در سال ۱۳۹۴ (ژوئیه ۲۰۱۵)، توافقنامه برجام میان ایران و گروه ۱+۵ به امضا رسید. این توافق شامل محدودسازی برنامه هستهای ایران و تعلیق تحریمها بود. با این حال، کشورهای غربی از آنجا که نگران بودند ایران ممکن است پس از لغو تحریمها، به تعهداتش عمل نکند، مکانیسم ماشه را بهعنوان پاسخی حقوقی به این نگرانی در برجام طراحی کردند تا نسبت به اجرای همه مفاد برجام مطمئن شوند.
اما جالب این جاست که پس از توافق برجام، جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود طبق برجام عمل کرد و همکاری گستردهای را با آژانس بین المللی انرژی اتمی پایه گذاری نمود، ولی در مقابل طرفهای غربی نه تنها نسبت به کاهش تحریمها اقدام عملی نشان ندادند بلکه از هر روشی برای کارشکنی در قبال توافقنامه برجام کوتاهی نکردند.
رویه کشورهای غربی نسبت به ایران سبب شد محمدجوادظریف وزیر وقت امورخارجه در دولتهای یازدهم و دوازدهم، طبق گفته خودش و پیش از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، به دلیل نقض عهد اروپا و آمریکا به تعهدهایی که باید از زمان امضاء برجام انجام میدادند، ۱۱ بار به کمیسیون مشترک برجام شکایت کند.
با این حال در دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ، با خروج از این تعهد بین المللی همه تلاش و عزم خود را برای اعمال تحریمهای حداکثری علیه ایران به کار بست به نحوی که پیش از خروج از برجام، در ۶ نوبت اقدام به تحریم ایران کرد و پس از آن نیز تا پیش از برگزاری انتخابات ریاستجمهوری آمریکا در ۴۹ نوبت تحریمهایی را بر ایران اِعمال کرد.
به عبارتی ترامپ در دوره نخست ریاست جمهوری خود، در مجموع ۱۹۵ نفر، ۳۱۰ مجموعه، ۱۳۶ کشتی و ۱۰۰ هواپیما را مورد تحریم قرار داد که تمام کشتیها و هواپیماها پس از خروج از برجام و همچنین ۱۶۲ نفر معادل ۸۳ درصد افراد و ۲۶۸ نهاد معادل۸۶ درصد نهادها نیز پس از خروج آمریکا از برجام، تحریم شدند.
با این حال اواخر مردادماه امسال، تروئیکای اروپا متشکل از فرانسه، بریتانیا و آلمان، برخلاف همه توافقات و رایزنیهای انجام شده توسط دستگاه دیپلماسی کشورمان، در نامهای به سازمان ملل، آمادگی خود را برای فعالسازی مکانیسم ماشه بعد از ۱۰ سال از گذشت امضای برجام اعلام کردند.
این روند سبب شد سرانجام ۶ قطعنامه پیشین شورای امنیت که به واسطه برنامه هستهای ایران بر کشور تحمیل شده بود با سوءاستفاده تروئیکای اروپایی از سازوکار حل و فصل اختلاف مندرج در توافق هستهای ایران و ۱+۵ به میدان اجرا در سطح بینالمللی بازگردند.
البته در چند هفته و چند روز اخیر نیز، سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تلاش مستمری را در حاشیه هشتادهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای جلوگیری از بازگشت این تحریمها پیش برد اما تلاشهای تهران برای باز نگاه داشتن پنجره دیپلماسی از سه مسیر مذاکره با تروئیکای اروپایی، حصول توافق از سرگیری همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی در قاهره و ارائه پیشنهادهای سازنده و قابل اجرا در قالب دیدارهای دو و چندجانبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل تاثیرپذیری سه کشور اروپایی از ایالات متحده برای مقاومت در برابر دیپلماسی راه به جایی نبرد.