سه‌شنبه، 11 شهریور 1404 16:20
40074 فناوری و آی‌تی 1404/01/07 - 17:02

آغاز عصر بازی‌های ویدیویی؛ از پروژه‌های علمی تا اولین بازی‌های آرکید

بازی‌های ویدیویی از دهه ۱۹۵۰ و با پروژه‌های علمی ساده‌ای چون «OXO» و «Tennis for Two» آغاز شدند. اما این سرگرمی‌های اولیه، زمینه‌ساز شکل‌گیری صنعت بزرگی شدند که بعدها با بازی‌هایی مانند «Spacewar!» و «Pong» به محبوبیت رسید و به تدریج به صنعتی جهانی تبدیل شد.

بازی‌های ویدیویی امروزه یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین صنایع سرگرمی جهان هستند. اما برای فهم بهتر این صنعت بزرگ، باید به سال‌های اولیه و دوران شکل‌گیری آن بازگردیم. دورانی که هنوز نام‌های بزرگی مثل سگا، نینتندو یا سونی وارد میدان نشده بودند و بازی‌های دیجیتال در ساده‌ترین شکل خود به‌وجود می‌آمدند. این مقاله به بررسی چگونگی شکل‌گیری و توسعه بازی‌های ویدیویی از اولین تلاش‌ها تا دوران پیش از ورود سگا به این صنعت می‌پردازد.

اولین تلاش‌ها برای ساخت بازی‌های ویدیویی

اولین تلاش‌ها برای ایجاد بازی‌های دیجیتال به دهه ۱۹۴۰ برمی‌گردد، زمانی که کامپیوترها تازه اختراع شده بودند و بیشتر برای اهداف نظامی و علمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما با گذشت زمان، دانشمندان و محققان به فکر استفاده از این فناوری‌ برای سرگرمی افتادند.

:Cathode Ray Tube Amusement Device (۱۹۴۹) نخستین بازی الکترونیکی؟

بحث در مورد نخستین بازی ویدیویی تاریخ همچنان ادامه دارد و پاسخ آن تا حد زیادی به تعریف ما از «بازی ویدیویی» بستگی دارد. برخی معتقدند که این مفهوم تنها به بازی‌هایی اطلاق می‌شود که از کامپیوتر برای پردازش و نمایش گرافیکی روی یک صفحه‌نمایش ویدیویی استفاده می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر هر بازی الکترونیکی که خروجی ویدیویی داشته باشد را در این دسته قرار می‌دهند. اگر نظر گروه دوم را حساب کنیم می‌توان Cathode Ray Tube Amusement Device را به‌عنوان نخستین بازی ویدیویی تاریخ در نظر گرفت.

این بازی که در سال ۱۹۴۷ توسط توماس تی. گلداسمیت جونیور و استل ری‌من طراحی شد و به ثبت رسید، از نمایشگرهای راداری جنگ جهانی دوم الهام گرفته بود. دستگاه شامل یک لامپ پرتو کاتدی متصل به یک نوسان‌نگار (اُسیلوسکوپ) بود و بازیکنان با استفاده از دو دستگیره مسیر پرتوهای نورانی را که نقش موشک را داشتند، تنظیم می‌کردند تا به اهداف مشخصی برخورد کنند. متأسفانه هیچ نمونه‌ای از این دستگاه باقی نمانده و اطلاعات موجود تنها از طریق اسناد ثبت اختراع آن (شماره #۲۴۵۵۹۹۲) در دسترس است.

بااین‌حال، بسیاری از پژوهشگران این بازی را نخستین بازی ویدیویی واقعی نمی‌دانند، چرا که کاملاً مکانیکی بوده و هیچ‌گونه پردازش کامپیوتری یا حافظه دیجیتال در آن استفاده نشده است.

OXO (Tic- Tac- Toe)

در سال ۱۹۵۲، دکتر الکساندر داگلاس، استاد دانشگاه کمبریج، اولین بازی تعاملی شناخته شده به نام «OXO» یا همان «Tic-Tac-Toe» را طراحی کرد. این بازی روی یک کامپیوتر بزرگ به نام EDSAC اجرا می‌شد و هدف اصلی آن بررسی تعامل بین انسان و کامپیوتر بود. هرچند این بازی یک پروژه تحقیقاتی بود و نه محصولی تجاری، اما به‌عنوان اولین نمونه از بازی‌های ویدیویی ثبت شد.

توسعه بازی‌های اولیه در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰

:Pool نخستین بازی با گرافیک متحرک

بازی Pool در ابتدا به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی برای نمایش توانمندی‌های کامپیوتر MIDSAC در دانشگاه میشیگان توسعه یافت. ویلیام براون و تد لوییس، دو برنامه‌نویس این پروژه، طی شش ماه یک باز را طراحی کردند که یک میز بیلیارد از نمای بالا، ۱۵ توپ و یک چوب بیلیارد را شامل می‌شد که توسط دستگیره و صفحه کنترل هدایت می‌شد.

نقطه تمایز بازی Pool از نمونه‌های قبلی، توانایی کامپیوتر در انجام پردازش‌های پیچیده برای شبیه‌سازی فیزیک بود. این دستگاه در هر ثانیه ۲۵ هزار محاسبه انجام می‌داد تا مسیر و برخورد توپ‌ها را تعیین کند و در هر ثانیه ۴۰ بار گرافیک را به‌روزرسانی می‌کرد، به‌طوری‌که حرکت توپ‌ها کاملاً روان و واقع‌گرایانه به نظر می‌رسید. این ویژگی باعث شد که Pool نخستین بازی‌ باشد که از گرافیک متحرک با به‌روزرسانی لحظه‌ای (Real-time Rendering) استفاده می‌کرد.

این بازی روی یک نمایشگر لامپ پرتو کاتدی (CRT) با صفحه فلورسنتی ۱۳ اینچی اجرا می‌شد، اما به دلیل محدودیت‌های پردازشی، گوشه‌ها و سوراخ‌های میز مستقیماً روی نمایشگر نشان داده نمی‌شدند. برای رفع این مشکل، توسعه‌دهندگان این بخش‌ها را با مداد روغنی روی یک صفحه شفاف کشیده و روی نمایشگر چسبانده بودند!

Mouse in the Maze نخستین بازی با استفاده از قلم نوری

یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های دهه ۱۹۵۰، Mouse in the Maze بود که از قلم نوری (Light Pen) برای طراحی مسیر بازی استفاده می‌کرد. در این بازی، بازیکن باید دیوارهای یک هزارتو را روی یک صفحه شطرنجی ۸×۸ ایجاد کرده و قطعات پنیر را در نقاط مختلف قرار می‌داد. سپس موش رها می‌شد تا مسیر خود را در میان دیوارها پیدا کرده و پنیرها را بخورد.

هدف بازی این بود که بازیکن با آزمایش مسیرهای مختلف و مشاهده حرکت موش، به بهترین طراحی ممکن برسد. این بازی از آن جهت اهمیت داشت که نخستین عنوانی بود که از یک رابط ورودی تعاملی (قلم نوری) برای طراحی محیط بازی استفاده می‌کرد.

در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، استفاده از کامپیوترها به‌عنوان ابزار سرگرمی بیشتر شد. در سال ۱۹۵۸، ویلیام هیگینبوتام، فیزیکدان آمریکایی، بازی «Tennis for Two» را برای سرگرمی بازدیدکنندگان آزمایشگاه ملی بروک‌هیون در نیویورک طراحی کرد. این بازی که روی یک اسیلوسکوپ اجرا می‌شد، شامل یک توپ دیجیتال بود که بازیکنان می‌توانستند آن را با کنترلرهای دستی در محیطی دوبعدی به حرکت درآورند.

در سال ۱۹۶۲، استیو راسل و همکارانش در MIT بازی «Spacewar» را ساختند. این بازی روی کامپیوتر PDP-۱ اجرا می‌شد و به دو بازیکن اجازه می‌داد که با کنترل فضاپیماها به یکدیگر شلیک کنند. «Spacewar» به دلیل جذابیتش خیلی سریع در میان دانشجویان و محققان محبوب شد و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های اولیه شناخته می‌شود.



  1. پوتین به پزشکیان: روسیه و ایران در رایزنی مستمر هستند/ سلام من را به رهبر انقلاب برسانید
  2. پزشکیان و اردوغان دیدار کردند
  3. پزشکیان: ایران به دنبال حل مسئله هسته‌ای از راه‌های دیپلماتیک است/ گوترش: متقاعد شده‌ام که هدف ایران ساخت سلاح هسته‌ای نیست
  4. ادای احترام معاون اول رئیس جمهور به شهدای کابینه یمن
  5. صندوق ارزی چندجانبه برای مقابله با تحریم‌ها ایجاد شود
  6. ارتش استخدام می‌کند
  7. امضای اسناد اجلاس سران شانگهای توسط پزشکیان
  8. رئیس دانشگاه با معاون درمان وزیر بهداشت دیدار و گفتگو کرد   
  9. ارتش: رژیم یاغی و جنایتکار صهیونی تهدید جدی علیه بشریت است
  10. گفت‌وگوی وزیر راه و شهرسازی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره پروژه‌های عمرانی دانشگاه
  11. علت غیبت رئیس‌جمهوری در عکس یادگاری اجلاس شانگهای چیست؟
  12. نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور
  13. چین شریک روزهای سخت ایران؛ نگاه جناحی به روابط دوجانبه آسیب‌زاست
  14. جایگزین آلونسو در آستانه اخراج از لورکوزن
  15. رایزنی سفیر ایران در عربستان و دبیرکل فدراسیون بازی‌های همبستگی اسلامی
  16. قالیباف: ممکن است جنگ اتفاق بیفتد/ باید قوی باشیم
  17. ابوترابی فرد: تفکر مدیران کشور تغییر کند
  18. پزشکیان در دیدار دبیر شورای امنیت ارمنستان: نگرانی‌های ایران تا حد زیادی برطرف شده است
  19. لاریجانی: ایران با هرگونه تغییر ژئوپولیتیک منطقه و آسیب به روابط تهران-ایروان مخالف است
  20. خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از عراق ؛ نیازی به نیروهای خارجی نیست
  21. نتایج رتبه بندی ۲۰۲۴ دانشگاه‌های جهان از سوی ISC اعلام شد؛ ایران در رتبه دوم جهان اسلام
  22. دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا: به تحریم شدن اسرائیل «خوش‌بین نیستم»
  23. عارف: باید نان با کیفیت با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد
  24. استرالیا در مسیر بن‌بست دیپلماتیک
  25. واکنش ظریف به فعال سازی مکانیسم ماشه
  26. کشف و ضبط گونه‌ های غیرمجاز در یک پت‌ شاپ متخلف تهران
  27. حرف‌های فیلمبردار «تومان» و «تفریق» از مسئولیت‌های سنگین جوایز سینمایی
  28. وزیر نفت: در برابر محدودیت‌های اسنپ‌بک دست بسته نیستیم
  29. بهره‌برداری بزرگترین طرح گازرسانی روستایی کشور در بافت/ افتتاح فاز اول پتروشیمی
  30. کرملین: پوتین و پزشکیان در چین دیدار می‌کنند
  31. شهباز شریف: مشتاق دیدار پزشکیان در اجلاس شانگهای هستم
  32. تأکید جبلی بر استمرار مشورت صداوسیما و کمیسیون امنیت‌ملی
  33. کشورهای غربی نمی‌توانند از معاهده‌ای که به آن عمل نکردند، علیه ایران استفاده کنند
  34. دیدار لاریجانی با خانواده شهیدان محرابی و شادمانی
  35. تبیین جریان دشمن شناسی قاضی القضات میهن در مواجهه با بیانیه برخی عناصر ناآگاه سیاسی در این روزها رویکردی هوشمندانه از آن روی سکه قضاوت بود
  36. حسین زندی‌نیا، گوینده و سردبیر خبر صدا و سیمای البرز درگذشت
  37. مسکو: گام ضدایرانی اروپا هیچ مبنای قانونی ندارد
  38. تکذیب احضار بابک زنجانی به پلیس فتا پایتخت
  39. گروسی: دسترسی فیزیکی به تأسیسات آسیب دیده ایران دشوار است
  40. آیا موزه ون‌گوگ آمستردام تعطیل می‌شود؟