16718 یادداشت 1400/11/21 - 11:55

اصلِ مسئله این است؛

سطحی‌انگاری یا ژرف‌نگری!؟

زمانی که کودک بودیم یا حتی الان که در عهد جوانی، میان‌سالی یا پیری به‌سر می‌بریم، گاهی با شوق و ذوق، و شاید گاهی در مواجهه با مُرده ذوقی حالمان از این رو به آن رو یا از آن رو به این رو بدل شده است.

روح‌الله نیاخلیلی/ به گزارش دیوان نیوز؛ روزنامه دنیای هوادار در یادداشتی نوشت: بدون‌شک همه ما با این واقعیت برخاسته از نهاد بشر در زمینه ارائه پر شوق و شور اطلاعات به مخاطب در موقعیت لذت‌بخش پذیرش موارد ارائه شده توسط مخاطب قرار گرفته‌ایم و در نقطه مقابل نیز، قطعا همه ما ذوق مرگی متاثر از عدم بروز تاثیر در مخاطب بابت موارد ارائه شده را درک کرده‌ایم.
چندی قبل فیلمی از سیدابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهور در شبکه‌های مجازی منتشر شد که مورد توجه قرار گرفت. در این فیلم، کارمند یک شرکت از مشکلات موجود در سیستم بانکداری و فشار مضاعف ناشی از بهره‌های بانکی به ساختار تولید سخن می‌گوید، رئیس جمهور در مقام پاسخ از کارمند سئوال می‌کند؛ آیا به شما ناهار داده‌اند؟ این مکالمه چند ثانیه‌ای از چند منظر قابل بررسی و موشکافی است.
با این اوصاف این تحلیل، در آستانه آغاز چهل و چهارمین بهار پیروزی ملت ایران، ضمن اعتقاد و التزام به پرهیز از هرگونه جانبداری یا قضاوت، جوانب مختلف مکالمه صورت گرفته را به تفکیک و در قالب چهار برداشت تالی بررسی می کند.

برداشت اول:
شاید رئیس جمهور محترم ناهار نخورده‌اند و پاسخ ایشان به کارمند نوعی طعنه به اطرافیان و مسئولین تشریفات یا برگزار کنندگان برنامه بازدید بوده که به موضوع ناهار توجه نکرده‌اند و رئیس جمهور را بدون دعوت به ناهار و گشنه به این برنامه وارد کرده‌اند، چرا که وقتی کارمند در پاسخ می‌گوید ناهار را در منزل صرف کردم، رئیس جمهور مجددا سئوال می‌فرمایند! به افراد قبل از شما چطور؟ آیا خبر دارید به ایشان ناهار داده‌اند یا خیر؟ که کارمند اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. بر این اساس امکان ندانم‌کاری برگزارکنندگان برنامه در عدم پذیرایی مناسب از رئیس جمهور و خودداری از تدارک ناهار و طعنه رئیس جمهور به ایشان دور از ذهن نیست.
برداشت دوم:
در مکتب انسانیت برخاسته از تعالیم اسلامی، برابری حاکمان با مردم، همواره مورد تاکید قرار داشته است. با در نظر داشتن این مفهوم ساده این امکان دور از ذهن نیست که برگزارکنندگان مراسم نسبت به تدارک ضیافت ناهار اقدام کرده‌اند اما از آنجا که رئیس جمهور منتخب ملت ایران نماد ساده‌زیستی و برابری حاکمان با مردم است، بر این اساس مُصِر می‌شود که آیا، سایر حاضران در این برنامه از جمله همان‌کارمند، بهره‌ای از ضیافت برگزار شده برده و ناهار خورده‌اند؟ بنابراین مکالمه رئیس جمهور صرفاً با هدف اطمینان از وجود این برابری انجام شده است. که این برابری از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن سال ۵۷ بوده است.
برداشت سوم:
انسان با امید متولد می‌شود، بر زمین گام می‌نهد و بزرگ می‌شود. هم تابنده امید است و هم جاذب آن، با امید زندگی می‌کند و در مقام انسانیت امید را به دیگران هدیه می‌دهد. بر هیچکس پوشیده نیست مردمی که علی‌رغم تمام‌ ناملایمات و فشارهای زمانه با حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی را بعنوان سیزدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند، امیدوار بوده و هستند که ابراهیم رئیسی ناممکن‌ها را به ممکن بدل کرده و شکوفه امید را در نهاد ملت ایران بگشاید. با این تفسیر ساده می‌توان از مکالمه رئیس جمهور با آن کارمند این طور برداشت کرد که رئیس جمهور کاملا در جریان مشکلات مردم قرار دارد و حرف دل کارمند یعنی مشکلات اشتغال در تولید و درد نان را که سال‌هاست در سایه آماج بانک‌ها به بیکاری گسترده کارگران و کارمندان انجامیده شنیده و به همین دلیل از وی سئوال می‌پرسد آیا به شما ناهار داده‌اند؟ به افرادی که قبل از شما اینجا حضور داشته‌اند چطور؟
برداشت چهارم:
چه در کوران نفس‌گیر برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری علی‌الخصوص مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها و چه بعد از آن، همواره انتقاداتی پیرامون سطح آگاهی‌های رئیس جمهور منتخب در زمینه شناخت مشکلات اساسی در فرایندهای منشعب از ساختار حاکمیت کشور در ادوار پیشین و رخدادهای متاثر از آن وجود داشته است‌. با این تصور انتظار می‌رفت بمنظور خنثی کردن این انتقادات در شرایطی که یک کارمند با ادبیاتی مردم‌وار و جملاتی ساده و بی‌آلایش از بزرگترین مشکل پیش‌روی تولید سخن به میان می‌آورد، رئیس جمهور پاسخی در محدوده همان پرسش به مخاطب خود ارائه می‌کرد.
در خاتمه این نوشتار مجدداً تاکید می‌کنیم، نهایتِ تلاش ما بر این بود تا این تحلیل به دور از هرگونه قضاوت، صرفاً به تفسیر رخداد در آینه نگاه‌های مختلف بپردازد. اما هر آینه قضاوت در مورد این رخداد را به شناخت مخاطبین محترم و عملکرد ماه‌ها و سال‌های آتی کابینه ابراهیم رئیسی موکول می‌نماییم.



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد