15087 ورزشی 1400/09/19 - 16:39

افشاگری یک مقام فدراسیون فوتبال علیه همین فدراسیون!

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به انتقاد از مسائل مختلف این فدراسیون پرداخت.

به گزارش دیوان نیوز؛ مهرداد سراجی در خصوص شرایط تیم فوتبال سایپا اظهار داشت: تیم اکنون در رده یازدهم جدول لیگ یک قرار دارد. اگر بخواهیم وضعیت باشگاه سایپا را از دو سال پیش مرور کنیم، در دو فصل قبل این تیم با تفاضل گل در لیگ برتر می‌ماند و سال گذشته با یک تفاضل گل به لیگ پایین‌تر سقوط می‌کند. اگر عیب‌یابی و آسیب‌شناسی کنیم، به نکاتی می رسیم که باید آن‌ها را بررسی کنیم.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: رسانه‌ها و منتقدین فوتبال به این موضوعات به خوبی توجه می‌کنند. عملکرد باشگاه سایپا در کلیات شرکت، یعنی در واقع در رفتار صحیح مدیریتی، نظم مالی و پرداختن به سایر رشته‌ها از جمله فوتبال پایه عملکرد قابل‌قبولی دارد. در حال حاضر در فوتبال پایه تیم امید سایپا با اختلاف صدرنشین جدول است و تیم نوجوانان هم صدرنشین است. دو تیم دیگر هم در کورس صدرنشینی هستند.

سراجی گفت: عملکرد تیم‌های پایه سایپا نشان می‌دهد که رفتار صحیح مدیریتی در باشگاه حاکم است و این هم مختص به کلیه ارکان باشگاه سایپاست. جا دارد از همکاران خوبم در باشگاه و گروه خودروسازی تشکر کنم که این قوام و این اقتدار مدیریتی را حفظ کردند اما چرا تیم بزرگسال سایپا در دو سال گذشته نتیجه نگرفته؟ علت این است که در حال حاضر مبالغ بالایی به بازیکنان حرفه‌ای پرداخت می‌شود و باشگاه سایپا در چند سال گذشته تصمیم بر این داشته که مبالغ کمتری را به این بخش اختصاص دهد.

وی در خصوص وضعیت تیم فوتبال بزرگسالان سایپا تصریح کرد: ما مدعی صعود به لیگ برتر هستیم. علی‌رغم این‌که بودجه باشگاه قابل‌توجه نیست و در مقابل تیم‌های متمول مبالغ بسیار کمتری را پرداخت می‌کند. چه سال گذشته و چه امسال در لیگ یک، بر اساس مبالغی که به بازیکنان پرداخت کردیم، جزو تیم‌های پایین جدول بودیم.

مدیرعامل سایپا افزود: مورد انتقاد بسیاری از بزرگان فوتبال قرار گرفتیم. از این مساله استقبال می‌کنیم. فصل گذشته نکات دیگری هم مطرح بود. موضوعات مربوط به دادگاه CAS و شکایت از پیکان هم مطرح است. آن‌جایی که باید مبالغ هنگفت به بازیکنان پرداخت شود، ما به اندازه بضاعت‌مان پرداخت کردیم و نتایج‌مان هم در این اندازه باید ارزیابی شود. ارتباطی هم با افراد ندارد و نمی‌خواهم کسی را نقد کنم. این رفتار باشگاه سایپا در دو فصل گذشته بود و در تیم‌های پایه فکر می‌کنم بی‌نظیر بودیم.

سراجی درخصوص شکایت به CAS گفت: ما لوایح را تبادل کردیم و آخرین جلسه استماع هم به صورت ویدئوکنفرانسی با قاضی CAS برگزار شد. منتظر صدور رأی هستیم. به نظرم رأی به سود سایپا صادر می‌شود چون استدلال و منطقی که ما به کار بردیم، براساس قوانین فیفا به آن استناد کردیم. فدراسیون فوتبال و باشگاه پیکان مواردی را مطرح کردند که غیرقابل دفاع است. رأی کمیته انضباطی فاقد پشتیبانی حقوقی بوده و به قانون قدیمی اشاره کرده است.

مدیرعامل سایپا در مورد انتقاد علی کریمی گفت: برای او احترام زیادی قائلم. علی کریمی از بزرگان فوتبال ایران است. حتماً انتقادش از سر دلسوزی است و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. این‌که چرا باشگاه سایپا موفق نبوده را توضیح دادم. مبالغی که هزینه کردیم در حد بضاعت‌مان بود. عملکرد کلی سایپا عملکرد قابل‌دفاعی است. در انتخابات فدراسیون فوتبال، او کاندیدای ریاست بود. بعد از انتخابات جزو مربیان مدنظرم برای سرمربیگری تیم بود. مذاکرات اولیه هم انجام شد اما به توافق نرسیدیم.

سراجی گفت: فکر می‌کنم علی کریم دیگر با خیبر خرم آباد همکاری نمی کند. کریمی براساس یک توئیت من انتقاد کرد. ارتباطی با باشگاه سایپا ندارد. انتقاد کاملاً مدیریتی از رفتار مالی فدراسیون بود. او منتقد فرآیند مدیریتی فدراسیون است.

عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با برنامه ورزشگاه و در مورد انتقاد از عدم شفافیت مالی این فدراسیون اظهار داشت: فدراسیون فوتبال طبق قانون باید محلی را برای درآمدهایش پیش‌بینی کند. این باید در بودجه سالیانه فدراسیون دیده شود. یکی از انتقاداتم همین است. ما از اسفند سال گذشته جلسات متعددی برگزار کردیم اما چیزی به نام برنامه بودجه‌ای نداریم. در این برنامه، درآمدها و هزینه‌ها می‌آید و مشخص می‌شود که فدراسیون از کجا چه منابعی به دست می‌آورد و کجا باید هزینه شود. مصارف و درآمدها در برنامه بودجه دیده می‌شود.

سراجی تصریح کرد: این‌که می‌گوییم مثلا حقوق داوران را افزایش بدهیم، آیا در برنامه دیده شده یا نه؟ میزان آن چقدر بوده؟ یا مثلا جام جهانی در پیش است. از کدام محل قرار است هزینه‌های جام جهانی تامین شود؟ ما این برنامه بودجه را نداریم. متاسفانه مشخص نیست بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه داده کجا هزینه شده و من اطلاعی ندارم. در جلسه هیات‌رئیسه هم مطرح نشده است. ما باید صورت‌های مالی‌مان را شفاف کنیم. وقتی برنامه بودجه نداریم، عملاً صحبتی هم از بودجه در هیات‌رئیسه نمی‌شود.

وی درمورد اضافه شدن حسابرس خارج از فدراسیون گفت: فدراسیون باید حسابرس قانونی داشته باشد و صورت‌های مالی را حسابرسی کند. در انتها هم اظهارنظر می‌کند. این‌ها مفاهیم مدیریتی است که در پایان حسابرس صورت‌های مالی را تایید کند یا خیر. ما این را نداریم. من 6 روز قبل نامه‌ای به عزیزی‌خادم دادم که او در هیات‌ رئیسه گزارش عملکرد بدهد تا در هیات‌رئیسه بدانیم این میزان درآمدها که عددهای متفاوتی هم هستند چقدر بوده و چگونه هزینه شده است. همه ما تلاش کردیم که فدراسیون نظم مالی بگیرد اما در حال حاضر این صورت‌های مالی شفاف نیست. تهیه نشده و حداقل در اختیار هیات‌رئیسه قرار نگرفته است.

سراجی افزود: در مجمع گذشته صورت‌های مالی به صورت مردود اعلام شد و مجمع هم به آن رأی داد. نباید به این سمت برویم که خدای ناکرده هر چه به مجمع سالیانه یا فوق‌العاده ببریم، رأی خواهد آورد. بدنه فدراسیون، کمیته‌ها و دپارتمان‌ها که سخت‌افزار فدراسیون هستند به خوبی مشغول به کارند و آن بخشی که من مورد انتقاد قرار دادم، بخش مغزافزار و هیات‌رئیسه است. باید ریل‌گذاری درست انجام شود. بسیاری از انتقادات و سوالات درباره VAR، تبلیغات محیطی و ... به تصمیمات هیات‌رئیسه بر می‌گردد که بتواند ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری کند.

عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال درمورد سرنوشت قرارداد سیستم کمک داور ویدئویی گفت: در جلسه هیات‌رئیسه جزئیات آن مطرح نشده و من در جریان جزئیات قرارداد نیستم. کلیت مطالب را دنبال می‌کنم اما نکاتی را باید مطرح کنم که در جلسات هیات‌رئیسه مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری شده است. من در تمامی جلسات هیات‌رئیسه بودم و در تمامی تصمیمات مشارکت داشتم. توضیحاتی را کارگروه VAR ارائه کرده که من نسبت به شکل‌گیری همان کارگروه هم نقد داشتم. فردی در آن مجموعه مسئولیت گرفته که تجربه مدیریتی قابل‌قبولی ندارد و ما رفتار دیپلماتیک را در این کارگروه نمی‌بینیم.

سراجی با اشاره به اینکه برخی نامه‌نگاری‌های بین‌المللی در حوزه VAR بدون پاسخ مانده، اظهار داشت: علاوه بر این شرکت که مالکیت آن مخدوش است و مشخص نیست هنگ‌کنگی است یا مربوط به رژیم صهیونیستی و این ابهام برای من هم وجود دارد، دو شرکت دیگر هم آمادگی همکاری داشتند و حتی بحث اسپانسرینگ و درآمدزایی در این بُعد مطرح بود. در هیات‌رئیسه مسائل کامل و کلی مورد بحث قرار گرفت. تا آن‌جایی که من در جریانم این جزئیات مطرح نشد.

وی در خصوص بودجه دریافتی از سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: عددهایی که من در جریانش هستم غیررسمی است و برای همین از بازگو کردن آن خودداری می‌کنم. چیزی که قابل استناد است در صورت‌های مالی دیده می‌شود. درمورد سال مالی فدراسیون؛ بخش 5 ماده 70 سال مالی را شرح می‌دهد. از تیر آغاز و در مرداد سال آینده تمام می‌شود. در واقع این سال مالی است. ما بعد از 31 تیر ما وارد هیات‌رئیسه شدیم و باید امسال صورت‌های مالی را ارائه می‌کردیم. من تعجب می‌کنم چرا ارائه نشده است.

سراجی تصریح کرد: بعد از ارائه صورت‌های مالی، ما باید اظهارنامه مالیاتی رد کنیم که فقط 4 ماه مهلت دارد. البته شرکت‌های خصوصی 3 ماه اما دولتی‌ها 4 ماه. 31 آبان پایان مهلت فدراسیون برای ارائه اظهارنامه بوده، من بارها به دوستان در هیات‌رئیسه گفتم و شاید دانش مالی در این حوزه ندارند. اگر اظهارنامه ندهیم، همه ما مسئولیم و مسئولیت‌های تضامنی داریم. ممکن است مورد محکومیت‌های مالیاتی شویم.

وی با اشاره به اینکه مکاتباتی با رئیس فدراسیون داشته، عنوان کرد: مکاتباتی با عزیزی‌خادم داشتم که می‌خواستم گردش و روند آن را ارائه کنم اما نشد. بعد از این چرخش‌های متعدد نامه‌های من، پاسخ‌های عجیبی داده شد. این‌که ما صورت‌های مالی 6 ماهه نداریم. من تعجب می‌کنم آن کسی که نامه را نوشته احتمالا فکر کرده مثل برخی وزارت‌خانه‌ها سال مالی برج 12 است اما درخواستم این بود که صورت‌های مالی به هیات‌رئیسه بیاید و سپس به مجمع برود و مسائل مالیاتی و ... انجام شود اما این اتفاقات نیفتاده است. چه کار باید کنیم؟

عضو هیات رئیسه فدراسیون در مورد توئیت انتقادی اش توضیح داد: توئیت من برای کمک گرفتن از بزرگان و نخبگان فوتبال مثل علی کریمی بود. حالا او هم انتقاداتی دارد. اینجا در واقع ما باید به اصل موضوع بپردازیم. صورت‌های مالی هنوز ارائه نشده و هیات‌رئیسه تایید نکرده و اظهارنامه مالیاتی انجام نشده، نمی‌توانیم بگوییم بدون مصوبه هیات‌رئیسه ممکن است این کارها انجام شده، این اتفاق نیفتاده است.

وی درمورد اینکه در انتخابات فدراسیون تیم‌شان پیروز شد اما الان دچار اختلاف شده، گفت: در انتخابات هیات‌رئیسه که سال گذشته برگزار شد، مدتی طولانی در اختیار همه افراد قرار داشت که لابی کنند و ما هم کردیم. قراری با دوستان‌مان داشتیم که کارهایی انجام دهیم. می‌خواستیم فدراسیون مدرنی را اجرایی کنیم. آیا این فدراسیون مدرن است که صورت‌های مالی آن در تیر به اظهار هیات‌رئیسه نمی‌رسد؟

سراجی در واکنش به صحبت‌های سخنگوی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: درخواستم از حسین شریفی این است که لطفا درباره مسائل مالی مطالعه داشته باشد و اگر هم ندارد، وقت این برنامه را نگیرد. اجازه بدهد ما به موضوعات‌مان بپردازیم. آقای شریفی اگر آمدید که وقت جلسه را در واقع به انتهای برنامه برسانید، بحث دیگری است. ما در فدراسیون فوتبال افرادی را داریم که مسئولیت مشخصی ندارند اما تصمیم گیرند!

وی افزود: من نام نمی‌برم اما تعداد زیادی هستند. آیا این‌ها رئیس دپارتمان هستند؟ آیا رئیس کمیته‌اند؟ تصمیم‌گیران اصلی این‌ها هستند و تصمیم‌سازی می‌کنند بدون آن‌که مسئولیتی داشته باشند. من زمانی‌که کمیته فوتسال بودم، دو رویداد بین‌المللی برگزار کردم و با بدنه فدراسیون تعامل داشتم که دیدم آن‌ها به خوبی کارشان را انجام می‌دهند. جان، دست، پا و بدن فدراسیون خوب کار می‌کند اما برخی در سطح بالای فدراسیون حضور دارند که اول باید با آن‌ها جلسه گذاشت که من هیچگاه به جلسه با آن‌ها نمی‌روم. شما مشاوری یا دوست هستی؟ من دپارتمان و کمیته را به رسمیت می‌شناسم. الان عبایی تشریف دارد و رئیس کمیته و دپارتمان نیست.

سراجی در مورد مساله خوبان عالم گفت: به هر حال من براساس شنیده‌ها نکاتی را به ذهنم می‌رسد که تصمیم دارم به این حوزه ورود نکنم. احساس می‌کنم مشکلات و مسائل متعددی در فدراسیون وجود دارد و بهتر است به آن بپردازیم. فکر می‌کنم الان از اعضای مجمع باید بخواهم که واقعیت را مورد توجه قرار بدهیم که اتفاقی برای فدراسیون رخ ندهد و برای همه ما دردسرساز نشود.



  1. عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند
  2. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم
  3. آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  4. کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ سه‌شنبه منتشر می‌شود
  5. ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم!
  6. اردوغان: ارائه اطلاعات پایگاه کورجیک به اسرائیل دروغ است
  7. حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به منطقه بقاع لبنان
  8. عزم جدی دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن
  9. حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی
  10. سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  11. برای دومین بار در تاریخ، تیم کشتی فرنگی با ترکیب کامل در المپیک حاضر خواهد شد.
  12. سرکوب اعتراضات حامیان فلسطین توسط پلیس فرانسه
  13. حمله به مقر صلیب سرخ در غزه
  14. آیت الله خاتمی: بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است
  15. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  16. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  17. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  18. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  19. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  20. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  21. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  22. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  23. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  24. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  25. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  26. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  27. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  28. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  29. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  30. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  31. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  32. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  33. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  34. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  35. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  36. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  37. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  38. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  39. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  40. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین