32612 اقتصادی 1403/02/27 - 15:04

رییس سازمان شیلات ایران:

مازندران قطب پرورش ماهیان خاویاری کشور است

رییس سازمان شیلات ایران، مازندران را قطب پرورش ماهیان خاویاری کشور دانست و گفت: سال گذشته یک‌هزارو ۳۵۰ کیلوگرم خاویار پرورشی و ۱۱۰ تن گوشت ماهیان خاویاری از این استان به خارج صادر شد که ارزآوری خوبی داشته است.

به گزارش دیوان نیوز، سید حسین حسینی روز پنجشنبه همزمان با سفر استانی هیات دولت به مازندران در بازدید از طرح های شیلاتی استان افزود: طرح توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور یکی از اولویت‌های مهم شیلات است.

وی ادامه داد:‌ در زمان حاضر پنج هزار تن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی تولید و به بازار عرضه می شود که در این راستا مازندران به تنهایی با ۴۷ واحد فعال و بزرگ پرورش ماهیان خاویاری ۵۲ درصد گوشت و ۴۷درصد خاویار پرورشی کشور را تولید و عرضه می کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه پرورش ماهیان خاویاری را یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و مورد حمایت دولت برشمرد که می‌تواند در تامین بخش مهمی از پروتئین موردنیاز جامعه، اشتغالزایی و درآمد نقش مهمی ایفا کند.

حسینی با بیان این که پایانه صادراتی محصولات شیلاتی و ماهیان خاویاری در جویبار با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مورد اهتمام دولت قرار گرفته است، گفت: برای تکمیل و بهره برداری از آن به پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیاز است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سالیانه ده ها میلیون قطعه بچه ماهی به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان دریایی در مراکز بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی در استان مازندران تولید می شود، افزود: امسال این طرح در ۶۰ واحد در قالب ایجاد ۴۵ استخر در زمین‌های ساحلی مجاور «شرکت‌های تعاونی صیادی پره» و توسط خود صیادان و ساخت چهار واحد استخر در مجاورت رودخانه های مهم شیلاتی و طرح حفاظت از مهاجرت آبزیان دریایی به مناطق بالادست ۱۱ رودخانه اجرا شده است که پیش بینی می شود بیش از ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در دریا رها سازی شود.

حسینی سایت بندر صیادی امیر آباد بهشهر را یکی از سایت مهم طرح کمک به تکثیرطبیعی آبزیان دریایی برشمرد و گفت: مناطق شرقی استان مازندران به ویژه منطقه میانکاله به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی فاقد رودخانه‌های مهم شیلاتی است که در همین راستا شیلات با نگاه ویژه با کمک صیادان منطقه طرح احداث استخر در این سایت را برنامه ریزی کرد که بچه ماهیان تکثیری در این سایت تنها در سواحل تعاونی‌های صیادی مستقر در همین منطقه در دریا رها سازی می شوند.

رییس سازمان شیلات ایران شرکت پرورش ماهی خاویاری چالباش کاسپین با ظرفیت تولید ۳۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۰ تن خاویار در مازندران را یک فرصت مهم در افزایش ارزآوری برای کشور توصیف کرد و گفت: از این شرکت برای دریافت ۶هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایت دولیی می شود.

حسینی به اهمیت فعالیت صنایع شیلاتی در مازندران نیز اشاره و بیان کرد: در زمان حاضر ۴۱ واحد صنایع شیلاتی در بخش های مختلف تولید کنسرو ماهی، عمل آوری، پودر ماهی در مازندران فعالیت دارند که سالیانه حدود ۳۲ هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال عمل آوری می‌شود.

میزان تولید مازندران در بخش شیلاتی سالانه بیش از ۱۳۰هزار تن است و از این میزان تولید سالانه ۶ تا ۱۲ هزار تن انواع محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف صادر می شود که ارزش اقتصادی آن حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار است.

شیلات مازندران دارای سه هزارو ۹۰۰واحد آبزی پروری با بیش از ۹هزار نفر و تولید بیش از ۱۰۷ هزار تن در بخش آب های داخلی در تامین بخشی از پروتئین جامعه نقش مهمی دارد.

ماهیان خاویاری اگر چه مهم ترین ذخیره ژنتیکی دریای خزر هستند و به سبب ارزش غذایی و اقتصادی بالا عنوان «مروراید سیاه» را با خود دارد، ولی بهره برداری بی‌رویه همسایگان خزر به ویژه در بخش شمالی و بی توجهی به بازسازی ذخایر سبب شد تا صید این گونه از سال ۲۰۱۰ میلادی ممنوع شود.

ماهیان خاویاری دریای خزر همانند ماهیان استخوانی رودکوچ هستند به این معنی که تخم ریزیشان را با کوچ کردن موقتی به مصب رودخانه های منتهی به دریای خزر انجام می دهند. همین کوچ موقتی هم مهم ترین علت دست اندازی بی حد و حصر قاچاقچیان و افراد سودجو به این گونه بوده که سبب شد تا صید آن از دریای خزر به طور کلی تا بازسازی ذخایر آن ممنوع شود.

فصل تخم ریزی ماهیان خاویاری از نیمه دوم اسفند شروع می شود و تا پایان اردیبهشت ادامه می یابد ولی در روش تکثیر نیمه مصنوعی، تخم ها در مراکز تخصصی از ماهیان بارور استخراج و پس از تبدیل شدن به بچه ماهی به رودخانه های شیلاتی انتقال می یابد.

بچه ماهیان پس از مدتی زندگی در رودخانه راهشان را به دریا باز می کنند ولی در این مدت باید تحت مراقبت قرار گیرند تا صید نشوند و یا بر اثر تغییر دبی آب رودخانه یا آلودگی از بین نروند.

یکی از سختی های کار در بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری این است که این گونه ها در سن ۱۵ تا ۱۶ سالگی به مرحله تخم ریزی می رسند و به همین دلیل احتمال صید نشدن تا پیش از رسیدن به این سن بسیار کم است.

این ماهیان وقتی به سن تخم ریزی می رسند، به دهانه های رودخانه می روند و به همین خاطر هم تهدید صید شدن توسط جوامع محلی یا قاچاقچیان و سودجویان بیشتر می شود.

مازندران حدود ۱۳۰ رودخانه با شاخه های اصلی و فرعی دارد که ۲۴ رشته رودخانه به عنوان رودخانه مهم شیلاتی محسوب می شوند ولی لزوما ورودی تمامی این رودخانه های شیلاتی مسیر کوچ ماهیان خاویاری نیست و به همین دلیل هم شیلات مازندران چهار رودخانه را برای تکثیر نیمه مصنوعی انتخاب کرده است. فیل ماهی، ازون برون، قره برون و شیپ از مهم ترین گونه های ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.



  1. محرابیان: گروه‌های واکنش سریع صنعت برق در آماده‌باش کامل قرار دارند
  2. وخامت اوضاع غزه؛روسیه از ریختن ۵۰ هزار بمب بر سر فلسطینیان گفت؛آمریکا از اسرائیل حمایت کرد
  3. فردا تمام ادارات کشور از ساعت ۶ تا ۱۰ فعال هستند
  4. درگیری شدید رزمندگان «سرایا القدس» با اشغالگران در خان یونس
  5. سرنگونی ۲۸ هزار پهپاد اوکراینی از آغاز جنگ با روسیه
  6. اتهامات صهیونیست‌ها علیه ایران در مورد المپیک برای منحرف کردن افکار عمومی است
  7. مجوزی برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو صادر نشده است
  8. احیای ۸۷۷۰ واحد اقتصادی؛ میراث ماندگار دولت سیزدهم برای تحقق «جهش تولید»
  9. بانک‌ها شنبه و یکشنبه تا ساعت ۱۱ فعال هستند
  10. کاهش ساعت کاری ادارات استان تهران در روز شنبه
  11. اختلال موقت در سرویس دهی خط مترو پرند
  12. فعالیت فرودگاه «بازل-مولوز» فرانسه از سر گرفته شد
  13. سرعت توفان در زابل به ۹۷ کیلومتر بر ساعت رسید
  14. ضرورت همراهی مردم برای گذر از روزهای گرم پیش‌رو
  15. انتخاب محل مصرف مالیات یک اقدام سازنده است/ در مسیر بازگشت اعتماد به نظام مالیاتی هستیم
  16. ۹۴ هزار میلیارد تومان کالاهای اموال تملیکی در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد
  17. بازگشت ۶ واحد نیروگاهی به چرخه تولید/ درخواست از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف برق
  18. انتخاب محل مصرف مالیات توسط مالیات‌دهندگان عملیاتی شد
  19. مردم به شایعات درباره اشعه فرابنفش توجه نکنند/ رکورد دمایی در پایتخت زده نمی‌شود
  20. تداوم هوای گرم در کشور طی سه روز آینده/ دمای تهران به ۴۱ درجه می‌رسد
  21. درخواست آبفا البرز از مردم برای صرفه جویی در مصرف آب
  22. امام جمعه کرج : حمایت جبهه کفر از صهیونیست ها محکوم به شکست است
  23. برداشت سالانه ۸۱۱ میلیون متر مکعب آب از چاهها و قنوات البرز
  24. نفرات برتر مسابقه‌های «آکوا اتلون» ترکیبی از شنای ۵۰۰ متر و دوی ۲۵۰۰متری استان اصفهان مشخص شدند.
  25. تسهیلات بسیج سازندگی همزمان با تجهیز کارگاه به افزایش سرعت تولید منجر شد
  26. پویش «بنای همدلی» با همت گروه های جهادی در البرز اجرایی شد
  27. اعلام وضعیت تعطیلی و تغییر ساعت شنبه
  28. مارسلو سوارز بولیویایی در راه پرسپولیس
  29. مراسم تقدیر و تشکر از اعضای باشگاه بازرگانی محمدی کاشمر
  30. مناف هاشمی: اکثر کشورها به میزبانی پاریس معترض هستند/الفتی پرچمدار کاروان ایران خواهد بود
  31. حضور سرزده پزشکیان در کمپ تیم ملی کشتی اعزامی به المپیک
  32. تکاپوی مکرون برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بحبوحه آشوب سیاسی و المپیک
  33. دیدار نمایندگان مردم اردبیل در مجلس با رئیس جمهور منتخب
  34. چرا باید در وضعیت خطرناک اشعه ماورای بنفش در خانه ماند؟
  35. نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس: ۹۱۱ هزار دانش آموز در کشور از تحصیل بازمانده‌اند
  36. میزبانی ضعیف، نقطه‌ پررنگ پیش از افتتاحیه/پاریس حال‌وهوای المپیکی ندارد!
  37. نبرد کارکنان تعمیرات نیروگاهی ایران در گرم‌ترین روز سال
  38. ادامه حملات به نوار غزه و شهادت شماری دیگر از فلسطینیان
  39. نیروی زمینی ارتش فاتح لیگ برتر بوکس شد
  40. تداوم تامین آب شرب با همراهی مشترکان