11953 یادداشت 1400/05/29 - 19:23

بررسی نقش مدیریت شهری؛

یک طلاق به ازای هر ۲ ازدواج در استان البرز!

براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور در استان‌های تهران، البرز و مازندران، به ازای هر ۲ ازدواج، یک طلاق صورت می‌گیرد، به طوری که نسبت ازدواج به طلاق در دو استان تهران و البرز پایین‌ترین عدد در سطح کشور است.

به گزارش اختصاصی دیوان نیوز؛ آمار بالای طلاق در استان خود را با محوریت مدیریت شهری بررسی کرده و در دیگر حوزه ها به نقد و تبادل نظر می‌گذاریم و از دوستان اصحاب رسانه و صاحب نظران و مسئولان استانی خواهش می‌کنیم در موضوع مشارکت کنند و به تبادل نظر بپردازند:
نقش نهادهای فرهنگی و اجتماعی اعم از حاکمیتی و دولتی در کاهش میزان طلاق در استان چیست؟
وظیفه فوری شورای فرهنگ عمومی در کاهش میزان طلاق چیست و علت عدم ارائه برنامه های موثر فرهنگی در کاهش میزان طلاق توسط آن نهاد تصمیم ساز چیست؟
️شهرداری و مدیریت شهری با محوریت موضوعات فرهنگی و اجتماعی در کاهش میزان طلاق چه نقشی دارند؟
توسعه ناپایدار و بی برنامه، وجود نگرش بسته فرهنگی، عدم مشارکت فراگیر و حضور موثر زنان در سطوح مختلف جامعه، تشدید ناباوری زنان نسبت به توانمندی‌های خود، نابرابری فرصت‌ها و موقعیت‌های کسب تجربه در زمینه‌های مختلف شغلی، عدم بهره مندی از توان فکری و مدیریتی زنان، بی برنامگی یا نبود برنامه های موثر در نهادهای عمومی و فرهنگی شهر برای زنان به خصوص در زمینه آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه، تجاری سازی شهر و نبود نگاه فرهنگی حتی در موضوعات نقش بسته بر روی صدها تابلو و‌ بیلبورد شهری و… همه این موارد می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی مهم در کسب رتبه اول طلاق برای این استان باشد.
ناتوانی مدیریت شهری و نگاه تجاری و بنگاه‌داری در شهرداری باعث شده مدیریت شهری حتی در یک موضوع ساده همچون پسماند فقط نگاه درآمدی به آن داشته باشد و با زباله فروشی برای خود بازار طلای سیاه را پُررونق نگه دارد حال آنکه می‌توانست با سرمایه گذاری روی نقش زنان در مدیریت پسماند ضمن کمک به اقتصاد خانواده‌های شهری در کاهش تولید پسماند اثرگذار باشد.
مدیریت شهری ناتوان با تزریق صدها میلیارد پول شهر به سازمان‌های شبه فرهنگی و نهادهای حاکمیتی یا پروژه‌های عمرانی غیرمرتبط با وظایف شهری همچون مصلی یا پخش پول در قالب ماده ۱۷ بصورت رانتِ در اختیارِ اعضای شورای شهر که آن ها نیز برای کسب شهرت یا نهایتا گداپروری از آن استفاده نموده اند نتوانسته است سازمان های محلی و مردم نهاد کاربردی ایجاد یا از سازمان‌های موجود حمایت کند و به نوعی قسمتی از امور عمومی شهر از قبیل آسیب شناسی های اجتماعی، آموزش های خانواده در امور ازدواج و طلاق را به آن سازمان‌های محلی واگذار کند.
بودجه سازمان‌های متولی همچون سازمان فرهنگی، هنری ورزشی شهرداری در ادوار مختلف نهایتا صرف هیات های عزاداری و جشن ها و مراسمات تشریفاتی و گاها بی‌محتوا بدون اثرگذاری اجتماعی گردیده است، در حالیکه وظیفه اصلی این سازمان استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن با اتخاذ تصمیمات علمی و راهبردی و ایجاد برنامه‌های فرهنگی و تفریحی در شهر به منظور افزایش نشاط اجتماعی می‌باشد.
یکی از اصلی ترین علت‌های علمی مطالعه شده در بروز افسردگی یا تعمیق آن کاهش یا فقدان نشاط اجتماعی است، در ایجاد بسترهای مناسب برای ارتقای نشاط اجتماعی اهمیت زیباسازی و طراحی شهری را نمیتوان نادیده گرفت توسعه فضاهای مفرح منطبق با نیازهای فرهنگی و روانی جامعه از جمله وظایف مهم مدیریت شهری است.
نقاشی‌های دیواری، زیباسازی، نورپردازی، طراحی و بهسازی پارک‌ها و ایجاد پارک های محله‌ای و توسعه فضای سبز شهری همه و همه از وظایف مدیریت شهری می‌باشد که در ایجاد و افزایش شادابی و نشاط اجتماعی نقش اساسی دارد این در حالیست که اقدام یا رضایت به طلاق در افراد زمان ناراحتی، اضطراب و فقدان نشاط کافی در آنها صورت می‌گیرد.
بی برنامگی و انفعال شهرداری در آموزش‌ شهروندان در همه زمینه ها بر همگان روشن است مسلماً اقدام مدیریت شهری بخصوص با آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین و خانواده ها می‌تواند در کاهش میزان طلاق نفش موثری داشته باشد.
در بی توجهی مدیریت شهری و شورای های ادوار شهر به نهاد خانواده و عدم حمایت‌ از تحکیم و بنیان آن همینقدر کافیست که در طول پنج دوره شورای شهر کمسیون یا کمیته ای مرتبط با خانواده تشکیل نگردیده است که این همان نگاه تجاری و مادی شهرداری و شورای شهر به عمومی ترین و مردمی ترین نهاد شهری یعنی شهرداری است.
استحکام خانواده با برآورد نیازهای اساسی آن تقویت می‌گردد که از جمله نیازهای اساسی خانواده مسکن است و مدیریت شهری نه تنها برنامه‌ای در تامین مسکن شهروندان خود اجرا نکرده است بلکه در افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و تبدیل آن به کالای تجاری نقش اساسی داشته و در عوض حمایت تمام قدی از دلالی و سوداگران مسکن نموده است تا جاییکه این نیاز اساسی از سبد زندگی مشترک زوجین حذف شده و تبدیل به کالای تجاری عده ای معدود گشته است.
از طرف دیگر اجاره بهای مسکن در شهر بیش از نصف درآمد خانواده ها را به خود اختصاص داده‌ است و در محلات برخوردار هزینه اجاره مسکن چندین برابر درآمد خانواده هاست.
توصیه می‌شود:
با اولویت و ضرورت فوری برنامه ریزی و راه اندازی مرکز صیانت از بنیان خانواده در شهرداری تشکیل گردد و مرکز مشاوره خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی زیرنظر آن ایجاد شود تا با کارشناسان مجرب و بکارگیری متخصصین با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان در حل معضل طلاق وارد میدان عمل گردند.
همچنین کمسیون خانواده در شورای شهر ششم مصوب و شروع بکار نماید تا با ایجاد سازوکارهای علمی سند تحول اجتماعی و فرهنگی شهر را تهیه کند و با اولویت خانواده، ازدواج و مسکن جوانان همچنین به منظور کاهش میزان طلاق بودجه فوری تخصیص دهند و شهرداری با تخصیص اعتبار برای کنترل و کاهش آسیب پذیری خانواده‌ها به خصوص در مناطق حاشیه نشین در سال جاری و افزایش اعتبار در سال آتی برنامه‌های ضروری در این راستا را عملی کند.

نویسنده: مهدی شهیم



  1. شناگر اصفهانی رکورد ملی خود را جابه‌جا کرد
  2. برگزاری اولین گردهمایی مشترک رؤسای هیئت‌ها، انجمن‌های ورزشی و  مسئولان کمیته‌های پارکور کشور
  3. درهای نمایشگاه رسانه های ایران باز شد
  4. افزایش دو و نیم برابری بودجه فرهنگی شهرداری کرج
  5. آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات البرز برگزار شد
  6. گرم‌ترین آذر ۳۳ سال اخیر کشور ثبت شد
  7. خواص بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات شوند
  8.  روایت تکراری اختلاف و التهاب
  9. یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا؛مشابه ولی متفاوت
  10. نقش «اقتصاد مقاومتی» در عبور از تنگنای تحریم
  11. ابراز شادی و خوشحالی بعد از پیروزی، جُرم محسوب می‌شود ؟!
  12. به بهانه آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران
  13. زمین چمن مصنوعی روستای خورچان افتتاح شد
  14. «حمل و نقل» پیش شرط بهبود وضعیت صادرات و واردات در کشور
  15. تاج منتسب به سپاه است؟
  16. توافق با عراق برای تامین ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در روز
  17. بیست و یکمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی با حضور مقامات کشور
  18. افزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی ممنوع است
  19. سهمیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن ابلاغ شد
  20. ۵۰۰ میلیون مسدوی خودروهای وارداتی آزاد شد
  21. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان ۴ کمیسیون گردشگری اتاق‌های بازرگانی ایران، البرز، اصفهان و قم
  22. زمان واریز عیدی کارمندان اعلام شد
  23. زمان واریز اعتبار تشویقی کالابرگ به حساب‌ها
  24. مهمترین برنامه‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران تشریح شد
  25. تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر تصویب شد
  26. آیین گشایش نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور وزیر ارشاد
  27. آماده سازی طرح های تغذیه مصنوعی البرز برای جذب سیلاب
  28. توسعه گردشگری کشاورزی نقطه عطفی در رونق گردشگری استان البرز
  29. سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو منصوب شد
  30. فردیس به عنوان متراکم‌ترین شهر کشور به نگاه ویژه‌ای برای جبران کمبودها نیاز دارد
  31. بیش از ۷۰ درصد درختان کرج هرس شدند
  32. اگر کشتی ایران توقیف شود عمل متقابل انجام می‌دهیم
  33. اعتبار پروژه‌های شهرستان فردیس به ۱۴۷۰ میلیارد تومان رسید
  34. فتح بازی شهرآورد، توسط سربازان گیتی‌پسند
  35. ایران و قطر بهترین تیم‌های ملی دنیا در سال جدید
  36. اوجی: تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد
  37. لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد
  38. گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شد
  39. گاز ادارات زنجان قطع و برای صنایع محدود شد
  40. انفجار خرابکارانه در ۲ نقطه خط سراسری انتقال گاز