12298 ورزشی 1400/06/10 - 23:30

هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان – تهران؛

ایران 1-3 لهستان؛ باخت مجدد ایران به لهستان در شب از دست دادن فینال!

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در دیدار با لهستان، باز هم تن به شکست داد.

اصغر قلندری/ به گزارش اختصاصی دیوان نیوز؛ تیم ملی والیبال نوجوانان ایران بعد از پیروزی بسیار ارزشمند و امیدوار کننده مقابل تیم خوش تکنیک آرژانتین که دارای نوجوانان آینده دار و مطرحی درجهان هستند با صعود به جمع چهار تیم برتر جهان امروز برای دومین بار مقابل تیم لهستان قرار گرفت تا در این بازی حساس و سرنوشت ساز که جنبه تلافی جویانه هم داشت برنده شود و راهی فینال هفدهمین دوره رقابت های جهانی نوجوانان زیر 19 سال جهان گردد.
تیم ملی نوجوانان ایران با ۲ مقام قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و کسب یک مدال برنز ازجمله پر افتخارترین تیم‌ های نوجوانان جهان در شرایط میزبانی با باخت مجدد به تیم خوش تکنیک لهستان از رسیدن به بازی نهائی باز ماند! تیم ملی نوجوانان ایران در رقابت‌ های رده سنی نوجوانان آسیا و جهان ثابت کرده است که از پتانسیل بالایی برخوردار می باشد و از تیم های مدعی قهرمانی است .
نوجوانان ملی پوش ایران با روحیه گرفتن از پیروزی مقابل تیم های چک و آرژانتین تا حد زیادی ضعف های دفاعی روی تور خود را بهبود بخشیده و در گرفتن توپهای اول نسبت به بازیهای مرحله گروهی بهتر عمل کرد اما باید قدر سرویس ها را هم می دانستند، زیرا سرویس شاخص و نمایانگر اصلی کارتکنیکی بازیکنان در والیبال مدرن امروزی بشمار می آید که اگر به درستی وبا قدرت زده شود می تواند باعث امتیاز گیری مستقیم از سرویس باشد.
بزرگ مردان نوجوان تیم ایران که اکثرشان در تیم های لیگ برتر نظیر هراز آمل، خوشداب یزد ، سایپا و ارومیه بازی کرده اند و از تجربه و توانمندی های خوبی در زدن آبشار های سرعتی وقدرتی برخوردارند اگر با همان روحیه جنگندگی درمصاف با تیم آرژانتین ظاهر می شدند، قادر بودند در این بازی حساس و تلافی جویانه لهستانی ها راهم از پیش رو بردارند و به مرحله پایانی راه یابند.

برای رسیدن به این هدف بار دیگر مسعود آرمات ترجیح داد با ترکیب عرشیا به‌نژاد( پاسور) امیر محمد گلزاده (قطر پاسور) وپشت خط زن، یوسف کاظمي وعرفان نورزی (سرعتی زن ) یونس جوان کاپیتان و پوریا حسین خانزاده( یاران قدرتی زن ) و سجاد جلوداریان( لیبرو) در برابر تیم لهستان به میدان برود.

مسعود آرمات سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران پیش از بازی با لهستان باقاطعیت بیان کرد مقابل آرژانتین که دست کمی از تیم لهستان نداشت به پیروزی رسیدیم و صد در صد شانس داریم امروز در ديدار با لهستان هم به برتری برسیم و راهی دیدار فینال شویم، آرمات در جای دیگر اشاره کرد که چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی شانس قهرمانی نوجوانان جهان را دارا هستند اما من بیشترین شانس قهرمانی را برای تیم ایران می بینم.
البته به این مهم هم اشاره کرده که با آنالیزی که روی نقاط ضعف و قوت تیم لهستان به عمل آوردیم سعی می کنیم ابتدا نقاط قوت حریف را از کار بیاندازیم و سپس روی نقاط ضعف این تیم کار کنیم تا در این دیدار حساس و تلافی جویانه به پیروزی دست پیدا کنیم، با این حساب باید مشتاق بودیم شاهد یک دیدار جذاب و تماشاگر پسند باشیم ‌‌که این گونه هم شد منتها با پیروزی لهستان همراه گردید!

آقای میشل سرمربی لهستان برای این بازی حساس با ترکیب مارچی لرز، کورسکی، کوفکا، نویک سیزی انگرا، بینسکی، ماجرزاک و هاوریلوک ( لیبرو ) برای تکرار پیروزی درمرحله گروهی برابرمیزبان صف آرایی کرد.

نبرد تماشایی مردان نوجوان ایران با نوجوانان لهستان از ابتدای بازی در مرحله یک چهارم نیمه نهایی برای رسیدن یکی از این دو تیم به فینال هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان شور انگیز و دلچسب جریان پیدا کرد ودو تیم با ارائه یک بازی ستودنی در ست اول به طور تساوی از امتیاز ۷ تا ۲۴ پیش رفتند که در نهایت لهستانی ها ۲۶بر ۲۴ به برتری رسیدند.
شرایط این دیدار با بازی مرحله گروهی تفاوت بسیار داشت و شاگردان مسعود آرمات هماهنگی و انسجام تیمی خوبی داشتند و در رساندن توپهای اول و دریافتی از دفاع مهاجم را بخوبی به اجرا در آوردند، همچون مردان پرتجربه با هارمونی قابل قبولی از پاس‌های ناب و ترکیبی عرشیا به نژاد بخوبی استفاده کردند اما در امتیازات پایانی پر اشتباه عمل کردند!

در آن سوی میدان هم شاگردان میشل باکی ویچز که یکبار در مصاف با تیم‌ نوجوانان ما طعم پیروزی را چشیده بودند با عزمی جزم برای تکرار پیروزی با تمام قوا در این نبرد حساس حضور یافتند وبازی روانی را به نمایش گذاشتند.

قضاوت این بازی بسیار حساس را محمدموئذ بوناب از تونس داور اول و جوزف جرارد از مالزی برعهده داشتند، این دیدار از سالن بدون تماشاگر دوازده هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران به طور زنده پخش مستقیم شد.
ست اول با سرویس کوبیسکی آغاز شد و اولین امتیاز را لهستان بدست آورد اما تا امتیاز ۲۴ دوتیم بافراز و نشیب هایی به مبارزه پرداختند که در دفاع کاظمی ودر آبشارهای قدرتی گلزاده و یونس جوان موفق بودند ودر کل باید به دفاع دو تیم در روی تور اشاره کنیم که برابر بودند.
در تیم لهستان نویک با شماره ۸ پشت خط زن و کوفاک با شماره ۹ از هوش وفراست خوبی برخوردار بودند وبا کسب امتیاز نتیجه ست اول را ۲۶ بر ۲۴ به سود تیم لهستان کردند، لهستانی‌ها در این ست چندین امتیاز از سرویس به تیم ما واگذار کردند که با قدرت زده می شد وبه خارج می رفت.
در ست دوم هم سرویس های زیادی را از دست دادند اما در توپگیری و زدن آبشار جبران می کردند وکم اشتباه ظاهر شدند و پا بپای تیم ملی نوجوانان ما بطور مساوی از امتیاز ۱۱ تا ۲۲ به بازی پرداختند، پاس های به نژاد با تنوع بسیار هم کار ساز نبود وبارها در منطقه چهار آبشاریست های ما در کمند دفاع بلند لهستانی هااسیر می شدند.
لحظه پر اضطراب در امتیاز ۲۴ بر ۲۲ به سود لهستان بود که دفاع عالی نورزی امتیاز ۲۳ را برای تیم ما کسب کرد و پس از سرویس به نژاد توپی که وارد زمین ایران شد در یک لحظه و در یک اتفاق نامعلوم داور در سوت خود دمید و امتیاز ۲۵ را به لهستان داد تا ست دوم هم با اختلاف ۲ امتیار ۲۵/۲۳ به نفع لهستان به پایان برسد.
بازیکنان وکادر فنی تیم ایران مات و متحیر از نامشخص بودن خطایی که منجر به امتیاز ۲۵ برای لهستان شد به حالت اعتراض به میز ناظرآن بازی می نگریستند اما سودی نداشت ومشخص نشد چه خطائی رخ داد! نبود ویدئو چک در این رقابت‌ها کار دست تیم‌ های شرکت کننده به ویژه تیم ایران داد.

به هر حال اولین امتیاز ست سوم را ایران کسب کرد، دفاع هوشیارانه کاظمی در مقابل نواک ایران را با دو امتیاز برتر پیش انداخت اما در ادامه تور هم به کمک لهستان آمد تا سرویس لهستان به لبه تور اصابت کند ودر زمین ایران فرود آید تا دو تیم در امتیاز ۶ برابر شوند.
این تساوی تا امتیاز ۱۰ نشان از هم ترازی دو تیم داشت اما اشتباهات فردی در دفاع وآبشاری که حیدر زاد روانه خارج زمین کرد باعث گردید تا لهستان ۱۳/ ۱۰ در ست سوم از تیم ما پیش بیفتد! به نژاد رو به پاس‌های ترکیبی آورد وبه بازی سرعت بخشید که یاران سرعتی زن به ویژه کاظمی از این پاس‌های حد اکثر استفاده را برد وعالی آبشار زد.
در حرکت پایپ نیز یاران ما موفق بودند ودر دفاع کاظمی و آبشارهای حسین خانزاده دوتیم را در امتیاز ۱۴ به تساوی کشاند تا سرمربی تیم لهستان درخواست وقت استراحت کند. صرف نظر از برد و باخت باید به این مهم اشاره کنیم که شاگردان آرمات در این بازی در تمام پست ها خوب بازی کردند منتها در امتیاز های پایانی دقت عمل لازم را نداشتند.
تساوی دوتیم در امتیاز ۱۷ نشانگر این واقعیت بود که دو اشتباه پیاپی از لهستانی ها ۱۹/ ۱۷ تیم ایران را به برتری رساند که می بایست قدر این دو امتیاز را بدانند که دفاع کاظمی بلند قامت ترین بازیکن تیم ایران اختلاف را به ۳ ارتقاء بخشید و آبشار گلزاده و دفاع یونس جوان نتیجه را ۲۳/ ۱۹ به سود ایران کرد.
بچه های ما در چنین شرایطی باید ست سوم را پیروز می شدند وبازی را به ست چهارم می بردند که آبشار سرعتی کاظمی امتیاز ۲۴ را هم برای تیم ما رقم زد ودر نهایت آبشاری که لهستانی ها از منطقه چهار زدند به تور برخورد کرد وامتیاز ۲۵ برای تیم ما حاصل شد تا فاتح ست سوم با حساب ۲۵بر ۲۳ باشیم.
برو بچه های متعصب تیم ملی نوجوانان کشورمان از این فرصت باید حد اکثر بهره را می ببرند و بازی را با پیروزی در ست چهارم به ست پنجم می کشیدند تا در صورت برد در فینال به دیدار تیم بلغارستان بروند، و در صورت باخت در بازی رده بندي باید با تیم روسیه مبارزه کنند.
به هر ترتیب ست چهارم با برتری ۴/۱ به سود لهستان جریان پیدا کرد که مسعود آرمات درخواست وقت استراحت نمود تا بدین وسیله از پیشروی لهستان بکاهد که موُثر واقع نشد ک پنجمین وششمین امتیاز هم برای لهستان رقم خورد تا با شور و هیجان زائد الوصفی در زمین خود به شادمانی بپردازند.
۸/۳ به سود لهستان شایسته تیم ملی ایران نبود وآبشار نویک یار شماره ۸ که سرآمد بازیکنان تیم لهستان و امتیاز آورترین بازیکن لهستان بود با دریافتی همراه نمی شد.
این بازیکن در حد بازیکنان بزرگسال لهستان بود. ۱۲/۶همچنان ست چهارم به سود لهستان در جریان بود که بار دیگر سرویس لهستانی ها به خارج زمین رفت اما با دفاع خوب در منطقه ۲ زمین خودشان امتیاز ۱۳ را هم از این دفاع کسب کردند. حیف که این‌ بازی زیبا بدون تماشاگر برگزار شد که اگر مشکل کرونا در بین نبود سالن ۱۲ هزار نفری مملو از تماشاگر می شد و تیم ملی ما را مورد تشویق قرار می دادند تا برنده سه بر صفر این دیدار شویم.

در ادامه آبشار سرعتی کاظمي فاصله اختلاف امتیاز را کمتر کرد و آبشار گلزاده از منطقه دو دوازدهمین امتیاز ومتعاقب آن آبشاری که لهستانی ها به خارج فرستادند سیزدهمین امتیاز هم برای تیم ما بدست آمدو آبشارهای محکم گلزاده از منطقه دو اختلاف امتیازات را به عدد ۲ رساند و خطای زننده آبشار مهاجم لهستان نواک باعث شد تا نتیجه ۱۸/۱۷ همچنان به سود تیم اروپایی لهستان در جریان باشد اما تعویض به موقع سرمربی تیم لهستان و اشتباه در توپگیری بچه های ما ودفاعی که در منطقه دو از خانزاده شد نتبجه به ۲۱/۱۷ تغییر کرد و آبشار گلزاده هم بدون برخورد به دست مدافعان راهی اوت شد و بیست وسومین امتیاز برای لهستان به ثبت رسید.
تلاش دیر هنگام بچه های ما برای جبران اثربخش نشد وست چهارم را لهستان با نتیجه ۲۵/۲۰ به سود خود تمام کرد و برنده سه بر یک این بازی حساس شد تا فردا برای کسب مقام قهرمانی به مصاف تیم بلغارستان برود.
تیم ملی ایران هم برای کسب مقام سوم باید با تیم روسیه دیدار کند، شایان ذکر اینکه متاُسفانه پیش بینی و اظهار نظر مسعود آرمات سرمربی مربی تیم ملی والیبال نوجوانان کشورمان درست از آب درنیامد و نتوانستیم از موقعیت ها به نحو احسن استفاده کنیم و در این بازی به ویژه در ست های اول ودوم که می توانستیم پیروز شویم با اختلاف۲ امتیاز واگذار کردیم و تن به باخت سه بر یک دادیم.



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد