به گزارش دیوان نیوز، تهران از قبل پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون جزو شلوغترین شهرهای غرب آسیا بوده است، بنابراین اولین برنامهریزیها و طرحهای ساخت بنای متروی تهران در سال ۱۳۵۰ پایهگذاری شد و مطالعات دقیق شرکتهایی مانند سوفرتو بهعنوان یکی از معتبرترین شرکتهای خارجی در مهر ۱۳۵۳ باعث شد که طرح ساخت متروی تهران با ۷ خط ارائه شود، در همین راستا شرکت متروی تهران در سال ۱۳۵۴ افتتاح شد و اولین قرارداد رسمی خود را با مهندسان مشاور فرانسوی امضا کرد.
مهندسهای فرانسوی بهعنوان مشاور پروژه در مراحل ساخت متروی تهران حضور داشتند و علاوه بر نظارت، به انجام کارهای دیگری نیز موظف بودند. آنها مناسبترین زمین را برای احداث مترو شناسایی کردند و عملیات نقشهبرداری را انجام دادند؛ سپس پروندههای توصیفی پروژه را جمعآوری و به انجام نقشههای اجرایی پرداختند.
عملیات ساخت متروی تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا قبل از شروع جنگ تحمیلی ادامه داشت و تا آن زمان تقریبا ۲۳۰۰ متر از تونل مترو و ۳ ایستگاه آن ساخته شده بود، اما شرکتهای مشاور فرانسوی با شروع حملهی رژیم بعثی عراق به ایران، به نمایندگان خود دستور دادند که کشورمان را ترک کنند و مراحل ساخت مترو متوقف شد.
در آن زمان مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به ضروری بودن ادامه ساخت مترو اشاره کرد و هیأت وزیران در سال ۱۳۶۴ با تصویب طرح اجرای مترو باعث شد تا پروژه ساخت مترو در کشورمان بار دیگر از سر گرفته شود، در این برنامه قرار شد تا متخصصان ایرانی عملیات ساخت خطوط شمالی - جنوبی و شرقی - غربی و یک خط برونشهری از سمت شهر تهران به سمت گلشهر واقع در کرج را از سال ۱۳۶۶ اجرایی کنند.
عملیات ساختوساز متروی تهران بالاخره در سال ۱۳۷۴ به اتمام رسید، سپس یک قرارداد بینالمللی برای تامین تجهیزات متحرک و تجهیزات ثابت قطار شهری مترو برای خطوط یک، دو و پنج امضا شد و سرانجام خط ۵ متروی تهران بهعنوان اولین خط با ۳ ایستگاه صادقیه، وردآورد و کرج کار خود را از تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۷۷ آغاز کرد و به بهرهبرداری نهایی رسید.
در طی زمان، متروی پایتخت توسعه یافت تا جایی که تهران به عنوان یک کلانشهر در خاورمیانه سالانه بیشاز ۴۰۰ میلیون سفر با مترو را به خود میبیند، این مترو با ۷ خط زیرزمینی دارای ایستگاههای بسیار تمیز است که در اکثر آنها پلهبرقی و آسانسور برای استفاده معلولین وجود دارد، دیوارهای متروی تهران با آثاری از هنرمندان مختلف زینت داده شده و در برخی از آنها نمایشگاههای دائمی از کسبوکارهای مختلف وجود دارد، ایستگاههای متروی تهران طوری طراحی شدهاند که به مراکز دیدنی، نقاط شلوغ شهر، بازار و مراکز تفریحی تهران نزدیک باشند، اغلب در فضای بیرونی ایستگاه، تاکسیهای خطی وجود دارند که رفتوآمد را آسانتر از قبل میکنند.
متروی تهران برخلاف برخی قطارهای شهری آمریکا، نه تاریک و نه آبگرفته است، هیچ بوی بدی در آن به مشام نمیرسد و فضای پاکیزه و منظمی دارد، سامانه متروی تهران با الگوبرداری از بهترین متروهای جهان به استانداردهای جهانی رسیده است، در مجموع نظم خوبی بر متروی تهران حاکم است و قطارها تقریباً بهموقع فعالیت خود را انجام میدهند، برای استفاده از مترو لازم است افراد کارتبلیت تهیه کنند و بههیچعنوان پول نقد یا کارت بانکی پذیرفته نمیشود، مهمترین ویژگی متروی تهران طراحی هوشمندانه خطوط مترو و تقاطع آنان با یکدیگر است که موجب شده دسترسی به تمام نقاط تهران بهآسانی صورت گیرد.
«بن نورتون» روزنامهنگار آمریکایی در رابطه با مقایسهی متروی تهران و نیویورک، نوشته است: «عکس سمت چپ متروی تهران است، ایران در شرایط تحریمهای وحشیانه و مجرمانه اقتصادی توسط امپراتوری آمریکاست، اما عکس سمت راست متروی نیویورک در ثروتمندترین کشور جهان است و من میتوانم تصدیق کنم که از این جا بارها رد شدهام و این ایستگاه واقعا همین شکلی است.»