به گزارش دیوان نیوز؛ قیمت خودروهای داخلی طی ۱۰ سال بین ۸ تا ۱۲ برابر شدهاند. به طور مثال کوییک از حدود ۴۵ میلیون → ۶۸۰ میلیون (حدود ۱۵ برابر)، ۲۰۷ از ۷۰ میلیون → ۱۳۰۰ میلیون (۱۸ برابر) و دنا از ۶۰ میلیون → ۱۱۴۰ میلیون (۱۹ برابر)
این در حالی است که در همین بازه، افزایش قیمت جهانی خودروهای وارداتی بسیار کمتر بوده و معمولاً تنها ۲ تا ۳ برابر رشد داشتهاند.
۵ عامل اصلی جهش قیمت خودرو در ایران
۱. تورم مزمن و ساختاری: سه دهه تورم ۲۰ تا ۵۰ درصدی موجب افزایش سریع قیمت کالاهای سرمایهای شده است.
۲. افزایش چشمگیر نرخ ارز: کاهش ۲۰ برابری ارزش پول در ده سال گذشته، قیمت تمام کالاهای وابسته به واردات را بالا برده است.
۳. توقف واردات خودرو: نبود رقابت طی ۷ سال، به قدرتگیری انحصار و کاهش کیفیت بازار منجر شده است.
۴. افزایش شدید هزینههای تولید: رشد دستمزد، انرژی، مالیات و قطعات، قیمت نهایی خودروهای داخلی را چند برابر کرده است.
۵. شکاف تکنولوژیک با جهان: در حالی که صنعت جهان در یک دهه گذشته به سمت خودروهای برقی، ایمن و پیشرفته رفته، صنعت خودرو ایران با هزینههای سنگین تنها تغییرات جزئی ایجاد کرده است.
مقایسه قدرت خرید خودرو؛ سقوط ۸ تا ۱۲ برابری
در سال ۱۳۹۴ با ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیون تومان میشد دو دستگاه لکسوس، بنز، لندکروزر یا BMW X4 خرید.
اما در سال ۱۴۰۴ با همین مبلغ تنها میتوان سورن، کوییک، ۲۰۷ یا دنا تهیه کرد.
پیشبینی قیمت خودرو تا سال ۱۴۱۴
اگر شرایط فعلی ادامه یابد:
- پژو ۲۰۷: ۱۷ تا ۲۰ میلیارد
- دنا: ۱۴ تا ۱۶ میلیارد
- کوییک: ۹ تا ۱۰ میلیارد
و در صورت تداوم محدودیت واردات، قیمت خودروهای خارجی میتواند به ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان برسد.
جمعبندی
در فاصله ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴، قدرت خرید خودرو بیش از ۱۰۰۰ درصد کاهش یافته است. ادامه این روند میتواند طی ده سال آینده این شکاف را دو برابر کرده و قیمت خودروهای داخلی را به سطح چند ده میلیارد تومان برساند.

خبرنگار: زهره مهدوی نیا
