19340 یادداشت 1401/02/31 - 07:06

آبروریزی بزرگ؛

ســنگریز!

گر فوتبال را فرمانروایی مستقلی بدانیم، بی‌گمان باید به مقررات حاکم بر این فرمانروایی احترام گذاشته و از قاعده آن خارج نشویم. دیدار نیمه‌تمام «تراکتور آذربایجان» با «پرسپولیس تهران»، نمایشی از همان تحلیل و درک نامناسبی بود که فوتبال ایران از قوانین موضوعه فوتبال داشته و وضعیت خود را در اولین حضور پرشور هواداران ایران نشان داد

حسن صانعی‌پور/ به گزارش دیوان نیوز و به نقل از دنیای هوادار؛ اتفاقی که ممکن است در هر ورزشگاهی و با هر تلنگری تکرار شود و چهره فوتبال ایران را بیشتر از گذشته خدشه‌دار نماید.

واکاوی درست

اگر بدنبال واکاوی روانی و علل پنهان این‌موضوع باشیم، ابتدا باید به آتش زیر خاکستری که دروازه‌بان پرسپولیس در برخورد با توپ‌جمع‌کن نوجوان تبریز داشت و تحلیل نادرستی که در زمان وقوع در مورد آن صورت گرفت، اشاره کنیم و سپس به التهاب و واکنش بی‌دلیل هواداران پرشور تراکتور نیز نگاهی کوتاه بیاندازیم.

انتقام و دوری از واقعیت

پُر واضح بود که از همان ابتدا، پیکان حملات هواداران تبریز با انداختن لیزر در صورت حامد لک به سوی وی بوده و این‌موضوع چند روز قبل از آغاز بازی در فضای مجازی به صورت تهدید و انتقام نیز منتشر شده بود. تبریز در التهاب پیروزی در مسابقه‌ای بود که می‌توانست تراکتور را برای فصل بعد به لحاظ روحی و روانی و حتی مسائل‌فنی و جذب بازیکن تجهیز کند و این موضوع به مانند راه‌رفتن روی طنابی باریکی بود که حوادث بسیاری را در خود پنهان داشت.

غیرحرفه‌‌ای‌ها

البته نقطه‌جوش این‌اتفاق را باید به عکس‌العمل نامناسب کاپیتان پرسپولیس اختصاص بدهیم. قرمزپوشان پایتخت هنوز از شوک باخت به سپاهان و از دست رفتن قهرمانی بیرون نیامده بودند که وارد جهنم یادگار امام شدند. باران سنگ و بطری آب در هر صحنه کرنر و شنیدن الفاظ نامناسب از سوی اندک هواداران تبریزی، فشار مضاعفی بود که کاپیتان بیرون آمده از آوار(به قول خودش کامیون آجر) و بازیکنان بدنبال اثبات شایستگی را از مدار عقلانیت خارج می‌کرد و در این بین رفتار غیرحرفه‌ای امید عالیشاه جو حاکم بر ورزشگاه که می‌توانست با عکس‌المل مناسب‌تری کنترل شود را بدتر و متشنج‌تر کرد.

نگاه متفاوت سرمربی و کاپیتان

ساغلام سرمربی تراکتور که این بازی برای او نقطه عطفِ بروز توانایی‌های فنی او بود، تلاش فراوانی در آرام‌کردن جو داشت. گویا سرمربی تراکتور همچون دنیزلی برنامه‌های ویژه‌ای در تقابل قرمزهای ایران داشته و در لحظاتی که بازی به مدت حدود 20 دقیقه متوقف شد به سمت هواداران رفته و آن‌ها را دعوت به آرامش کرد. او از هواداران خواست تا کاری نکنند که بازی 3-0 به نفع حریف شود. حرکتی که توسط کیانی کاپیتان تراکتور نیز تکرار شد، اما هرگز به آرامش هوادار منجر نگردید تا بازی نیمه‌تمام مانده و تکلیف آن را کمیته‌انضباطی مشخص نماید.

مشکل تبریز مشکل فوتبال ایران

مشکل تبریز مشکل فوتبال ایران است. اتفاقات تبریز زخم کهنه‌ای است که هر از گاهی در ورزشگاهی سرباز کرده و چهره واقعی فوتبال ایران را نشان می‌دهد. فوتبالی که هر لحظه ممکن است بد اخلاقی‌های ریز و درشتی از فدراسیون و سایر ارکان آن منتشر شود، بی‌گمان قادر نخواهد بود پیش‌بینی‌های لازم را در لحظات حساس داشته باشد و به یکباره جمعیت عظیمی را علیرغم محدودیت‌های اعلام شده به ورزشگاه کشانده و حتی حاضر نیست توجیه لازم را قبل از آغاز به بازیکنان، مربیان و هواداران داشته و گویا از گفتن این موضوعات که به روشنی قابل پیش‌بینی است ترس و واهمه دارد.

کمیته انضباطی و تصمیم درست

در حال حاضر همه نگاه‌ها به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است. تخلف هواداران تبریز -هرچند توسط تعداد اندکی صورت گرفته باشد- محرز بوده و باید تنبیهات لازم صورت گیرد. اما به جرات می‌توان گفت که این تکرار مکررات که در ورزشگاه‌های گوناگون مسبوق به سابقه است و معمولا با بیانیه‌های طول و دراز طرفین هم همراه می‌گردد، با محرومیت و جریمه‌های نقدی قابل‌حل نبوده و این موضوع رفتارهای غیرحرفه‎‌ای تمام ارکان فوتبال از فدراسیون و کمیته‌های مختلف گرفته تا مربیان و مدیریت باشگاه و حتی رسانه‌های نوشتاری و دیداری را در بر گرفته و باید موشکافانه بدان ورود کرد. هنگامی که مجری تلویوزیون و گزارشگر بازی جرات بیان واقعیت را ندارند و کارشناس سعی در توجیه تیم محبوب خود را دارد انتهای این قضایا را نمی‌تواند ختم به خیر تلقی کرد.



  1. بازی دوستانه فوتبال به یاد مرحوم آب پرور
  2. عملیات وعده صادق معادلات نظامی جهان را تغییر داد.
  3. افزایش شمار دریافت کنندگان حق پرستاری در استان البرز
  4. انهدام ریزپرنده‌ها عامل اصلی صدای انفجار در اصفهان
  5. تانژانت زاويۀ تغييرات قلعه‌نویی صفر است / فرصت‌سوزی یکسالۀ تیم‌ملی!
  6. واحد سوم گازی نیروگاه ‌گهران به شبکه برق کشور متصل شد
  7. مدیریت تغییر اقلیم و گسترش اقتصاد سبز، راهبرد اصلی دولت
  8. بیش از ۵۷ هزار بازدید از شروع طرح سلامت نوروزی انجام شد
  9. دستگاه‌های امدادی البرز در آماده‌باش
  10. تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری کرج
  11. ارائه ۲۸ هزار خدمت امدادی توسط هلال احمر البرز
  12. کاهش ۶۷ درصدی شعب نامتعارف
  13. نظامی‌گرایی اقتصادهای اروپایی
  14. وزیر دفاع پاکستان برای طالبان افغانستان خط و نشان کشید
  15. کلیت مجلس دوازدهم انقلابی است
  16. کاهش رکود تورمی مسکن با اقدامات دولت سیزدهم
  17. کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات درون شهری در البرز
  18. روبینیو 9 سال به زندان خواهد رفت!
  19. وار تا 20 روز آتی به ایران می‌آید
  20. آب، منبع استراتژیک کلیدی تهدیدات امنیت جهانی
  21. افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه‌های سوخت در نوروز
  22. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  23. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  24. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  25. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  26. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  27. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  28. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  29.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  30. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  31. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  32. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  33. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  34. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  35. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  36. تاج منتسب به سپاه است؟
  37. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  38. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  39. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  40. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد