پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403 11:53
32152 ورزشی 1402/11/17 - 14:31

مقدمات صعود فراهم است

ایران، قطر، حرکت به سوی قهرمانی

نیمه دوم دیدار ایران با ژاپن، ذهنیت مثبتی را به مربیان، بازیکنان و هواداران تیم ملی فوتبال ایران منتقل نمود. در حقیقت این پیروزی دلچسب این باور را در اذهان ایرانیان بوجود آورد که فوتبال ایران می‌تواند موفق باشد و قادر است براحتی قهرمان آسیا گردد. حالا دیگر همه ایران امیدوارند تیم ملی کشورشان با شکست قطر به فینال جام ملت‌های 2023 صعود کند و در نهایت قهرمان مسابقات گردد.

به گزارش دیوان نیوز؛ نیمه دوم دیدار ایران با ژاپن، ذهنیت مثبتی را به مربیان، بازیکنان و هواداران تیم ملی فوتبال ایران منتقل نمود. در حقیقت این پیروزی دلچسب این باور را در اذهان ایرانیان بوجود آورد که فوتبال ایران می‌تواند موفق باشد و قادر است براحتی قهرمان آسیا گردد. حالا دیگر همه ایران امیدوارند تیم ملی کشورشان با شکست قطر به فینال جام ملت‌های 2023 صعود کند و در نهایت قهرمان مسابقات گردد. با این مقدمه نگاهی به شرایط تیم ملی ایران و قطر در آستانه بازی نیمه نهایی خواهیم انداخت:

دیدارهای گذشته

تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر تا کنون بیست و چهار بار در رقابت‌های مختلف به مصاف هم رفته‌اند که سیزده مسابقه  آن رسمی و یازده مسابقه دیگر دوستانه بوده است. در مجموع این مسابقات تیم ایران شانزده برد و پنج مساوی کسب کرده و فقط در سه مسابقه، بازی را به حریف خود واگذار کرده است.  علاوه بر آن ایران در ده مسابقه اخیر خود در برابر قطر هرگز شکست نخورده و شش بازی آخر آنان با پیروزی ایران به پایان رسیده است. آخرین برد قطر در برابر ایران نیز به چهارده سال پیش برمی‌گردد که قطری‌ها موفق شدند با نتیجه سه بر دو ایران را شکست بدهند. برد پرگل شش بر یک در بازی‌های غرب آسیا نیز پرگل‌ترین دیدار دو تیم محسوب می‌گردد. علی دایی  با به ثمر رساندن چهار گل بهترین گلزن دیدارهای دو تیم است و قطر در آخرین مسابقه خود در تورنمنت چهار جانبه اردن با چهار گل محمد حسین کنعانی زادگان، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش شکست سنگینی را مقابل ایران متحمل گردید. همچنین  در دیدارهای این دو کشور جمعا شصت و یک گل به ثمر رسیده است که سهم تیم ایران چهل و پنج گل و سهم تیم قطر شانزده گل می‌باشد. آنچه از تاریخچه دیدارهای ایران و قطر استنباط می‌گردد، برتری مطلقی است که مسلما روحیه مضاعفی را به بازیکنان ایران در مصاف با این تیم خواهد داد.

قدرت آشکار قطر

آنچه قطر دارد آشکار و معین است؛ قطر میزبان مسابقات است و از شرایط میزبانی به طرز فوق العاده‌ای سود خواهد برد. این کشور مدافع عنوان قهرمانی است لذا تجربه کافی را در خصوص رویارویی با حریفان قدرتمند دارد. فدراسیون این کشور در مناسبات آسیا نفوذ دارد و شاید شرایط مسابقه را به نفع خود رقم بزند. آنان چند بازیکن تأثیرگذار دارند که به لحاظ کیفیت نسبت به بازیکنان ایران در سطح پایین‌تری می‌باشند. در واقع آنچه قطر به‌عنوان موجودی دارد، بر همگان آشکار است. اکرم عفیف ستاره بی‌چون چرای قطری‌ها اگر در بهترین وضعیت خود باشد، خطرناک خواهد بود. معزعلی سابقه رویارویی با بازیکنان ایران را در مسابقات باشگاهی داشته و با روحیه آنان آشنایی دارد. مشعل برشم با مهار دو پنالتی مقابل ازبکستان در بهترین فرم خود به لحاظ روحی و فنی می‌باشد. لوکاس مندز و حسن الهیدوس باهوش بازی می‌کنند.  اما قطر در کل تیم درجه دومی است که با تدارک ویژه نقاط ضعف‌ فراوان خود را به خوبی پوشش داده اما درمصاف با قدرت‌ها برتر شجاعانه بازی نمی‌کند.

اسلحه پنهان ایران

اسحله پنهان ایران غیرت ذاتی و پارسی آنان است. به جرأت می‌توان گفت: ایران قادر است با سه تیم مجزا در مسابقات آسیایی شرکت کند در حالی که هر سه تیم مدعی قهرمانی باشند. این بدان معناست که درون مایه فوتبال ایران غنی است. با این وصف انتظار موفقیت از تیم ملی فوتبال ایران بسیار بالاست. ایران به لحاظ داشتن مهره‌های تأثیرگذار سرآمد دیگر کشورهاست. بازیکنان این کشور به لحاظ تجربه بین‌المللی، در سطح بسیار مناسبی قرار دارند. در نهایت اینکه تاریخچه فوتبال ایران حاوی این نکته مهم است که اگر فوتبال ایران بدرستی تدارک ببیند و اندکی از امکانات فوق‌العاده کشورهای حاشیه خلیج فارس را داشته باشد، حتی می‌تواند در ردیف مدعیان جدی قهرمانی جهان قرار بگیرد. این حقیقت غیرقابل انکار به ما نشان می‌دهد که گذشتن از سد قطر آسان بوده و نباید موجب نگرانی کادر فنی، بازیکنان و فوتبال‌دوستان گردد.

تاکتیک مناسب

 شاگردان مارکس لوپس ممکن است با دو تاکتیک متفاوت به مصاف ایران بروند. هر دو تاکتیک نیز بستگی زیادی به نحوه بازی ایران خواهد داشت. اما آنچه مسلم است اینکه قطری‌ها بدون پشتوانه و انتحاری حمله نخواهند کرد. از طرفی ممکن است بازی فشرده آنان برنامه تاکتیکی ایران را تا حدودی دچار اختلال نماید. دیگر اینکه قطری‌ها برخلاف چند ماه گذشته بسیار سخت‌کوش بازی کرده و از تک ستاره‌های خود بیشترین بهره را برده‌اند. بنابراین باید کادر فنی ایران به دو نکته مهم توجه ویژه نماید: ابتدا اینکه قطر را از پیش بُرده فرض نکند و دوم اتخاذ تاکتیک مناسبی است که رسیدن به آن  با آنالیز مناسب ممکن می‌باشد. مسلما قطر با سه حریف مرحله گروهی و ژاپن مدعی تفاوت‌های اساسی داشته و شباهت اندکی به تیم ملی سوریه دارد. "فراموش نکرده‌ایم که سوریه تا آستانه حذف ایران پیش رفت و از نام  بزرگ این کشور نترسید."

شرایط میزبانی

قدر مسلم اینکه شرایط میزبانی فوق‌العاده می‌تواند تأثیرگذار باشد. قطری‌ها حتی درخواست تغییر میزبانی بازی با ایران از ورزشگاه الثمامه به ورزشگاه البیت را به کنفدراسیون آسیا  داده‌اند. این بدان معناست که قطر تمام تلاشش را خواهد کرد تا شرایط میزبانی به طور کامل به نفع آنان پیش برود. " هرچند این بازی در هر ورزشگاهی برگزار گردد، هواداران ایرانی بی‌شماری در ورزشگاه حاضر خواهند شد." به این نکته باید به نفوذ بالای سران قطر در "ای‌ اف سی" هم اشاره کرد.  با این حال قطری‌ها به هیچ عنوان قادر نیستند همچون هواداران ایرانی، تیم‌های خود را مورد تشویق قرار بدهند و حداکثر استفاده را از آن ببرند.

ذهنیت آماده

برای پیروز شدن باید ذهنیتی آماده داشت. آنچه باعث شده است فوتبال ایران در تقابل با بسیاری از قدرت‌های فوتبال جهان شجاعانه بازی کند، ذهنیت آماده‌ای است که گاهی در بازی‌های کوچک‌تر به طرز عجیبی تحلیل می‌رود. لذا باید شاگردان امیر قلعه نویی دیدار با قطر را دیداری بزرگ و حساس تلقی کنند و با تمام قدرت در آن حاضر شوند. به یقین قطری‌های برای رسیدن به فینال با نیرویی مضاعف وارد زمین خواهند شد و از تمام پتانسیل و امکانات خود برای فتح این دیدار بزرگ استفاده خواهند کرد. لذا این بازی بیشتر از اینکه به تاکتیک برتر نیاز داشته باشد به قدرت ذهن و اندیشه بازیکنان و مربیان نیاز خواهد داشت." یادمان نرود فوتبال ایران بارها در تقابل با تیم‌های عربی درجه دوم به همین دلیل بازنده شده و موقعیت‌های حساسی را از دست داده است."

صعود آسان است

با قاطعیت باید گفت: گذشتن از سد قطر و صعود به فینال آسان است. قطر تیمی نیست که بتواند در این راه خللی ایجاد کند. اما باید اعتراف کرد؛ فوتبال پارسی ایران با چند خصیصه درآمیخته است: احساسی بودن، سینوسی عمل کردن و اعتباری پیش رفتن، شرایطی است که در رگ و خون بازیکنان ایران نهفته شده و به همین دلیل است که غالبا درهر تورنمنتی، فراز و نشیب فراوانی را از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران ملاحظه می‌کنیم. این بدان معناست که ایران باید در تمام لحظات منتهی به این بازیِ سرنوشت‌ساز، هوشمندانه رفتار نماید. موضوعی که لازم است از جانب هواداران، خبرنگاران، برنامه‌های تلویزیونی، کادرفنی و حتی مسئولین مورد نقد و بررسی قرار گرفته و رفتاری مناسب در مورد آن صورت بگیرد.

ایران، قطر حرکت به سوی قهرمانی

مارکس لوپس سرمربی قطر معتقد است: دیدار برابر ایران بازی سختی خواهد بود. او گفته است: خوشبختانه فرصت لازم را برای این بازی داریم. به بازیکنان اطمینان دارم و قطر می‌خواهد دوباره قهرمان شود. از طرفی امیرقلعه نویی که شاگرد مکتب مربیانی چون حجازی و حشمت مهاجرانی است، تا حدود زیادی بر اوضاع اشراف دارد. این بدان معناست که دوئل مردان با انگیزه جام احتیاج به ابزار و یا اسلحه‌ای دارد که در اختیار هردو مربی می‌باشد. قطر میزبانی و شرایط مطلوب را  داشته و ایران پشتوانه ملی  و درون مایه غنی بازیکنانی را دارد. در این بین باید گفت: تیم ملی فوتبال ایران با شرایط موجود  قادراست هر حریفی را به زانو درآورد.

نویسنده: حسن صانعی پور



  1. شهرداری از پاکبانان و سبزبانان قدردانی کند.
  2. خود کرده را تدبیر نیست!!
  3. دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب
  4. هوشمندسازی در دستورکار هلال احمر
  5. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم
  6. تندر طوفان با سرعت ۱۱۰ کیلومتر سبزوار را درنوردید
  7. بیش از ۱۰۰ رشته بدون داوطلب در دانشگاه فنی و حرفه ای حذف شد
  8. از دغدغه معیشت مردم تا عقلانیت انقلابی برای دورکردن سایه جنگ
  9. نمایشگاه کتاب محل وفاق و گردشگری فرهنگی است
  10. با اضافه شدن قم، آمار تحت پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار در کشور می‌رسد
  11. زمینه برای آتش‌بس پایدار و حل مساله در غزه فراهم است
  12. تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس صبح پنجشنبه به پایان می‌رسد
  13. آماده گره گشایی از مشکلات تعاونی ها هستیم
  14. پرسپولیس-سپاهان فصل آتی فقط با تماشاگران زن
  15. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به مدیران شهرداری
  16. به شایعات توجه نکنید؛ سلامت آب‌های بسته بندی هیچ مشکلی ندارد
  17. فوتسال ایران فراتر از آسیاست
  18. پوتین برای پنجمین بار مراسم سوگند ریاست‌جمهوریِ روسیه را انجام داد
  19. همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق باید تقویت شود
  20. هشدار نسبت به نبود داروهای بیماران پیوند کبد
  21. آغاز به کار سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران طی روزهای ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  22. اعزام سفیران کریمه اهل‌بیت(س) به سراسر کشور در دهه کرامت
  23. تلاش ناکام صهیونیست‌ها برای ایجاد سپر دفاع سایبری
  24. تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ۴ برابر شد
  25. بیمه و حق مستمری هنرمندان صنایع‌دستی
  26. محدودیتی برای تامین داروهای بیماران خاص نیست
  27. تمام زیرساخت ها برای ورزش قهرمانی باید فراهم شود
  28. کاهش خرید و فروش مواد مخدر در استان البرز
  29. ذخیره ‌آب سد کرج ‌به ۵۴ درصد رسید‌
  30. درخشش شناگران جانباز و توان یاب البرزی در مسابقات قهرمانی کشور
  31. کشف استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان مناطق محروم البرز
  32. ورود تانک‌های رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح در جنوب غزه
  33. ایران خواهان گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان است.
  34. رییس جمهور، آخر هفته در قم خواهد بود.
  35. البرز، رتبه دوم تردد در کشور را به خود اختصاص داده است.
  36. با آمریکا نمی‌شود با روی خوش و ملایمت رفتار کرد
  37. ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح
  38. گاز شهری قسمتی از کرج قطع خواهد شد
  39. اندیشکده مواسات در البرز افتتاح می شود
  40. اختتامیه دومین جشنواره نوجوان و جوان برتر ساوجبلاغ برگزار می‌شود