24271 ورزشی 1401/09/13 - 06:15

تحلیل اختصاصی از مرحله گروهی جام جهانی 2022

مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر به پایان رسید و چهره تیم‌های صعود کننده به یک‌هشتم نهایی مشخص شد. در یک نگاه کلی باید عنوان کرد که دومین میزبانی آساییی‌ها تفاوت‌های چشم گیری با تمام ادوار گذشته جام جهانی داشت.

حسن صانعی پور/ به گزارش دیوان نیوز؛ از برگزاری مسابقات در دل مسابقات باشگاهی تا حذف تحقیرآمیز میزبان و پیشرفت محسوس آسیایی‌ها را می‌توان از نکات بارز این جام دانست. علاوه برآن باید به تاثیرات بی چون چرا «وار» در صعود تیم‌ها و محاسبه اوقات تلف شده نیز اشاره کرد. در حقیقت سرزمین کوچک قطر توانست علیرغم حرف و حدیث‌ها و حتی با وجود تهدیدها ریز و درشت جام بیست و دوم را تا مرحله حذفی به شکلی مناسب و در خور توجه مدیریت نماید. با این حال نگاهی مختصر به گروه‌های هشت گانه و نحوه صعود تیم‌ها به مرحله یک هشتم نهایی خواهیم انداخت:

حذف تحقیرآمیز قطر در گروه A

اگر قطر را به خاطر میزبانی تیم اول قاره کهن در بیست و دومین دوره جام جهانی بدانیم، باید حذف این کشور آن هم با کسب رتبه چهارم گروه را تحقیر آمیز تفسیر نماییم. قطری‌ها که مدافع عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا هستند با استفاده از دلارهای نفتی و با تعطیل نمودن لیگ داخلی و همچنین جذب ستاره‌های درجه دوم فوتبال جهان تداراک ویژه ای برای صعود دیده بودند اما این تیم تنها موفق شد یک گل در مسابقات گروهی وارد دروازه حریفان کرده و با تفاضل گل منفی شش با جام خداحافظی نماید. در این گروه هلندی‌ها با صدرنشینی به مرحله حذفی گام نهادند اما  آنان چهره یک تیم مدعی را از خود به نمایش نگذاشتند. با این حال تیم شایسته سنگال علیرغم شکست در برابر هلند با اختلاف یک امتیاز  به عنوان تیم دوم صعود کرد. بررسی بازی‌های این گروه این نکته را به ذهن می‌رساند که احتمالا مرحله یک هشتم نهایی آخرین دقایق حضور صعود کنندگان گروه A در جام جهانی 2022 قطر خواهد بود.

آرزوهای برباد رفته ایران در گروه  B

ایرانیان و حتی بسیاری از کارشناسان کشورهای صاحب نام فوتبال دنیا بر این عقیده بودند که ایران توان صعود از مرحله گروهی را دارد. اما معادلات صعود در همان بازی اول برهم ریخت و هرچند امیدواری‌ها در بازی دوم به اردوی ایران بازگشت اما شکست در برابر آمریکا نشان داد که تیم ایران تدارک لازم را برای موفقیت ندیده است. در این گروه ولز برخلاف انتظار و علیرغم داشتن ستاره‌های فراوان نشان داد که حریفی سختی برای حریفان نبوده و انگلستان بدون اینکه در مرحله گروهی دچار مشکل شود با صدرنشینی به یک هشتم گام نهاد. اما گمانه‌زنی‌ها در مورد آمریکا قبل از شروع بازی‌ها متعدد بود. آمریکا با داشتن بازیکنان جوان و در عین حال با تجربه به لحاظ حضور در فوتبال اروپا فراتر از انتظار ظاهر شد و هرچند با کسب پنج امتیاز صعود کرد اما نحوه بازی‌این تیم در برابر انگلیس نشان داد که توانایی حضور در مراحل بالاتر جام را دارد. تیم پشتیبانی این تیم در همه موارد سازمان یافته و با برنامه عمل کرده بود و آنالیز مناسبی از حریفان و جو جام جهانی را به بازیکنان ارائه داده بود.

آرژانتین و صدرنشینی سخت در گروه C

آرژانتین مسابقات را با شکست ناباروانه شروع کرد. این تیم در مقابل عربستان با دو گل زانو زد تا با توجه به دو بازی با مکزیک و لهستان احتمال صعود را سخت نماید. با این حال لیونل مسی و یارانش هر اندازه در مقابل نماینده آسیا ناامیدانه بازی کردند اما در دو تقابل بعدی موفق نشان دادند. فاصله اندک تیم‌ها در این گروه این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که صعود کنندگان گروه C از شانس کمتری در مراحل بعدی برخوردار هستند. در این بین لهستان نیز پر نوسان ظاهر شد و به لطف شکست عربستان که مغرورانه از شکست آرژانتین آنان را دست کم گرفته بود و تساوی برابر مکزیک که غیرمنتظره در این جام ظاهر شده بود با چهار امتیاز به عنوان تیم دوم گروه صعود کرد. نکته حائز اهمیت بازی‌های این گروه حضور عربستان آماده اما کم تجربه بود که جام را عالی شروع کرد اما به بدترین شکل به پایان رساند اما باید اعتراف کرد این عربستان بعد از سال‌ها رکود در آسیا حرف‌های زیاید برای گفتن دارد.

استرالیا و اولین صعود کننده آسیا در گروه D

دو برد اقتصادی استرالیا بعد از شکست سنگین مقابل فرانسه این تیم را به اولین صعود کننده نمایندگان آسیا درجام جهانی تبدیل کرد. مدافع عنوان قهرمانی نیز بعد از دو برد با تیم دوم خود به مصاف تونس رفت تا به بازیکنان خود استراحت بیشتری برای مرحله حذفی بدهد. هرچند  باخت آنان در این مقطع به طور همزمان به سه تیم دیگر شانس صعود داده بود اما دانمارک به هیچ عنوان در اندازه‌های جام جهانی نبود و تونس توان صعود در شرایط برابر را نداشت. در مورد دانمارک این نکته حائز اهمیت است که این تیم علیرغم داشتن مالکیت بالا، در فاز حمله ضعیف نشان داده و حتی با حضور دروازبان مطمئنی همچون اشمایکل نتوانست شرایط صعود را فراهم نماید.

حذف قابل انتظار آلمان در گروه  E

ژاپن با نتایج مشابه دو بر یک دو غول فوتبال اروپا و جهان را شکست داد. بازی روبه جلو و غیر قابل انتظار نماینده آسیا همانقدر که آلمان را غافلگیر کرد و به همان اندازه حذف آنان قابل انتظار نشان داد. در خصوص بازی ژاپن و اسپانیا نیز بعد از اتمام بازی حرف  وحدیث‌هایی شنیده شد. برخی کارشناسان بر این باورند که اسپانیا با باخت مقابل ژاپن مسیر صعود به فینال را برای خود مهندسی کرده است. روزنامه مارکا نیز با انتشار نموداری به این نکته پرداخته است. با این حال این نکته وجود داشت که در صورت پیروزی کاستاریکا مقابل آلمان که در دقایقی از بازی از حریف خود پیش افتاده بود، خطر حذف ماتادورها وجود داشت و در صورت پذیرش فرضیه مهندسی صعود توسط اسپانیا، باید گفت: انریکه ریسک خطرناکی را مرتکب شده بود. نکته دیگر در مورد این گروه صدرنشینی غیر قابل باور ژاپن است که آن را می‌توان به خوشبختی زودگذر ژاپنی‌ها تعبیر کرد. صدرنشینی مراکش در گروه F باعث شد تا آبی پوشان شرق آسیا در مرحله یک هشتم حریف کرواسی مدعی شوند و این اتفاق صعود آنان را به یک‌چهارم نهایی سخت وشاید غیر ممکن نشان می‌دهد.

مراکش آفریقایی شایسته در گروه F

مراکش همان روزی که کرواسی نایب قهرمان جهان را متوقف کرد، خط و نشان صعود کشید. این تیم هنگامی که بلژیک پرستاره در هم کوبید نیز برای مدعیان حریفی سرسخت نشان داد. مراکشی‌ها را اگر مدعی قهرمانی ندانیم، اما حضور آنان در جمع چهار تیم برتر جام متصور خواهیم بود. در این گروه و در شب دراماتیک لوکاکا مهاجم بلژیک که حتی دروازه خالی را نتوانست باز کند، مقدمات صعود کرواسی فراهم شد تا مشخص گردد بازی در جام جهانی توانی فراتر و تمرکزی ویژه لازم دارد. در مورد کانادا قعرنشین این گروه ذکر این نکته ضروری است که دریافت هفت گل در گروهی که حریفان میلیمتری با هم رقابت داشتند، این کشور را در زمره ضعیف‌ترین تیم‌های حاضر در 2022 قطر قرار داده است.

برزیل همچنان مدعی قهرمانی در گروه G

برزیل پر افتخار ترین کشور جام جهانی هرچند گام آخر در مرحله گروهی مقابل کامرون را با شکست به پایان رساند، اما باید  این تیم با نسل جدید بازیکنانش را همچنان مدعی قهرمانی جام بیست و دوم بدانیم.  دراین گروه سوسیس در رقابتی تنگاتنک با صربستان  موفق شد هم امتیاز با برزیل راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شود تا کارشناسان این تیم را از مدعیان کسب جام بدانند. در عین حال نباید از شیرهای رام نشدنی آفریقا به سادگی گذشت که با شکست برزیل حسرت لحظاتی را خوردند که در مقابل صربستان موفق نشدند برتری خود را حفظ کرده و با قرار گرفتن در رتبه سوم گروه با جام خداحافظی کردند. در مرحله یک‌هشتم نهایی برزیل به مصاف کره جنوبی خواهد رفت و ظاهرا کارسختی برای صعود نخواهد داشت اما سوسیس باید رقابت نزدیکی با پرتغال برای صعود داشته باشد

خیز پرتغال برای صعود به فینال در گروه H

پرتغالی‌ها با داشتن  دو تیم کامل  بازی آخر مرحله گروهی را  به کره جنوبی واگذار کردند تا علیرغم صدرنشینی معادلات گروه H را بر هم بزنند. غنا قبل از بازی‌های سوم گروه گزینه اصلی صعود بود و اروگوئه خود را آماده کرده بود تا باشکست غنا به دور حذفی صعود کند. اما دوندگی مثال‌زدنی بازیکنان کره جنوبی مقابل یاران رونالدو که با تشویق‌های تمام نشدنی هواداران این تیم همراه شده بود  منتهی به  برد رویایی نماینده آسیا شد تا اروگوئه علیرغم برد و صرفا به علت گل زده کمتر با جام خداحافظی نماید. در این بین دو نکته مهم قابل توجه بود؛ ابتدا حذف نماینده شایسته آفریقا غنا بود که در دو بازی نخست بیشترین گل زده گروه را به خود اختصاص داده بود و در بازی سوم علیرغم باخت غیرمنتظره جوانمردانه بازی کرد و دوم عزم راسخ بازیکنان کره جنوبی بود که در حالی که سرمربی خود را در کنار زمین نداشتند، دقایق زیادی از دیدار پایانی را مالکانه بازی کردند و مزد بازی روان و شجاعانه خود را با صعود به جمع شانزده تیم مرحله یک هشتم نهایی گرفتند. با این حال با نگاهی به بازیکنان پرتغال و نیمکت غنی این تیم و علیرغم افول محسوس کریستیانو رونالدو به نظر می‌رسد این کشور خیز بلندی برای رسیدن به فینال برداشته است. البته اگر همانند بازی با  کره جنوبی دچار حوادث غیر قابل پیشبینی فوتبال نشوند و انگیزه آنان در ادامه بازی‌ها تحلیل نرود.

یک هشتم نهایی پر هیجان

حضور سه تیم از آسیا، هشت تیم از اروپا دو تیم از آفریقا و  دو تیم از آمریکا جنوبی و یک تیم از آمریکای شمالی معادلات سنتی جام جهانی در این مرحله را بر هم زده است. به جز بازی فرانسه و لهستان که به لحاظ قدرت و تاکتیک و اعتبار تقریبا در یک سطح هستند، هفت تقابل دیگر این مرحله، بازی‌های هستند که احتمالا دو مسیر متفاوت را طی کرده و شاید شگفتی‌های جام بیست و دوم با حذف چند کشور صاحب نام تکمیل شود.



  1. سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  2. برای دومین بار در تاریخ، تیم کشتی فرنگی با ترکیب کامل در المپیک حاضر خواهد شد.
  3. سرکوب اعتراضات حامیان فلسطین توسط پلیس فرانسه
  4. حمله به مقر صلیب سرخ در غزه
  5. آیت الله خاتمی: بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است
  6. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  7. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  8. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  9. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  10. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  11. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  12. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  13. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  14. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  15. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  16. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  17. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  18. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  19. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  20. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  21. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  22. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  23. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  24. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  25. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  26. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  27. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  28. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  29. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  30. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  31. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  32. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  33. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  34. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  35. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  36. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  37. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  38. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  39. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  40. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ