پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403 23:29
32140 ورزشی 1402/11/13 - 22:46

یوزها یا سامورایی‌ها کدام یک برنده است

ایران، ژاپن، فینالی برای فینالیست شدن

دور یک هشتم نهایی جام ملت‌های 2023 آسیا با فراز و نشیبِ دیدنی و اتفاقات منحصر به فرد به پایان رسید تا ترکیب هشت تیم نهایی این جام مشخص گردد. تاجیکستان، اردن، استرالیا، کره جنوبی، ایران، ژاپن، ازبکستان و قطر ترکیب جدیدی را در این مرحله تشکیل داده و نکته ویژه این مرحله اینست که دو مدعی دیگر نیز همچون مرحله یک‌هشتم نهایی حذف و جام را با ناکامی ترک خواهند کرد. با این حال دیدار ایران با ژاپن که قبل از شروع مسابقات در فینال این دوره پیشبینی شده بود، فینالی قبل از فینال است که جذابیت‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

به گزارش دیوان نیوز؛ دور یک هشتم نهایی جام ملت‌های 2023 آسیا با فراز و نشیبِ دیدنی و اتفاقات منحصر به فرد به پایان رسید تا ترکیب هشت تیم نهایی این جام مشخص گردد. تاجیکستان، اردن، استرالیا، کره جنوبی، ایران، ژاپن، ازبکستان و قطر ترکیب جدیدی را در این مرحله تشکیل داده و نکته ویژه این مرحله اینست که دو مدعی دیگر نیز همچون مرحله یک‌هشتم نهایی حذف و جام را با ناکامی ترک خواهند کرد. با این حال دیدار ایران با ژاپن که قبل از شروع مسابقات در فینال این دوره پیشبینی شده بود، فینالی قبل از فینال است که جذابیت‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت. با این مقدمه نگاهی به مصاف پر از هیجان این دو تیم در یک چهارم نهایی جام ملت‌های 2023 قطر خواهیم انداخت:

دیدارهای گذشته

در تقابل‌های هجده‌گانه ایران و ژاپن همه چیز به طور مساوی پیش رفته است. این دو کشور هر یک شش بار یکدیگر را  شکست داده و شش بازی آنان به تساوی کشیده شده است. در این دیدارها تعداد چهل گل به ثمر رسیده است که سهم ایران نوزده گل و سهم ژاپن بیست و یک گل می‌باشد. میانگین بیشتر از دو گل در این دیدارها نشان از این موضوع دارد که بازی‌های ایران و ژاپن پر از هیجان و دیدنی بوده است. از نکات ویژه دیدار آنان اینکه در تاریخ بازی‌های ایران و ژاپن هرگز هیچ‌کدام از دو تیم موفق به کسب برد در دو بازی متوالی نشده‌ و  معمولا فاصله بین دو برد تیم‌ها بیشتر از سه بازی بوده است.

خاطره انگیزترین دیدارها

بهترین برد ایران مقابل ژاپن مربوط به سال 1365  در بازی‌های آسیایی 1986 بود که  ایران با گل‌های سید مهدی ابطحی و ناصر محمد خانی موفق به شکست ژاپن شد. در نقطه مقابل بهترین برد ژاپن در برابر ایران به سال 1397 و بازی‌های جام ملت‌های 2019 برمی‌گردد که ایران با گل‌های اوزاکا و هاراگوچی نتیجه را با سه گل به سامورایی‌ها واگذار کرد. اما خاطره انگیزترین دیدار دو تیم به مسابقات مقدماتی جام جهانی برمی‌گردد. جایی که  علیرغم درخشش احمد رضا عابدزاده، در حالی که ایران با گل‌های خداداد عزیزی و علی دایی از ژاپن پیش افتاده بود، با گل دقیقه 75 ژاپنی‌ها بازی به تساوی کشیده شد و در اوقات اضافه بازی، سامورایی‌ها موفق شدند گل برتری را به ثمر برسانند و راهی جام جهانی شوند.

غیبت ستاره‌ها

بزرگترین غایب ایران مقابل ژاپن را باید  مهدی طارمی بدانیم. طارمی با دریافت کارت قرمز مقابل سوریه مهمترین بازی جام را از دست داد تا دست امیر قلعه نویی در خط حمله مقابل ژاپن خالی باشد. صادق محرمی و سید مجید حسینی نیز به علت مصدومیت در این دیدار غایب خواهند بود. آن طرف از  اردوگاه ژاپنی ها خبر رسیده است؛ ایتو جونیا، وینگر تیم ملی این کشور به دلیل اتهام ‏تجاوز و آزار از تیم ملی کنار گذاشته شده است. هر چند این بازیکن در مقابل بحرین نیز در ترکیب تیم ژاپن دیده نشد اما  موریاسو قبل از شروع جام حساب ویژه‌ای روی وی بازکرده بود.

تاکتیک‌های نمایان شده

به نظر می‌رسد تاکتیک  دو تیم بعد از برگزاری چهار مسابقه نمایان شده و آنالیز آن برای کادر فنی طرفین آسانتر از گذشته گردیده است. ایران و ژاپن در برنامه‌های دفاعی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.  ژاپن در مرحله گروهی با دریافت پنج گل بسیار متزلزل نشان داده و در برابر بحرین علیرغم برد سه بر یک، انسجام لازم برای تبدیل شدن به مدعی اول قهرمانی را نشان نداده است. در نقطه مقابل تیم ملی فوتبال ایران نیز با توجه به اینکه دو مهره دفاعی خود را به علت مصدومیت از دست داده و فارغ از اینکه شجاع خلیل زاده فراتر از تصور ظاهر شده، اما بسیار شکننده و پر اشتباه عمل کرده است. به تعبیری تفکرات امیر قلعه نویی که متکی به حرکات ویران کننده طارمی و  نفوذ از جناحین می‌باشد، به خوبی شناسایی شده است. از طرفی چند ستاره تیم ملی ژاپن نیز که در فوتبال اروپا شاغل هستند، نتوانسته‌اند پازل تفکرات سرمربی را تکمیل کنند. جایی که تاکهیرو تومیاسو بازیکن آرسنال و  واتارو اندو ستاره لیورپول آنطور که مورد انتظار بوده، شرایط ایده‌آلی در جام 2023 ندارند.

مربیان بومی

تفکرات و توانایی‌های امیر قلعه نویی به میزانی می‌باشد که بتواند تیم ملی را با بهترین وضعیت مقابل ژاپن قرار بدهد. نقطه مثبت این مربی بومی بودن اوست که باعث گردیده با روحیات بازیکنان ایران آشنا باشد. به عبارتی ایران بعد از چندین سال که با هدایت مربیان خارجی در تورنمنت‌های بزرگی چون جام جهانی و جام ملت‌های آسیا شرکت می‌کرد، در جام هجدهم کاملا بومی  در مسابقات حاضرگردیده است. میزان اقبال به بازیکنان داخلی بیشتر از گذشته بوده و شرایط کاملا بومی شده است. ژاپن نیز در این خصوص وضعیت مشابهی با ایران دارد. هاجیمه موری‌یاسو سرمربی ژاپن که سی و پنجاه بازی ملی را در کارنامه داشته و سابقه مربیگری در باشگاه سانفریس هیروشیما و تیم ملی زیر 23 سال ژاپن را دارد درسال 2018 به عنوان سرمربی ژاپن انتخاب شد. با این وصف باید گفت: تفکرات بومی دو سرمربی که شاید اندکی با فوتبال روز دنیا فاصله داشته باشد، در جام هجدهم فراز و نشیب فراوانی داشته و یقینا در مصاف با یگدیگر دچار اشتباهاتی نیز خواهد شد.

ضعف‌های پنهان و آشکار

ایران و ژاپن در ساختار دفاعی  دارای ضعف‌های پنهانی بوده که به تدریج نمایان شده است. عمق دفاع هر  دو تیم آسیبپذیر است و برنامه آنان در فاز حمله شرایط مبهم و پنهانی دارد. به تعبیری تنوع تاکتیکی کادر فنی در این خصوص پایین بوده و دفاع فشرده حریفان آنان را به چالش می‌کشد. از طرفی اصل غافلگیری در شیوه بازی دو تیم آشکار است. شکست ژاپن مقابل عراق و بن بست تاکتیکی ایران مقابل سوریه که  هرآینه ممکن بود به حذف ایران از جام منجر شود، از نکات ویژه‌ای است که ممکن است در دیدار عصر شنبه به اتفاقات غیرقابل پیشبنی منتهی گردد.

نقاط قوت

بزرگترین نقطه قوت تیم ملی ایران انگیزه و غیرت بازیکنانی است که به بلوغ تاکتیکی رسیده‌اند. این مزیت بزرگ نقطه اطمینانی است که حتی در شرایط بحرانی نیز به مدد ایران آمده و گره کور بازی‎‌ها را باز کرده است. این مزیت اگر با شناخت دقیق کادر فنی مواجه گردد و با شرایط روحی و روانی مناسب بازیکنان همراه شود، یقینا روز سختی را برای ژاپنی ها رقم خواهد زد. آن طرف ژاپن برنامه محور وارد مسابقات شده و بازیکنان این تیم حتی در لحظاتی که به لحاظ تاکتیکی در شرایط مناسبی قرار نمی‌گیرند، متکی به برنامه و دستورات کادر فنی بازی می‌کنند.

ایران یا ژاپن، کدام یک برنده است

اگر احساسی برخورد نکنیم باید بگوییم شرایط ژاپن نسبت به ایران در بازی روز شنبه بهتر است. سامورایی‌ها در نود دقیقه موفق به صعود از یک هشتم نهایی شده‌اند اما ایران دیدارِ نفس‌گیری را مقابل سوریه برگزار کرده و با ضربات پنالتی موفق به صعود شده‌ است. از طرفی مهدی طارمی مهاجم تأثیرگذار ایران از این دیدار محروم است. با این حال در تقابل دو بزرگ فوتبال آسیا هرچند هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نخواهد بود، اما نقاظ ضعف و قوتی وجود دارد که سرمربیان دو تیم برای رسیدن به پیروزی روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. انتقال دفاع به حمله ژاپنی‌ها نسبت به ایران بهتر بوده اما جناجین تیم ملی ایران نسبت به ژاپن تأثیرگذارتر عمل کرده است. در این بین پیروزی و موفقیت بستگی به شرایط روحی و روانی مهاجمانی دارد که  از تجربه بین‌المللی مناسبی برخوردار هستند.

برنده فینالیست خواهد شد

برنده دیدار ایران و ژاپن احتمالا در نیمه نهایی به مصاف قطرِ میزبان خواهد رفت. گذشتن از سد قطر و یا حتی ازبکستان که قدرت درجه یک آسیا محسوب نمی‌شوند به مراتب آسان‌تر از رویارویی با کشورهایی چون استرالیا و به خصوص کره جنوبی است " هرچند نیمه نهایی سمت مقابل جدول، نسبت به نیمه نهایی مسیر تیم ملی ایران آسان‌تر به نظر می‌رسد." این بدان معناست که برنده

نویسنده: حسن صانعی پور



  1. تعداد وام‌های پرداخت‌شده برای ازدواج و فرزندآوری رکورد زد
  2. جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند
  3. گروگانگیری آتشین در مقابل مجتمع تجاری پالادیوم تهران
  4. تاکید رئیس‌جمهور بر ایجاد ۷.۵ میلیون «پوشش» فیبرنوری بود نه «اتصال»
  5. وحشت اسرائیل از تهدید بایدن مبنی بر تعلیق ارسال برخی تسلیحات نظامی
  6. رئیسی: افتخار دولت حرکت در مسیر موازین اسلامی است
  7. ساخت زائرسرای البرز در مشهد مقدس سرعت گرفت
  8. رأی دهندگان در روز انتخابات دشمنان را رسوا می‌کنند
  9. آسفالت ۲۱۰ هزار مترمربع از معابر کمالشهر
  10. شهرداری از پاکبانان و سبزبانان قدردانی کند.
  11. خود کرده را تدبیر نیست!!
  12. دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب
  13. هوشمندسازی در دستورکار هلال احمر
  14. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم
  15. تندر طوفان با سرعت ۱۱۰ کیلومتر سبزوار را درنوردید
  16. بیش از ۱۰۰ رشته بدون داوطلب در دانشگاه فنی و حرفه ای حذف شد
  17. از دغدغه معیشت مردم تا عقلانیت انقلابی برای دورکردن سایه جنگ
  18. نمایشگاه کتاب محل وفاق و گردشگری فرهنگی است
  19. با اضافه شدن قم، آمار تحت پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار در کشور می‌رسد
  20. زمینه برای آتش‌بس پایدار و حل مساله در غزه فراهم است
  21. تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس صبح پنجشنبه به پایان می‌رسد
  22. آماده گره گشایی از مشکلات تعاونی ها هستیم
  23. پرسپولیس-سپاهان فصل آتی فقط با تماشاگران زن
  24. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به مدیران شهرداری
  25. به شایعات توجه نکنید؛ سلامت آب‌های بسته بندی هیچ مشکلی ندارد
  26. فوتسال ایران فراتر از آسیاست
  27. پوتین برای پنجمین بار مراسم سوگند ریاست‌جمهوریِ روسیه را انجام داد
  28. همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق باید تقویت شود
  29. هشدار نسبت به نبود داروهای بیماران پیوند کبد
  30. آغاز به کار سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران طی روزهای ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  31. اعزام سفیران کریمه اهل‌بیت(س) به سراسر کشور در دهه کرامت
  32. تلاش ناکام صهیونیست‌ها برای ایجاد سپر دفاع سایبری
  33. تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ۴ برابر شد
  34. بیمه و حق مستمری هنرمندان صنایع‌دستی
  35. محدودیتی برای تامین داروهای بیماران خاص نیست
  36. تمام زیرساخت ها برای ورزش قهرمانی باید فراهم شود
  37. کاهش خرید و فروش مواد مخدر در استان البرز
  38. ذخیره ‌آب سد کرج ‌به ۵۴ درصد رسید‌
  39. درخشش شناگران جانباز و توان یاب البرزی در مسابقات قهرمانی کشور
  40. کشف استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان مناطق محروم البرز