32721 ورزشی 1403/03/03 - 15:28

جنگ قهرمانی/ نبرد سخت برای کسب جام

حادثه شهادت رئیس جمهور محبوب ایران باعث شد سه هفته پایانی لیگ برتر ایران به تاخیر بیافتد. با این حال حساسیت‌های ویژه‌ای در صدر و قعر جدول رده بندی وجود دارد که در سه هفته انتهایی لیگ به اوج خود رسیده و شرایط منحصر به فردی را بر آن حاکم کرده است.

به گزارش دیوان نیوز،  استقلال تهران و پرسپولیس به عنوان مدعیان قهرمانی و تیم‌های استان خوزستان به عنوان جدیترین گزینه‌های سقوط قرار است سرنوشت لیگ بیست و سوم را رقم بزنند. با این مقدمه نگاهی به شرایط تیم‌ها در سه هفته پایانی لیگ خواهیم انداخت:

برنامه جدید

سازمان لیگ برنامه جدید سه هفته انتهایی لیگ را اعلام کرد. بر اساس این برنامه مسابقات باقی مانده در روزهای چهارم، هشتم و دوازدهم خرداد ماه برگزار خواهد شد. برنامه‌ای فشرده که در آن قرار است تیم‌ها هر چهار روز یک مسابقه را انجام بدهند. مسلما این فشردگی بر حساسیت‌های موجود خواهد افزود و تیم‌های ایرانی که غالبا در خصوص آماده سازی خود با مشکلاتی روبرو هستند، روزهای سختی را در این هشت روز تجربه خواهند کرد. به تعبیری خستگی حاصل از بازی‌های گذشته که در چند نوبت با وقفه روبرو شده است به علاوه استرس قهرمانی یا سقوط می‌تواند به نتایجی غیرمنتظره منجر گردد.

استقلال و حریفان سرسخت

اگر به شرایط حریفان استقلال در سه هفته پایانی نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که آبی‌پوشان در انتهای لیگ با حریفانی سرسخت مواجه خواهند شد. نساجی مازندران هرچند با برد هفته گذشته شرایط بهتر و پایداری در جدول پیدا کرده است اما فاصله پنج امتیازی با قعر جدول آنان را در منطقه خطر نگه داشته و به همین دلیل در هر دو بازی خانگی خود به برد می‌اندیشند. این موضوع کار استقلال را در هفته بیست و هشتم در قائمشهر سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. آبی پوشان درهفته بیست و نهم باید با گل‌گهری دیدار نمایند که از مدعیان جدی فتح جام حذفی است و از طرفی دغدغه قهرمانی و سقوط ندارد. موضوعی که باعث خواهد شد نماینده سیرجان با اطمینان خاطر بیشتری در مقابل استقلال صف آرایی کند. اما هفته انتهایی برای یاران جواد نکونام به دو علت سخت خواهد بود. پیکان در ورزشگاه خود میزبان استقلال است و اگر در هفته‌های پیش رو موفق نشود موقعیت خود را در جدول تثبیت کند، آن وقت برای امتیاز گرفتن از استقلال به آب و آتش خواهد زد.

پرسپولیس و بالانشینان

استقلال خوزستان حریف هفته بیست و هشتم پرسپولیس هرچند شکست سنگینی مقابل نساجی مازندران متقبل شد، اما کورسوی امیدی برای بقاء دارد و به همین جهت سرسختانه مقابل قرمزپوشان خواهد ایستاد. اما پرسپولیس بعد از مصاف با آبی‌پوشان اهواز در دوهفته پایانی به مصاف بالانشینان لیگ خواهد رفت. از طرفی شمس آذر در قزوین به دنبال اثبات شایستگی‌های خود خواهد بود و مس رفسنجان قصد دارد با برد پرسپولیس برای حریفان جام حذفی خط و نشان بکشد. نکته مهم در مورد پرسپولیس اینکه خستگی مفرطی در شاگردان اوسمار با توجه نزدیک شدن به پایان لیگ دیده شده و از طرفی استرس قهرمان نشدن نیز در بین کادر فنی این تیم به وضوح دیده می‌شود. موضوعی که شاید در دو بازی این تیم مقابل شمس آذر و مس رفسنجان به پاشنه آشیل آنان تبدیل شده و قهرمانی را از آنان بگیرد.

بحران داوری

شائبه‌های فساد در لیگ که در هفته‌های اخیر ابعاد جدیدی به خود گرفته است و یک طرف قضایای آن مباحث داوری می‌باشد، تبدیل به بحران داوری در هفته‌هایی شده است که نتایج آن تعیین کننده می‌باشد. قدر مسلم اینکه داوران ایران که در سلامت کامل بوده و بخش اعظم اشتباهات آنان سهوی است، با این بحران مسلما شرایط آنان تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. موضوعی که چینش داوری را در انتهای لیگ حساس کرده و یقینا هر انتخابی با اعتراضات گسترده " قبل و بعد از بازی‌ها" روبرو خواهد بود.

گذرگاه سخت

باید اعتراف کرد هفته بیست و هشتم گذرگاه سخت لیگ در فصل جاری است. سرخابی‌ها با گزینه‌های سقوط دیدار خواهند داشت. پیکان به دیدار تراکتوری خواهد رفت که در اندیشه ارتقاء رتبه خود در جدول است. ملول بندرانزلی و مس رفسنجان نیز فارغ از جایگاه خود آمادگی خود را به رخ حریفان جام حذفی خواهند کشید. سپاهان که از قهرمانی جا مانده به هیچ عنوان نمی‌خواهد رتبه سومی را از دست بدهد. آن طرف هوادار در مصاف با سپاهان به رتبه دهم نظر دارد. صنعت نفت آبادان آخرین تلاش خود را مقابل شمس آذر خواهد کرد تا شاید در جدول صعود کند. دیدار فولاد خوزستان با ذوب‌آهن اصفهان علاوه برجذابیت‌های گذشته، برای نماینده خوزستان حیاتی است. در این بین باید در نظر داشته باشیم؛ چنانچه هر کدام از تیم‌های استقلال و پرسپولیس در مقابل حریفان این هفته امتیاز از دست بدهند، قهرمانی را به دیگری تقدیم خواهد کرد.

داستان میزبانی

داستان میزبانی هفته سی‌ام آنجا جالب می‌شود که در فصول قبل پرسپولیس تهران موفق شد بازی هفته آخر خود را در آزادی برگزار کند و به همین دلیل آبی‌پوشان پایتخت انتظار دارند این اتفاق در هفته پایانی برای آنان رقم بخورد. در این خصوص دو نکته قابل اشاره است؛ ابتدا اینکه دو تیم استقلال و پرسپولیس در همه ورزشگاه‌ها به علت حضور هواداران بی‌شمارشان وضعیت میزبانی دارند. نکته دوم اینکه متاسفانه ورزشگاه‌های نمایندگان تهران به جز سرخابی‌ها در خصوص وضعیت سکوها و شرایط میزبانی در پایین‌ترین حد خود بوده و این موضوع هرساله مشکلاتی را بوجود آورده است.

شرایط بقاء

وجه مشترک تیم‌های در آستانه سقوط اینست که همه آنها تقریبا از ابتدای فصل در پایین جدول دست پا زده و قصد دارند با جمع آوری امتیازات انتهای فصل، خود را در لیگ نگه دارند. عبدالله ویسی با نسخه سال گذشته، فولاد را هدایت کرده و تا اینجای کار ناموفق بوده است. سیروس پورموسوی هرچند مربی با دانشی بوده و نتایج فوق العاده‌ای در فصول قبل با تیم‌های مختلف کسب کرده، اما به نظر می‌رسد در استقلال خوزستان به بن بست تاکتیکی رسیده و تیمش سینوسی بازی می‌کند. آن طرف ساکت الهامی که همواره سیمای یک مربی موفق را داشته در فصل اخیر با نساجی مازندران دچار بحران شده است. پیکان نیز که محل رفت و آمد مربیان شده است از ابتدای فصل شرایط مناسبی نداشته و قصد دارد با عنایتی در لیگ بماند. با این تفاسیر شرایط بقاء کمی تا قسمتی سخت شده و به نظر می‌رسد سرنوشت سقوط کنندگان به هفته پایانی بکشد.

نبرد سخت برای کسب جام

فصل بیست وسوم ویژگی‌های خاص خود را دارد. ابتدا اینکه شرایط قهرمانی میلیمتری پیش رفته و هر دو مدعی منتظر لغزش حریف هستند. " موضوعی که در چند فصل گذشته کمتر اتفاق افتاده است." از طرفی هر دو باشگاه با تحولات مثبت و منفی زیادی روبرو بوده‌اند. آن طرف صدور بیانیه‌هایی که بیشتر حکایت از اتهامات دیگری دارد، تمرکز دو باشگاه را برهم زده است. بحث مجوز آسیایی که از هزارتوی مسایل مختلف گذشت، هرچند ختم به خیر شد اما انرژی سرخابی‌ها را گرفت. واگذاری آنان به بخش نیمه دولتی نیز علیرغم شفافیت‌هایی که وجود دارد، ابهاماتی را دامن زده است. همه این موارد نبرد برای کسب جام بیست و سوم را سخت و دشوار کرده است. نکته ظریف اینکه به نظر می‌رسد تمرکز مربیان وبازیکنان هر دو تیم بیشتر از مسایل فنی، معطوف تیم حریف و جریانات یکدیگر شده است. مدیران نیز قصد دارند خارج از مستطیل سبز جنگ مدیریتی خود را ادامه داده و امتیازات آن را جمع آوری کنند. در این شرایط باید منتظر اتفاقات غیرمنتظره نیز در صدر جدول باشیم.

 

روزنامه‌نگار: حسن صانعی پور



  1. محرابیان: گروه‌های واکنش سریع صنعت برق در آماده‌باش کامل قرار دارند
  2. وخامت اوضاع غزه؛روسیه از ریختن ۵۰ هزار بمب بر سر فلسطینیان گفت؛آمریکا از اسرائیل حمایت کرد
  3. فردا تمام ادارات کشور از ساعت ۶ تا ۱۰ فعال هستند
  4. درگیری شدید رزمندگان «سرایا القدس» با اشغالگران در خان یونس
  5. سرنگونی ۲۸ هزار پهپاد اوکراینی از آغاز جنگ با روسیه
  6. اتهامات صهیونیست‌ها علیه ایران در مورد المپیک برای منحرف کردن افکار عمومی است
  7. مجوزی برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو صادر نشده است
  8. احیای ۸۷۷۰ واحد اقتصادی؛ میراث ماندگار دولت سیزدهم برای تحقق «جهش تولید»
  9. بانک‌ها شنبه و یکشنبه تا ساعت ۱۱ فعال هستند
  10. کاهش ساعت کاری ادارات استان تهران در روز شنبه
  11. اختلال موقت در سرویس دهی خط مترو پرند
  12. فعالیت فرودگاه «بازل-مولوز» فرانسه از سر گرفته شد
  13. سرعت توفان در زابل به ۹۷ کیلومتر بر ساعت رسید
  14. ضرورت همراهی مردم برای گذر از روزهای گرم پیش‌رو
  15. انتخاب محل مصرف مالیات یک اقدام سازنده است/ در مسیر بازگشت اعتماد به نظام مالیاتی هستیم
  16. ۹۴ هزار میلیارد تومان کالاهای اموال تملیکی در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد
  17. بازگشت ۶ واحد نیروگاهی به چرخه تولید/ درخواست از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف برق
  18. انتخاب محل مصرف مالیات توسط مالیات‌دهندگان عملیاتی شد
  19. مردم به شایعات درباره اشعه فرابنفش توجه نکنند/ رکورد دمایی در پایتخت زده نمی‌شود
  20. تداوم هوای گرم در کشور طی سه روز آینده/ دمای تهران به ۴۱ درجه می‌رسد
  21. درخواست آبفا البرز از مردم برای صرفه جویی در مصرف آب
  22. امام جمعه کرج : حمایت جبهه کفر از صهیونیست ها محکوم به شکست است
  23. برداشت سالانه ۸۱۱ میلیون متر مکعب آب از چاهها و قنوات البرز
  24. نفرات برتر مسابقه‌های «آکوا اتلون» ترکیبی از شنای ۵۰۰ متر و دوی ۲۵۰۰متری استان اصفهان مشخص شدند.
  25. تسهیلات بسیج سازندگی همزمان با تجهیز کارگاه به افزایش سرعت تولید منجر شد
  26. پویش «بنای همدلی» با همت گروه های جهادی در البرز اجرایی شد
  27. اعلام وضعیت تعطیلی و تغییر ساعت شنبه
  28. مارسلو سوارز بولیویایی در راه پرسپولیس
  29. مراسم تقدیر و تشکر از اعضای باشگاه بازرگانی محمدی کاشمر
  30. مناف هاشمی: اکثر کشورها به میزبانی پاریس معترض هستند/الفتی پرچمدار کاروان ایران خواهد بود
  31. حضور سرزده پزشکیان در کمپ تیم ملی کشتی اعزامی به المپیک
  32. تکاپوی مکرون برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بحبوحه آشوب سیاسی و المپیک
  33. دیدار نمایندگان مردم اردبیل در مجلس با رئیس جمهور منتخب
  34. چرا باید در وضعیت خطرناک اشعه ماورای بنفش در خانه ماند؟
  35. نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس: ۹۱۱ هزار دانش آموز در کشور از تحصیل بازمانده‌اند
  36. میزبانی ضعیف، نقطه‌ پررنگ پیش از افتتاحیه/پاریس حال‌وهوای المپیکی ندارد!
  37. نبرد کارکنان تعمیرات نیروگاهی ایران در گرم‌ترین روز سال
  38. ادامه حملات به نوار غزه و شهادت شماری دیگر از فلسطینیان
  39. نیروی زمینی ارتش فاتح لیگ برتر بوکس شد
  40. تداوم تامین آب شرب با همراهی مشترکان