38922 سیاسی 1403/11/15 - 18:01

پیشران ها و اهداف توافقنامه جامع راهبردی ایران و روسیه

توافق جامع ایران و روسیه ضرورتاً به معنی صف‌آرایی و تمایل به تقابل با امریکا نیست. بلکه هدف اصلی تر آن استفاده از ظرفیت های بسیار استفاده نشده در روابط از یک سو و تلاش برای تعریف مکانیسم های نظم دهنده در منطقه از سوی دیگر برای ایجاد نظم، ثبات، منافع و روابط پایدارتر است.

 علیرضا نوری، استاد دانشگاه شهید بهشتی در نوشتاری که «اندیشکده والدای» آن را منتشر کرده به بررسی رابطه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و تحلیل «معاهده مشارکت جامع راهبردی» که اخیرا میان دو کشور به روزرسانی شده، پرداخته‌است:

بسیاری از تحلیلگران پیشران اصلی "توافقنامه همکاری راهبردی" ایران و روسیه را مخالفت با امریکا می دانند و این توافقنامه را نوعی جبهه گیری در مقابل امریکا و غرب تعبیر می کنند. بدون شک می توان با این ایده موافق بود که فشار های تهاجمی امریکا بر دو کشور به‌عنوان عاملی «اجبارآمیز» در گرایش آنها به توافقنامه جامع راهبردی تأثیر زیادی داشته است. اما امریکا تنها پیشران این توافقنامه نیست.

پیشران مهم دیگری نیز به عنوان عاملی "انتخابی" در امضاء توافقنامه دخیل است که در تحلیل ها کمتر به آن توجه می شود. این پیشران دوم، تغییرات در نظام بین الملل به ویژه گذار به نظم های جدید منطقه ای و بین المللی و تلاش تهران و مسکو برای انطباق فعال و مبتکرانه با این تحول است.

در مورد پیشران اول یعنی فشار سیستمی از ناحیه امریکا باید اشاره کرد که واشنگتن طی سال های اخیر راهبرد مهار تهاجمی را با ماهیت مشترک علیه نیروهای تجدید نظر طلب از جمله ایران و روسیه در دستور قرار داده است. این فشار در موضوعات و حوزه های مختلف به کار گرفته شده و هدف آن تثبیت برتری امریکا و در مقابل تبدیل ایران و روسیه به بازیگران تابعی است که سیاست های امریکا را بدون چالش بپذیرند.

دیدگاه ها در ایران و روسیه در این باب مشابه است، اینکه امریکا با جنگ هیبریدی به دنبال تضعیف موقعیت دو کشور در عرصه بین الملل است. تهران و مسکو دلیل اصلی این فشارها را اصرار خود بر استقلال استراتژیک می دانند. تجربیات دو کشور نشان می دهد، به رغم تمایل تهران و مسکو در برخی مقاطع برای مصالحه با امریکا، واشنگتن بر تحقق هدف خود از طریق سیاست مهار تهاجمی اصرار دارد.

به عنوان مثال، هرچند ایران تلاش کرد تا از طریق امضاء برجام و حل مسئله هسته ای روابط خود با غرب را بهبود ببخشد، اما پاسخ این تلاش خروج امریکا از برجام، راهبرد فشار حداکثری علیه ایران دوره اول ترامپ و فشار هوشمند علیه آن در دوره بایدن بود. این وضعیت، مقامات ایرانی را به این جمع‌بندی رسانده که امیدی به بهبود روابط با امریکا نیست. این تجربه و احتمال بسیار زیاد تشدید فشارها بر ایران در دوره جدید ترامپ، محرکه ای مهم برای سوق ایران به همکاری با روسیه است.

در سوی دیگر، هرچند روسیه در برخی مقاطع از جمله دوره بوریس یلتسین و دوره دمیتری مِدوِدِف مصالحه و تعامل را با امریکا در دستور داشته، اما خود را با امریکایی مواجه دیده که هیچ فضایی برای بازیگری مستقل مسکو قائل نیست. رویکرد همکاری جویانه مسکو نه تنها با پاسخ مثبت امریکا مواجه نشده، بلکه کنش‌های تهدید آمیز و اجبارآمیز مختلف امریکا در قالب راهبرد مهار تهاجمی ادامه داشته است.

هرچند ایران تلاش کرد تا از طریق امضاء برجام و حل مسئله هسته ای روابط خود با غرب را بهبود ببخشد، اما پاسخ این تلاش خروج امریکا از برجام، راهبرد فشار حداکثری علیه ایران دوره اول ترامپ و فشار هوشمند علیه آن در دوره بایدن بود. این تجربه و احتمال بسیار زیاد تشدید فشارها بر ایران در دوره جدید ترامپ، محرکه ای مهم برای سوق ایران به همکاری با روسیه است.پیوستار این کنش ها از انقلاب‌های رنگی در حوزه سی‌آی‌اس تا امواج گسترش ناتو به شرق و به ویژه جنگ نیابتی در اوکراین علیه روسیه نمایان است. درک ماهیت مشترک و پیوستگی معنادار اجزاء این سیاست زورمدارانه علیه ایران و روسیه، عامل مهمی برای سوق دو کشور به امضاء توافقنامه جامع همکاری راهبردی است.

در باب پیشران دوم، ایران و روسیه هر دو هم نظرند که نظم بین الملل و نظم های منطقه ای در حال گذار به نظم های جدید هستند. طی این تحول، کنترل و برتری غرب و امریکا بر امور بین الملل در حال تضعیف است و به تبع آن مکانیسم های نظم دهنده در مناطق و روابط بین الملل (از جمله موازنه ها، نهادها، رژیم ها و ...) یا ناکارآمد شده، یا ضعیف شده یا در حال از بین رفتن هستند. این وضعیت با تهدیدها و فرصت هایی همراه است.

تهدید از این باب که وضعیت گذار با ایجاد عدم قطعیت، بی ثباتی و تنش در حوزه های مختلف به دنبال دارد، فرصت از این باب که کنشگرانی که به هر دلیل زیر فشارهای سیستمی بوده اند، این فرصت را خواهند داشت تا با مشارکت فعال تر در تعریف مکانیسم های نظم دهنده نظم آتی، ضمن کاستن از فشارها، موقعیت خود را در نظام بین الملل تقویت کنند.

ایران و روسیه با قطعی دانستن این تغییرات، خود را در مقطعی مهم از باز تعریف معادلات و باز توزیع قدرت در عرصه بین الملل و عرصه های منطقه ای می دانند و برآنند تا با بازی مبتکرانه تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و سهم خود از ترتیبات آتی را افزایش دهند.

از لازمه های تحقق این هدف، هم‌افزایی برای اثرگذاری بیشتر و حتی تعریف مکانیسم های نظم دهنده است. امضاء توافقنامه جامع راهبردی با تعریف چارچوبه ای برای هم افزایی پایدار، می تواند به منافع ایران و روسیه به عنوان دو کشور که در مناطق آسیای مرکزی، دریای خزر، قفقاز جنوبی، شامات و خاورمیانه منافع مشترک دارند، کمک کند.



  1. رئیس‌جمهور صرفاً دبیر شورای عالی جوانان و نوجوانان را انتخاب می‌کند
  2. بازداشت قاضی قلابی در اهواز/ متهم کارمند اخراجی دادگستری با سوابق کیفری است
  3. جلالی: همکاری‌های نظامی ایران و روسیه طبق برنامه پیش می‌رود
  4. تکرار آتش‌سوزی ‌جنگل‌های هیرکانی زنگ خطر برای‌ ارزشمندترین ذخایر طبیعی ایران و جهان
  5. نایب رئیس مجلس: وحدت ملی در عبور از شرایط حساس ضروری است
  6. سردار جلالی: «فناوری» حرف اول را در جنگ‌های نوین می‌زند
  7. ۳۵ زندانی جرایم غیرعمد و مالی در تهران به مناسبت ایام فاطمیه آزاد شدند
  8. آغاز ثبت نام آزمون اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری سال ۱۴۰۴
  9. پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی شهادت دکتر مرتضی رضیعی
  10. برگزاری مراسم ویژه شهادت حضرت زهرا(س) در شهرداری فردیس
  11. نیوکمپ جدید خوش یمن بود/ پیروزی پرگل بارسلونا با طعم صدرنشینی
  12. ۸ بالگرد و هواپیماهای ایلوشن مشغول اطفای حریق الیت هستند
  13. ابلاغ قانون اصلاح بند «الف» ماده (۵۸) قانون بانک مرکزی
  14. توصیه قوه قضاییه درباره بستن قرارداد با موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور
  15. طیب‌نیا در هیچ شبکه‌ اجتماعی، حساب کاربری فعال ندارد
  16. قوه قضاییه: دهیار روستای الیت چالوس بازداشت نشده است
  17. دستور نهایی‌سازی ساختار سازمانی و تأمین اعتبار تعمیرات قطارهای حومه‌ای
  18. عدم شفافیت در شبکه بانکی منشأ بخش عمده تخلفات است
  19. مصرف نادرست دارو؛ عامل اصلی مقاومت میکروبی
  20. مدیرعامل جدید باشگاه داماش گیلان منصوب شد
  21. تیم هندبال شهرداری فردیس آماده مسابقات قهرمانی کارگران کشور
  22. قالیباف: جنگ ۱۲ روزه دشمن را تنبیه کرد/باید همه توان خود را بر برنامه هفتم متمرکز کنیم
  23. بحران کم‌آبی، پیام‌ جدی برای مسئولان دارد/فرهنگ بسیجی، گره‌گشای مشکلات کشور است
  24. بسیج تغییردهنده دستگاه محاسباتی دشمن است
  25. تاکید پزشکیان جلوگیری از بدل‌شدن مسئله حجاب به ابزار منازعه است
  26. شرکت دولتی ضرر بدهد، هم پاداش ممنوع است هم مدیران عوض می‌شوند
  27. وزیر کار: مشکلات واحدهای تولیدی کشور توسط کمیته ویژه دولت رصد می‌شود
  28. جزئیات اقدامات و دستاوردهای معاونت علمی در زیست‌بوم دانش‌بنیان
  29. نماینده تاکستان در مجلس: ۱۲۰ روستای قزوین با تنش آبی مواجه هستند
  30. روایت جالب لعیا جنیدی از مسائل حقوقی دولت روحانی
  31. کشور نه وابسته به فرد یا مقام خاصی، بلکه بر توانمندی‌های مردم و ظرفیت‌های درونی استوار است
  32. مسئله حجاب و عفاف نباید به ابزاری برای منازعه بدل شود/ هیچ شکلی از اجبار یا تحمیل نمی‌تواند جایگزین بینش و باور درونی شود
  33. ابلاغ قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور و ۲ قانون دیگر برای اجرا
  34. پزشکیان: جلوگیری از افزایش پرداختی مردم در درمان، خط قرمز ماست
  35. تقاضای تفحص درباره سامانه‌های فروش فیلترشکن در دستور هفته آینده مجلس
  36. بررسی دو پرونده اصراری با موضوع مطالبه سرقفلی و خسارت تأخیر تأدیه در دیوان عالی کشور
  37. حاجی بابایی: رویداد «ایران جان» می‌تواند تصویری تازه از توان تاریخی، فرهنگی و اقتصادی همدان ایجاد کند
  38. رانندگان سکوهای اینترنتی بیمه شوند
  39. سردار شکارچی: رسانه‌ها راهبردهای کشور را تبیین کنند
  40. سردار نائینی: شکست دشمن در جنگ ۱۲ روزه بسیار سخت بود