209 فرهنگی 1398/09/27 - 10:15

نگاهی به نامزدهای گلدن گلوب 2019 (بخش پایانی)

از جمع خوب‌های بازیگری تا آن‌ها که دیده نشدند!

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اهمیت گلدن گلوب با وجود «اسکار» چیست؟ خیلی‌ها گلدن گلوب را پیش نمایشی بر آنچه در اسکار خواهد گذشت می‌دانند اما به هر حال نباید فراموش کنیم که گلدن گلوب هم یک رویداد مستقل در سینمای آمریکا به حساب می‌آید. سرانجام نامزدهای مراسم گلدن گلوب 2020 معرفی شدند که در این مراسم شاهد پیشتازی فیلم‌هایی چون در فیلم Marriage Story (داستان ازدواج)، فیلم The Irishman (مرد ایرلندی)، فیلم Once Upon A Time in Hollywood (روزی روزگاری در هالیوود) و فیلم Joker (جوکر) در نامزدهای امسال بودیم.

محمدحسین سیفی - با این حال، مانند هر دوره عدم حضور برخی از فیلم‌ها، سریال‌ها بازیگران و کارگردان‌ها باعث شد تا بسیاری به فهرست اعلام شده اعتراض کنند و اعتقاد داشته باشند که فیلم، سریال یا فرد مورد نظر آن‌ها شایستگی لازم را برای حضور در بین نامزد‌های این مراسم داشته و درواقع گلدن گلوب این آثار و اشخاص را نادیده گرفته است. در بخشی از این حواشی، بسیاری از عدم حضور هیچ کارگردانی زنی در بین نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردان اعتراض کردند که این گروه معتقد هستند که سیاست‌های گلدن گلوب طی سال‌های اخیر در این رابطه تغییری نکرده و شاهد نگاهی مساوی بین کارگردان‌ها نیستیم.
در این میان اما هرساله یک سری فیلم ها و نامزدها که همه پیش‌بینی می‌کنند سر جایشان هستند و برخی برنده‌های احتمالی هم در عین ناباوری حتی نامزد هم نمی شوند! امسال هم گلدن گلوب چندان بی‌حاشیه به نظر نمی‌آید و نکات جالب توجهی در خود جای داده است. در قسمت قبل نگاهی به چهاربخش اصلی گلدن گلوب و نامزدهایش پرداختیم و در این قسمت پایانی این یادداشت، نگاهی گذرا به دیگر بخش‌های اصلی و رقابت موجود میان آن‌ها می‌اندازیم:

بهترین فیلمِ درام

جا برای همه نبود!
The Irishman
Marriage Story
1917
Joker
The Two Popes

گلدن گلوب از معدود جشنواره‌هایی است که رقابت میان فیلم های کمدی و «درام» را از یکدیگر جدا می‌کند تا فیلم‌های کمدی که ممکن است کمتر به چشم بیایند در رقابتی جداگانه بهترین خود را بشناسند. از این رو فیلمی مانند «روزی روزگاری در هالیوود» یا .... در لیست بهترین‌های درام طبیعتا حضور ندارند. اما خب با این وجود، کماکان جای خالی برخی فیلم‌ها در قسمت بهترین فیلم درام حس می‌شود. فیلم‌هایی مانند «بمبشل»، «زن کوچک»، «فورد در مقابل فراری» و حتی «Ad Astra» که با استقبال منتقدین هم مواجه شده بودند، به زعم خیلی‌ها می‌توانستند در این بخش «حداقل» نامزد باشند. شاید بزرگترین علت عدم دیده شدن این سه فیلم، حضور فیلم‌های مهمتری همچون «جوکر»، «مرد ایرلندی»، «1917» و البته روی خوش هیئت انتخاب گلدن گلوب به دو فیلم «داستان ازدواج» و «دو پاپ» باشد. همانطور که می‌دانید، این دو فیلم در بخش‌های زیادی نامزد شدند حال آنکه فیلمی مانند «فورد در مقابل فراری» چندان مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال رقابت اصلی این بخش به نظر می‌آید میان همان سه فیلم «جوکر» و «مرد ایرلندی» و «1917» باشد.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

تام هنکس (A Beautiful Day in the Neighborhood)
آنتونی هاپکینز (The Two Popes)
آل پاچینو (The Irishman)
جو پشی (The Irishman)
برد پیت (Once Upon a Time in Hollywood)

با وجود اینکه در بخش بهترین بازیگران نقش اصلی، گلدن گلوب دو بخش کمدی و درام را از یکدیگر مجزا می‌کند، اما چقدر خوب که در بخش نقش مکمل این اتفاق نمی افتد و امسال شاهد یکی از بهترین رقابت‌های بازیگری حداقل در چندسال اخیر آن هم در بخش «نقش مکمل» هستیم. به یاد ندارم حداقل در قرن حاضر که بر سر جایزه نقش مکمل، پنج تا از بهترین بازیگران تاریخ سینما حضور داشته باشند! پنج بازیگری که سالهاست در این سینما استخوان خُرد کرده‌اند و امروز سن و سالی ازشان گذشته است. جوان‌ترین این لیست «برد پیت»ی است که خودش 55سال دارد!
با توجه به نمایش خیره کننده‌ای که هر پنج بازیگر در فیلم‌هایشان داشتند، پیش‌بینی اینکه کدامشان موفق به دریافت این جایزه می‌شود تقریباً امری غیر ممکن است و باید ببینیم که سلیقه گلدن گلوب به کدام یک گرایش بیشتری دارد. اگر بخواهند سراغ بازی های «برون‌گرا» بروند قطعا «ال پاچینو» می‌تواند با درخششی که در «مرد ایرلندی» داشت جایزه را از آنِ خود کند. اگر هم بخواهند خلاف این مسأله رفتار کنند، باید از میان «آنتونی هاپکینز» و «جو پشی» یکی را انتخاب کنند. در این میان اما «برد پیت»ی هم حضور دارد که در «روزی روزگاری» درخشش چشم‌گیری داشته است و اصلاً انتخاب او دور از ذهن به نظر نمی‌آید.

بهترین سریال درام

انتخاب های پر حاشیه
Big Little Lies
The Crown
Killing Eve
The Morning Show
Succession

احتمالاً پُر‌حاشیه‌ترین بخش نامزدهای گلدن گلوب تا به امروز همین بخش «بهترین سریال درام» باشد که صدای تمام مخاطبان به خصوص آن‌هایی که سریال باز حرفه‌ای هستند را درآورده است. انتخاب هیئت داوری گلدن گلوب حتی به سریالی مانند «بازی تاج و تخت» هم رحم نکرده است و این سریال را تنها در یک بخش نامزد کرده است. اما با این وجود اعتراض مخاطبین به عدم نامزدی این سریال نیست و ماجرا گسترده‌تر از این صحبت‌هاست. در بخش بهترین سریال‌ها، عدم نامزد شدن سریال‌هایی چون سریال Watchmen، سریال Mr Robot، سریال Euphoria، سریال The Good Place، سریال The Handmaid›s Tale، سریال Orange is the New Black، سریال Silicon Valley، سریال PEN15، سریال This Is Us، سریال Veep، سریال When They See Us و سریال Unbreakable Kimmy Schmidt، سروصدای زیادی به پا کرده است. این بحث‌ها زمانی بیشتر بالا گرفته که بسیاری اعتقاد دارند که فصل دوم سریال Big Little Lies و سریال The Morning Show شایستگی نامزد شدن برای بهترین سریال درام را نداشتند و انتخاب این دو سریال را عجیب و غیر قابل باور می‌دانند. همچنین باتوجه‌به اینکه محدودیت گلدن گلوب تا پایان سال ۲۰۱۹ است، نادیده گرفته شدن سریال Watchmen و فصل چهارم سریال Mr Robot بسیاری را غافلگیر کرده است.

بهترین انیمیشن

رقابتِ جذاب‌ها
Frozen II
How to Train Your Dragon: The Hidden World
Missing Link
Toy Story 4
Lion King

بخش بهترین انیمیشن هم کم سر و صدا به پا نکرده است. سوای اینکه برخی انیمیشن‌های خاطره انگیز و قسمت‌های دوم یا بازسازی آن‌ها حضور دارد (مانند شیرشاه یا یخ زده و...) که از جهاتی برای فیلمبازان بسیار دلپذیر است، اما نمی‌توان از نادیده گرفته شدن برخی انیمیشن‌ها یا انیمه‌های دیگر مانند «من بدنم را گم کردم» که به عنوان رقیب اصلی «داستان اسباب بازی4» از آن نام برده می‌شد، به راحتی گذشت. همچنین آثار دیگری مثل انیمیشن Klaus و انیمه Weathering with You، دو غایب بزرگ دیگر بخش انیمیشن هستند تا بخش نامزدهای انیمیشن گلدن گلوب یکی از بحث برانگیزترین بخش‌های دوره امسال باشد. اگرچه برخی اعتقاد داشتند که انیمه Weathering with You می‌توانست حتی در بخش بهترین فیلم خارجی نیز حضور داشته باشد.
با این حال با توجه به عدم حضور برخی رقبای جدی، به نظر می‌رسد که انیمیشن «داستان اسباب بازی4» در این بخش نامزدِ بی رقیبی باشد و انتخاب او به عنوان بهترین انیمیشن سال2019 کار چندان سختی نباشد! و باید بگوییم که استحقاق دریافت چنین جایزه‌ای را هم دارد.



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد