19439 یادداشت 1401/03/04 - 02:40

اهمیت نظارت بر بازار؛

از مفهوم نظارت سیستماتیک تا مدیریت زنجیره تامین

فضای اقتصادی متاثر از افزایش نرخ‌هاست و این افزایش نرخ کالاها و خدمات بار دیگر تناسب نسبی درآمد و هزینه خانوار را تا حدود زیادی برهم زده است. در این مواقع دوباره موضوع کارآمدی یا ناکارآمدی نهاد نظارت به‌عنوان یکی از مقوله‌های مرتبط با این موضوع در صدر مباحث کارشناسان قرار می‌گیرد و به‌صدر خبرها راه می‌یابد.

سارا نصرتی/ به گزارش دیوان نیوز و به نقل از دنیای هوادار؛ نظارت در اقتصاد، تعریف سیستمی دارد که مبنای آن قرار گرفته است. قدم نخست نظارت، مدیریت زنجیره تامین و بهره‌گیری از اطلاعات شفاف و دقیق در هر مرحله از آن است. بحث اصلی، تامین درست کالا و خدمات بازار است. به عبارت دیگر، بازار یک‌سیستم پویاست که طرف‌های عرضه و تقاضا در آن هوشمند رفتار می‌کنند. تامین کالا و پشتیبانی آن در شبکه توزیع نیز شرط تعادل بازار است. لذا نظارت مناسب از تامین درست، دقیق و مستمر فراهم می‌شود.

درحال‌حاضر فرآیند نظارت و کنترل بازار از سوی تشکل‌های صنفی و بازرسی و اصناف در سطح خرد و از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سطح کلان انجام می‌شود. بی‌شک بازار ویترین سیاست‌های اقتصادی دولت‌هاست و هرگونه تغییر یا تحول در سیاست‌های کلان اقتصادی تاثیر آنی بر شرایط بازار خواهد داشت و این موضوع هیچ‌گونه استثنایی هم ندارد. لذا راهکار حل معضل را نه در بطن بازار که در مولفه دیگر مبتلا به بازار می‌توان مشاهده نمود. وظیفه دولت سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری، تنظیم‌گری و نظارت بر عرضه کالاهای تولیدی در بازار مصرفی است. بررسی تحولاتی میدانی بازار کالا و خدمات نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران تنظیم بازار تلاش دارند برنامه‌های کنترلی و نظارتی بیشتری را برای مهار گرانی‌های بازار اجرا نمایند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا بازار تنظیم نمی‌شود؟ راهکار حل مشکل چیست؟ آیا تخلف در بازار بیشتر شده است؟ آیا جرائم و مجازات‌ها بازدارندگی لازم را ندارند؟ آیا نظارت ناکارآمد است؟ و ده‌ها پرسش دیگر.

بی‌تردید بهتر است دولت و نهادهای کلان‌تر سیاست‌گذار در امر بازار به‌جای صرف انرژی و سرمایه‌های کشور در حوزه نظارت و کنترل بازار برنامه‌ها و سیاست‌هایی را دنبال نمایند تا مولفه‌های کلان اقتصادی را در جهت آرامش بازار به مرحله اجرا درآورند، وگرنه با گسترش یا جابجایی نظارت و بازرسی عملاً مشکلی از اصل موضوعات مبتلا به بازار حل نخواهد شد. البته اصلاح ساختار و شرح وظایف و اختیارات نهادهای نظارتی یک‌ضرورت حتمی و قطعی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود ولی این‌سیاست باید بعد از بازسازی و ایجاد ساختارهای جدید و متناسب با آن‌ها شکل گیرد وگرنه استمرار روندهای اشتباه گذشته هرگز نمی‌تواند موجب حل معضلات این حوزه گردد. تعادل عرضه و تقاضا منجر به تنظیم بازار می‌شود و تقویت بخش تولید به تنظیم بازار و در نهایت کنترل تورم کمک می‌کند.

توجه ویژه به اقتصاد دانش‌بنیان در تنظیم بازار بسیار مهم است و با ابزار دانش می‌توان با هوشمندسازی توزیع و نظارت بر اقلام و کالاها با دقت بیشتری بر بازار کنترل داشت. ارزیابی‌های صورت گرفته نشان‌دهنده آن است که «حفظ سطح معیشت آحاد جامعه، کنترل تورم با تاکید بر اقلام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، برنامه‌ریزی تامین، توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با تاکید بر کالاهای اساسی، نظارت موثر بر قیمت و نحوه عرضه کالاها و خدمات، برنامه‌ریزی جهت تسهیل در کالارسانی، حمل‌ونقل، تامین و توزیع اقلام پرمصرف در ایام خاص، اطلاع‌رسانی مستمر از اقدامات تنظیم بازاری برای آگاهی بخشی افکار عمومی، تسهیل فضای کسب‌وکار و هماهنگی بین دستگاهی در تامین کالاهای اساسی و صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» از مهمترین اهداف سیاستی در مدیریت بازار در کشور محسوب می‌شود. به بیان دیگر نظارت بر زنجیره تأمین، راهبردی اساسی برای تنظیم بازار است و نباید بازرسی به انتهای زنجیره تولید و توزیع یعنی خُرده‌فروش‌ها محدود شود و باید این‌نظارت‌ها از مرحله تولید شروع و عرضه و توزیع را نیز شامل شود. در واقع نظارت بر بازار باید مستمر، هدفمند و برای مردم اطمینان‌بخش باشد زیرا یک مطالبه‌عمومی است.

و اما سخن آخر؛ نظارت بر بازار تکمیل‌کننده طرح هدفمندسازی یارانه‌هاست. در این اوضاع دشوار که دولت تمام توان خود را جهت جلوگیری از فساد و تضییع حقوق مردم به کار گرفته، باید اقداماتی مراقبتی انجام شود. مدیران متولی امر باید در صحنه حضور داشته باشند تا مردم با دیدن نظارت مسئولان در بازار احساس آرامش کنند. امروز در بازار به نظارت مستمر نیاز داریم زیرا گرانی‌های فراوان و افسارگسیخته‌ای که اتفاق می‌افتد ناشی از عدم‌نظارت دستگاه‌های متولی است که اگر نظارت درست شکل بگیرد حالت پیشگیری خواهد داشت. باید هر روز بازار را تحت کنترل و نظارت داشته باشیم نه اینکه فقط طرح‌های نظارتی مناسبتی اجرا شود. باید نظارت سیستماتیک بر بازار حاکم باشد تا امکان تخلف به حداقل برسد.

نویسنده: سارا نصرتی



  1. ایران مقتدرانه قهرمان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ شد
  2. دولت آماده رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی است
  3. تداوم تحریم‌های آمریکا به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  4. کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند
  5. ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  6. دیدار معلمان برگزیده استان با مقام معظم رهبری در هفته معلم
  7. آمادگی شرکت عمران مهستان برای استقرار دستگاه‌های اجرایی در این شهر جدید
  8. بازدید رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد
  9. ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  10. پیشگامی پلیس در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  11. آغاز کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی»
  12. رونمایی از نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت»
  13. تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو در فروردین 1403
  14. برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در محیط دانشگاه، باعث ایجاد تنش خواهد شد.
  15. هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد
  16. یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  17. ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  18. تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا از ۴۲۷ هزار عبور کرد/ لرستان در صدر جدول تبدیل مجوزها
  19. دولت در احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد موفق عمل کرد
  20. دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  21. شمسایی بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتسال است
  22. زارع‌پور: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود
  23. موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال وارد ایران شد
  24. وسط این همه مشکلات هم می‌توانیم شاد باشیم
  25. دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان
  26. شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی و آوارگی ۱۷ هزار کودک بدون والدین
  27. اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با مشارکت کانون پرورش فکری البرز
  28. دوم اردیبهشت آغاز ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان البرز
  29. تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  30. موسوی برای دومین بار از حضور در تیم ملی والیبال انصراف خواهد داد؟!
  31. برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در تهران
  32. مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیر خشک، فقط یک درصد!
  33. «بی‌بی‌سی» اعتراف کرد: موفقیت حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  34. احداث ۱۲۲ هکتار گلخانه در البرز توسط بخش خصوصی
  35. تخریب 125 هکتار ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  36. شهیدی که محل دفن او را امام خمینی (ره) تعیین کردند.
  37. آیا می دانید چه خدماتی به مادران در مراکز بهداشتی استان ارایه می شود؟
  38. اردیبهشت پر بارشی در راه است
  39. هرجایی زالودرمانی نکنید!
  40. بعد از عملیات وعده صادق، نتانیاهو حرفی برای گفتن ندارد