137 اقتصادی 1398/08/14 - 17:02

اکران پرفروشِ فیلم با خلأ تماشاگر!

آمارسازیِ تقلبی برای «حفظ کف فروش»

آیا تا به حال دیده‌اید که تمام بلیت‌های یک سالن سینما به فروش برود اما در سالن حتی یک نفر هم حضور نداشته باشد؟ نه اصلا قرار نیست درباره جن و پری صحبت کنیم. ماجرا بر سر تهیه‌کنندگانی است که دلشان نمی‌خواهد مشمول قانون «از دست دادن کف فروش» در اکران فیلم‌شان شوند و می‌خواهند تا آخرین لحظه‌ای که امکان دارد، فیلم‌شان با همان قدرت اولیه که آغاز شده، روی پرده باقی بماند تا شاید چهارنفر از یمین و یسار به سرشان زد و بلیت فیلم‌شان را خرید و کمی هم گردش مالیِ آقایان را تقویت کرد!

محمدحسین سیفی - ماجرا به‌هیچ وجه پیچیده نیست و باز هم سرچشمه‌ای جز یک خلأ بزرگ در قانون ندارد. قانون اکران در ایران می‌گوید که تمام فیلم‌ها به صورت پایه تا چهارهفته با سرگروه و سالن‌های قرارداد بسته اکران می‌شوند. اما اکران بیش از چهارهفته، منوط به این است که «میزان کف فروش»شان را در هفته چهارم از دست نداده باشند و فیلم کماکان در سینماهای سرگروهش به خوبی هفته اول بفروشد. درغیر این صورت پس از چهارهفته سینمای سرگروه و سالن‌هایش را از دست می‌دهد و اکرانش روز به روز محدودتر می‌شود. اتفاقی که خب طبیعی است و فیلمی که نمی‌فروشد هم، قاعدتا جایی در چرخه اکران پیدا نمی‌کند.
اما مسأله دقیقا از جایی بحرانی می‌شود که متوجه می‌شویم تهیه‌کنندگانی در سینمای ایران وجود دارند که برای از دست ندادن سینمای سرگروه دست به هر کاری می‌زنند. در تازه‌ترین اقدام‌های این تهیه‌کنندگان، خبر رسیده است که مالکان برخی فیلم ها که اتفاقا فیلمشان فروش خوبی هم ندارد، تصمیم می‌گیرند هزاران بلیت برخی سالن‌های سینمای سرگروهشان را خریداری کنند تا آمار فروش فیلم را بالا ببرند. سالن‌هایی که فیلم در آن‌ها به اسم «سالن تکمیل ظرفیت» اکران می‌شود اما غافل از اینکه تعداد حضار در لحظه پخش فیلم به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد!
به نظر می‌رسد برخی مالکان فیلم‌های سینمایی با سه‌هدفِ متفاوت در این اتفاق نقش دارند و با خرید گسترده بلیت فیلم‌هایشان، عملا آمار فروش فیلم‌ها را بالا می‌برند؛ در مواردی این اقدام در روزهای نخست اکران اتفاق میفتد آن هم به قصد اینکه فروش فیلم‌ها با القابی همچون «انفجاری» و «استقبال بی نظیر» و... توصیف شود و در رسانه‌ها به عنوان یک شروع تاریخی از آن یاد شود. یعنی به نوعی یک بازی کثیف رسانه ای راه می اندازند تا مخاطب بالقوه و خاموشی که در خرید بلیت فیلم تردید دارد را به واسطه همین لفاظی‌ها به سمت فیلم بکشاند؛ هرچند در بسیاری موارد این رویکرد شکست‌خورده است.
رویکرد دوم که بیشتر هم مورد بحث ماست، همان مسأله «حفظ کف فروش» در سینمای سرگروه است. به هرحال سینماهای سرگروه فیلم‌ها، سینماهای بزرگی هستند که تداوم اکران فیلم یک تهیه‌کننده در آن‌ها برای شخص از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو تهیه‌کننده‌ها با این شیوه و خریدن هزاران بلیت، سعی دارند از پایین آمدن فروش فیلم و از دست‌دادن رقم کف فروش جلوگیری کنند تا فیلم همچنان بر پرده سالن سرگروه باقی بماند. این شکل از حفظ چنگ و دندانی فیلم رو پرده، شاید در ظاهر مثمرثمر باشد و فیلم را روی پرده نگه دارد، اما به خودمان که نمی‌توانیم دروغ بگوییم! می‌توانیم؟ وقتی فیلم «مخاطب ندارد» باید بفهمیم که این کار دردی دوا نمی‌کند و هرچقدر در سینمای سرگروه بماند، باز هم همان آش است و همان کاسه!
اما رویکرد سوم هم که از سالها پیش در سینمای ایران باب بود، آمارسازی‌هایی است که درباره فیلم‌های ارگانی و دولتی اتفاق می‌افتد. فیلمی که هزینه گزافی برداشته باشد و با بودجه دولتی و ارگانی تولید شده باشد، با شکست مطلق در اکران و عدم فروش مناسب، هم نهاد سفارش‌دهنده‌اش زیر سؤال می‌رود و هم توانایی و کیفیت محصول ساخته‌شده به دست آن ارگان و نهاد به چالش کشیده می‌شود. در این شرایط تهیه‌کننده می‌تواند خودش شخصا یا با حمایت سازمان سفارش‌دهنده بلیت‌های فیلمش را بخرد که بازهم حدود 40درصد قیمت بلیت‌ها در نهایت دوباره به جیب تهیه‌کننده باز می‌گردد اما حدود 60درصد قیمت بلیت سهم سینمادار و پخش‌کننده و مالیات و... است که باز نمی‌گردد و در مسیر چنین آمارسازی هزینه می‌شود.
مسأله اینجاست که بحث بر سر چند تماشاگر جزئی نیست بلکه ماجرا بسیار کلان‌تر از این صحبت‌هاست که بعضا در بسیاری شهرستان هم ممکن است رخ دهد و تعداد آن از بلیت چندین هزار تماشاگر هم تجاوز کند. اتفاقی که تنها می‌تواند نتیجه یک اقتصاد بیمار باشد وگرنه چنین کاری که هیچ سودی جز بحث تبلیغاتی عاید تهیه‌کننده نمی‌کند، چرا باید در این ابعاد وسیع انجام شود؟



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد