشناخته به نظر می‌رسد. می‌توان مس رفسنجان رده دهمی را نیز گزینه سقوط محسوب کنیم و برای نساجی مازندران و استقلال خوزستان کمترین شانس بقا را قایل باشیم. اما تا پایان هفته‌های بیست و سوم و یا بیست و چهارم نباید هیچ چیز را قطعی تلقی کنیم. مس رفسنجان، فولاد خوزستان و هوادار توانایی لازم  برای حفظ خود در میانه جدول را دارند. حضور پیکان دراین منطقه با توجه پتانسیل آنان کمی غیرقابل باور است و صنعت نفت اگر بتواند مشکلات مدیریتی و اقتصادی خود را برطرف کند، چه بسا با رتبه تک رقمی لیگ را به پایان برساند.

نگاهی به هفته شانزدهم

هفته شانزدهم با دیدار دوتیم فولاد خوزستان و گل‌گهر سیرجان آغاز خواهد شد. دیدار این دو تیم در فصول قبل جذاب و دیدنی بوده است و یقینا هر دو تیم به سه امتیاز این بازی برای صعود در جدول نیاز دارند. پیکان و نساجی دوئل انتهای جدول را برگزار خواهند کرد و پیروزی هریک گام بلندی برای جدا شدن از منطقه خطر خواهد بود. ذوب آهن و ملوان مهمترین بازی هفته را مقابل هم برگزار خواهند کرد تا یک تیم در مربع قهرمانی قرار بگیرد. استقلال خوزستان یقینا روز سختی را در قزوین برای رهایی از انتهای جدول برای شمس آذر رقم خواهد زد. مس رفسنجان و هوادار در تقابل با یکدیگر شرایط مشابهی با دیدار پیکان  و نساجی خواهند داشت. پرسپولیس در حالی به دیدار آلومینیوم در اراک خواهد رفت که به هیچ عنوان قصد ندارد در این شهر امتیاز از دست بدهد، هرچند آلومینیوم نیز بدنبال جبران مافات است. استقلال تهران نیز در حالی  میزبان صنعت نفت آبادان است که این بازی می‌تواند سخت‌ترین شروع نیم فصل برای  آنان محسوب گردد. نفت آبادان قصد ندارد سرنوشت خود را به انتهای فصل موکول کند. و بلاخره جدال دو تیم سپاهان و تراکتور که به تعویق افتاده است نیز عیار دو تیم را در آغاز نیم فصل  دوم نمایان خواهد نمود.

نویسنده: حسن صانعی پور



  1. پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت روز روانشناس و مشاور
  2. محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد
  3. رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  4. آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون‌ آموزگاری»
  5. کیفیت هوای پایتخت قابل قبول است
  6. همه چیز درباره پابندهای الکترونیکی
  7. فعالیت ۵۰۰ مددجوی باستانی کار در مجتمع ندامتگاهی قزلحصار کرج
  8. آزادراه تهران - کرج -قزوین و ترافیک سنگین همیشگی!
  9. کاهش ۱.۵درصدی نرخ بیکاری در کشور
  10. مشخصات ۸۵۰ قلم کالای مسروقه البرز در سامانه نما منتشر شد
  11. ژوزه مورایس مسلمان شد.
  12. عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند
  13. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم
  14. آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  15. کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ سه‌شنبه منتشر می‌شود
  16. ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم!
  17. اردوغان: ارائه اطلاعات پایگاه کورجیک به اسرائیل دروغ است
  18. حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به منطقه بقاع لبنان
  19. عزم جدی دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن
  20. حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی
  21. سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  22. برای دومین بار در تاریخ، تیم کشتی فرنگی با ترکیب کامل در المپیک حاضر خواهد شد.
  23. سرکوب اعتراضات حامیان فلسطین توسط پلیس فرانسه
  24. حمله به مقر صلیب سرخ در غزه
  25. آیت الله خاتمی: بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است
  26. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  27. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  28. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  29. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  30. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  31. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  32. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  33. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  34. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  35. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  36. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  37. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  38. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  39. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  40. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد