39673 اجتماعی 1403/12/17 - 18:40

با وجود کاهش میزان مرگ بر اثر حوادث جاده ای نسبت به دوره مشابه سال قبل

وقتی مرگِ کمتر، همچنان زیاد است!

اگر هر سال بیش از ۱۶ هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست بدهند، یعنی روزانه نزدیک به ۴۵ نفر قربانی حوادث رانندگی می‌شوند. حالا پلیس راهور اعلام کرده که این آمار در ۱۰ ماه نخست امسال، ۴.۵ درصد کاهش داشته است. آیا این کاهش عددی چشمگیر است؟ آیا چنین آماری می‌تواند باعث آسودگی خاطر شود؟ یا همچنان باید با واقعیت تلخ خیابان‌ها و جاده‌های خطرناک کشور روبه‌رو شویم؟

نویسنده: مهرداد تیموری - دیوان نیوز: بر اساس اعلام پلیس، در ۱۰ ماه نخست امسال بیش از ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان باخته‌اند. اگرچه این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش داشته، اما همچنان یک بحران جدی به شمار می‌رود. هر ساله پس از انتشار چنین آمارهایی، مسئولان با خوش‌بینی از کاهش مرگ‌ومیر خبر می‌دهند، اما کاهش چند درصدی دردی از جامعه دوا نمی‌کند. آیا برای خانواده‌هایی که عزیزانشان را در جاده‌ها از دست داده‌اند، این کاهش ۴.۵ درصدی معنای خاصی دارد؟
به بیان ساده، اگر در سال گذشته ۱۰۰ نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شدند، امسال این رقم به ۹۵ نفر رسیده است. آیا این پنج نفر تفاوت چشمگیری ایجاد می‌کنند؟ کاهش تلفات زمانی ارزشمند است که به یک تغییر بنیادین در وضعیت ایمنی جاده‌ها، خودروها و فرهنگ رانندگی منجر شود، نه اینکه صرفاً به عنوان یک عدد در آمارهای رسمی مطرح گردد.
پلیس در کنار اعلام آمار کاهش تلفات، از برخورد جدی با تخلفات حادثه‌ساز در تعطیلات نوروز خبر داده است. از جمله اینکه خودروهایی که دو تخلف خطرساز را همزمان مرتکب شوند، توقیف خواهند شد. همچنین قرار است خودروهای فاقد معاینه فنی از ورود به جاده‌ها منع شوند. اما آیا چنین اقدامات موقتی، تأثیری پایدار بر کاهش تصادفات خواهد داشت؟
اینکه در ایام خاصی از سال، نظارت‌ها شدت بگیرد، نشان‌دهنده وجود یک رویکرد مقطعی به یک مشکل دائمی است. در ایام نوروز، پلیس معمولاً حضور پررنگ‌تری دارد، اما با پایان تعطیلات، همه‌چیز به حالت قبل بازمی‌گردد. در حالی که راهکارهای مؤثر، آن‌هایی هستند که در طول سال و به‌صورت مستمر اجرا شوند. بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته توانسته‌اند با کاهش چشمگیر تصادفات و تلفات رانندگی، الگوهای موفقی ارائه دهند. در این کشورها، ایمنی جاده‌ای نه صرفاً یک مسئله نظارتی، بلکه یک پروژه‌ی ملی است که در آن مهندسی راه‌ها، استانداردهای سخت‌گیرانه خودروسازی، آموزش‌های مستمر رانندگی و فرهنگ‌سازی نقش اساسی دارند.
ایران اما همچنان درگیر مشکلات ساختاری در این حوزه است؛ از جاده‌های غیراستاندارد تا... بسیاری از مسیرهای بین‌شهری و حتی درون‌شهری فاقد استانداردهای لازم برای ایمنی رانندگان و عابران هستند. کیفیت پایین آسفالت، نبود علائم کافی و طراحی نامناسب برخی مسیرها، خود به عاملی برای تصادفات بدل شده است. از طرفی دیگر، بخش بزرگی از ناوگان خودرویی کشور فرسوده و فاقد استانداردهای ایمنی جهانی است. بارها تست‌های ایمنی خودروهای داخلی نشان داده که در صورت بروز تصادف، جان سرنشینان به‌شدت در خطر است. نداشتن معاینه فنی شاید در ظاهر یک تخلف ساده باشد، اما در عمل نشان‌دهنده یک بحران ساختاری در صنعت خودروسازی و نظارت بر آن است. خلاصه که تخلفات حادثه‌ساز همچنان در جاده‌ها و خیابان‌ها بیداد می‌کند. سرعت غیرمجاز، سبقت‌های بی‌مورد، عبور از چراغ قرمز و عدم رعایت فاصله ایمن از جمله رفتارهایی هستند که در خیابان‌ها به یک امر عادی تبدیل شده‌اند. جریمه‌های سنگین شاید در کوتاه‌مدت بازدارنده باشند، اما تا زمانی که فرهنگ رانندگی اصلاح نشود، تخلفات همچنان ادامه خواهند داشت.
چرا کاهش واقعی اتفاق نمی‌افتد؟ ساده‌ترین پاسخ این است که با وجود برخی اقدامات مقطعی، همچنان یک سیاست جامع و پایدار برای ایمنی جاده‌ها وجود ندارد. در حالی که پلیس تلاش می‌کند با اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر، میزان تصادفات را کاهش دهد، اما زیرساخت‌های ضعیف، خودروهای غیراستاندارد و عدم فرهنگ‌سازی مانع از کاهش معنادار آمار تلفات می‌شوند.
کاهش ۴.۵ درصدی تلفات رانندگی شاید در نگاه اول یک موفقیت باشد، اما وقتی همچنان ۱۶ هزار خانواده در سال داغدار می‌شوند، این کاهش چند درصدی چیزی جز یک آمار بی‌حاصل نیست. زمان آن رسیده که از نگاه مقطعی عبور کنیم و به سمت یک راه‌حل بلندمدت و پایدار برای کاهش واقعی تصادفات و مرگ‌ومیرهای جاده‌ای حرکت کنیم.
آیا سال آینده هم باز باید همین آمارها را بشنویم؟



  1. دستگیری ۲۳ نفر از اعضای شرکت های هرمی در ساوجبلاغ ‏
  2. دختر شهید سلامی: ترور شبانه فرماندهان و دانشمندان نشانه عجز و درماندگی دشمنان است
  3. بزرگداشت شهدای اقتدار در مصلی تهران با حضور سران قوا/ دیدگاه مقامات درمورد جنگ ۱۲ روزه
  4. ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال و تهران - قزوین
  5. سرلشکر موسوی: پاسخ ما به هر شرارت دشمنان، کوبنده‌تر از قبل خواهد بود
  6. ادعای ترامپ: مانع نابودی نیویورک توسط شهردار «دیوانه کمونیست» خواهم شد
  7. رضاییان با استقلال تمدید کرد؛ قلی‌زاده آبی‌پوش شد
  8. نونو مورایس کیست؟ / شاگرد سابق مورینیو روی نیمکت استقلال
  9. به بهانه آغاز تمرینات تیم فوتبال امید؛ باشگاه‌ها هوای امیدها را در راه المپیک داشته باشند
  10. صف فروش در بورس در حال کوتاه شدن است/ بهبود بازار سرمایه در روزهای آینده
  11. آسوشیتدپرس: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در ایران حضور دارند
  12. شلیک سه فروند موشک از نوار غزه به سمت شهرک صهیونیستی سدیروت
  13. واکنش برانکو به یک سوال تکراری؛ وقتی پرسپولیس سرمربی دارد، کجا بیایم؟
  14. خبرگزاری ترند: پزشکیان به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند
  15. هوای تهران پنج درجه خنک‌تر می‌شود
  16. ایران و غزه؛ محور مذاکرات ترامپ و نتانیاهو در کاخ سفید
  17. تمدید لغو پروازها در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت ۱۴ چهارشنبه
  18. وطن‌فروشی در ذات ایرانی نیست
  19. دستگیری ۵۰ تروریست و مزدور صهیونی در سیستان و بلوچستان
  20. عراقچی: ایران حق خود را جهت شناسایی متجاوز و پرداخت خسارت پیگیری می‌کند
  21. اتحادیه اروپا: از آتش‌بس ایران و اسرائیل حمایت می‌کنیم/ضرورت جلوگیری از تشدید تنش در منطقه
  22. محکومیت حمله به تأسیسات شیمیایی ایران در نشست ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی
  23. دنیامالی: همه تلاش ما برگزاری رویدادهای ورزشی در موعد مقرر است
  24. سه بیمارستان نوساز البرز در آستانه تکمیل
  25. غیبت آمریکا در نشست سازمان ملل برای مبارزه با فقر و گرسنگی
  26. به استقبال فصل فشرده لیگ برتر در سال جام‌جهانی؛ باشگاه‌ها کمربندها را محکم ببندند
  27. کلید استقلال جدید در دستان ساپینتو/ خریدها با ورود مربی پرتغالی رونمایی می‌شوند
  28. هشدار سازمان تجارت جهانی درباره «اختلال شدید» در نظم تجاری
  29. تمدید لغو پروازهای داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت ۱۴ سه شنبه
  30. موسسه اعتبارسنجی «فیچ»: رشد اقتصادی جهان به‌شدت کُند می‌شود
  31. به بهانه حضور تیم ملی فوتبال در تورنمنت کافا؛ یک شروع معمولی در راه جام‌جهانی
  32. همبستگی ایجاد شده، فرصتی برای حل مشکلات اساسی و تغییر ریل اداره کشور است
  33. زاینده رود بامداد سه‌شنبه بازگشایی می‌شود
  34. حضور رئیس جمهوری در مراسم گرامیداشت سپهبد شهید باقری؛ پزشکیان: مردم باید با افکار و دیدگاه‌های افرادی مثل شهید باقری آشنا شوند
  35. آلمان خواستار همکاری سایبری با رژیم صهیونیستی شد
  36. تصویب تعویق یک هفته‌ای محاکمه نتانیاهو در دادگاه قدس اشغالی
  37. تربیت کودکان عاشورایی برای پاسداری از آینده کشور
  38. دستور استاندار البرز برای شناسایی کاستی ها
  39. مشاوران املاک غیرمجاز دخیل در تغییر کاربری اراضی البرز
  40. ضربه جنگ ۱۲ روزه به اکران «پیرپسر»