16755 سیاسی 1400/11/22 - 15:28

رئیسی: هرگز امیدی به وین و نیویورک نداریم

رئیس جمهور با اشاره به شناخت انقلاب اسلامی و عناصر هویت‌ساز آن، گفت: نگاه به غرب، سیاست خارجی کشور را نامتوازن کرده بود.

به گزارش دیوان نیوز؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه ۲۲ بهمن تهران گفت: نگاه به غرب، سیاست خارجی کشور را نامتوازن کرده بود. امید ما به کردستان است، به آذربایجان است، به داخل کشور است. هرگز امید به وین و نیویورک نداریم. همچنان بر شعار «نه شرقی، نه غربی» استواریم. نه ما سلطه‌ای را می‌پذیریم و نه از استقلال‌مان دست برمی‌داریم و نه حاضریم به کسی ظلم کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مفتخریم در دولت مردمی جمهوریت و عدالت را به عنوان دو اصل قرار دادیم. امروز مستقل‌ترین کشور در این جهان، جمهوری اسلامی ایران است. بی‌توجهی به مردم بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است. مردم پیوند اساسی با انقلاب دارند و دور شدن از مردم، دور شدن از انقلاب اسلامی است.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه امروز نه فقط ملت بزرگ ایران بلکه ملت‌های جهان به این انقلاب سخت امیدوارند، گفت: آنچه همگان می‌خواهند این است که روحیه این انقلاب حفظ شود و بماند تا انسان نجات پیدا کرده و پرچم را به دست حضرت حجت (عج) بسپاریم.

انقلاب اسلامی آمد تا فریاد استقلال آزادی جمهوری اسلامی مردم را برپا کند
رئیسی گفت: انقلاب اسلامی آمد و رژیم فاسد ستم شاهی را که مظهر دیکتاتوری و خضوع در برابر قدرت‌های سلطه گر بود، از میان برداشت.تمدن حاصل از انقلاب اسلامی دارای شاخصه‌های مهمی است، اما انچه مشخص این است که شعار‌های انقلاب اسلامی فطری است و در همه عالم پسندیده است. انقلاب اسلامی آزادی و اخلاق و عدالت را فریاد می‌زند سلطه و ظلم را نفی می‌کند.

وی افزود: هیچ کدام از شعار‌های انقلاب کهنه نشده و باید این شعار‌ها از روز اول انقلاب تا امروز تداوم داشته باشد. ارزش‌هایی در نظام اسلامی وجود دارد که تغییر نمی‌کند. شعار نه شرقی نه غربی همچنان باید پایدار بماند چراکه جزو اصول انقلاب است.

نقش امام و رهبری در انقلاب محوری است
رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: در امت عنصر هدف دار بودن و مقصد داشتن قرار داده شده است دومین عنصر عنصر حرکت است و سومین عنصر عنصر شدن است و چهارمین آن عنصر امام است و ما نقش رهبری را مهم دانسته و می‌دانیم. امام و رهبری مکتب سیاسی معرفی کردند که اولین شاخصه آن اخلاص است. دومین نکته در مکتب سیاسی امام و رهبری توجه به جمهوری و مردم است. امام و رهبری به مردم علاقه‌مندند. سومین مورد در این مکتب سیاسی عدالت است نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان این که در همه ابعاد جامعه جریان داشته باشد.

او ادامه داد: مردم باید اصل و اساس قرار بگیرند و باید به مردم توجه شوند. بی توجهی به مردم بی توجهی به انقلاب اسلامی و دور شدن از مردم دور شدن از انقلاب اسلامی است. عدالت به عنوان محور کار دولت همواره مورد تاکید بوده و چهارمین عنصر که مورد تاکید امام و رهبری است ضد ظلم و فساد بودن است.

همانطور که به استقلال سیاسی رسیدیم در اقتصاد نیز به استقلال خواهیم رسید
رئیسی گفت: در زمینه استقلال اقتصادی در هر کوی و برزنی کار کرده ایم، اما کار زیادی در پیش داریم. برخی از نگاه‌های غلط و دلهره‌ها موجب برخی از عقب ماندگی‌ها شده، اما به لطف خداوند، خدمتگزار‌ی دولت و عمل به نسخه نجات بخش اقتصاد مقاومتی قدم‌های مثبتی در این زمینه انجام خواهد شد. پیشرفت کشور در گرو وحدت و انسجام همه سلایق موجود در کشور است و ما به عنوان دولت برآمده از رای شما مردم مصمم هستیم گام‌هایی برداریم.

امروز هیچ نگرانی درباره کالا‌های اساسی در کشور وجود ندارد
رئیس جمهور اظهار کرد: در رفع مشکلات، توجه به ظرفیت‌های کشور، توجه به اقتصاد مقاومتی و ملی، رفع مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی گام‌هایی برداشته ایم و گام‌های بسیاری در پیش داریم. کرونا در گذشته مردم را بسیار رنج می‌داد. در ابتدای دولت روزی ۷۰۰ فوتی داشتیم، ولی امروز شرایط متفاوت شده است و مردم هم رعایت کنند تا از سویه فعلی عبور کنیم. در ابتدای دولت نگران بابت کالا‌های اساسی وجود داشت، اما امروز هیچ نگرانی درباره کالا‌های اساسی در کشور وجود ندارد. ظرفیت‌های کشور به سمت تولید هدایت می‌شود.

او افزود: کسانی دنبال سوء استفاده هستند، اما به مردم عرض می‌کنم این دولت آمده است تا فساد و رشوه و روابط ناسالم نباشد. ما با همه قدرت در برابر رانت خواری و مفسدان خواهیم ایستاد و ریشه آن‌ها را خواهیم کند. نظام عادلانه در تولید، توزیع و جذب و پرداخت به کارکنان خواهیم داشت. اجازه نمی‌دهم کوچکترین بی عدالتی مردم را نگران کند.

هر روز که می‌گذرد بیشتر به آینده کشور امیدوار می‌شوم
رئیسی در پایان گفت: ما به آینده بسیار امیدواریم، البته نه امیدواری در شعار. خدمت رهبری هم عرض کردم که هر روز می‌که گذرد و ظرفیت‌ها و نیرو‌های کشور را که می‌بینم امیدم به آینده بیشتر و بیشتر می‌شود. به جوانان عرض می‌کنم آینده بسیار روشن و امیدوار کننده است. بهمن پیام امید به همه مردم ایران و مستضعیفین و محرومان عالم و پیام استیصال به ظالمان است. بیداری اسلامی نوید الهی است. در ۱۰ سال اول می‌خواستند انقلاب و نظام پا نگیرد. در دوره تثبیت خواستند، نظام تثبیت نشود. در دوره توسعه خواستند پیام انقلاب محدود بماند. دشمن خواست و نشد، ولی شما مردم خواستید و شد. دوره پیشرفت و عدالت هم حتما تحقق پیدا خواهد کرد.



  1. عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند
  2. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم
  3. آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  4. کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ سه‌شنبه منتشر می‌شود
  5. ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم!
  6. اردوغان: ارائه اطلاعات پایگاه کورجیک به اسرائیل دروغ است
  7. حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به منطقه بقاع لبنان
  8. عزم جدی دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن
  9. حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی
  10. سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  11. برای دومین بار در تاریخ، تیم کشتی فرنگی با ترکیب کامل در المپیک حاضر خواهد شد.
  12. سرکوب اعتراضات حامیان فلسطین توسط پلیس فرانسه
  13. حمله به مقر صلیب سرخ در غزه
  14. آیت الله خاتمی: بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است
  15. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  16. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  17. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  18. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  19. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  20. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  21. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  22. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  23. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  24. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  25. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  26. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  27. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  28. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  29. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  30. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  31. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  32. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  33. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  34. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  35. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  36. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  37. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  38. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  39. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  40. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین