یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403 10:31
32452 اقتصادی 1403/02/17 - 10:00

آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟

مفهوم شهر فرودگاهی در ایران با نمونه های واقعی تفاوت دارد. صرف احداث یک باند پروازی و ترمینال مسافربری را نمی توان شهر فرودگاهی نامید.

به گزارش دیوان نیوز، سالهاست که واژه شهر فرودگاهی در ادبیات هوانوردی ایران مورد استفاده قرار گرفته است، به طوریکه علاوه بر شهر فرودگاهی امام خمینی تهران دیگر مناطق کشور نظیر قم و چابهار نیز مدعی ساخت چنین مجموعه ای شده‌اند.

اما آنچه که بر همگان مبرهن شده، عدم توفیق چنین پروژه هایی در کشور است به نحوی که صرفا طراحی پروژه به همراه تصاویری جذاب از پروژه ارائه شده و ضمن به کما رفتن ساخت فرودگاه نظاره گر احداث شهرهای فرودگاه هایی مدرن توسط همسایگان هستیم. 

عده ای در ایران بر این باورند که صرف احداث باند پروازی و یک ترمینال مسافری به همراه هتل مجاور و چند آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما می تواند شهر فرودگاهی قلمداد شود. در حالی که اینها نطفه شکل گیری شهر فرودگاهی به حساب می آیند و عملا در تمامی فرودگاه های جهان به عنوان زیرساخت های اولیه فرودگاهی وجود دارند.

مطابق با نظریه ابرشهر فرودگاهی جان دی کاسردا (aerotropolis)، شهر فرودگاهی شامل فرودگاه بزرگ بین المللی و مجموعه های تجاری، ورزشی، مالی، فرهنگی و اقامتی در جوار فرودگاه است و در واقع فرودگاه نقش محوری و مرکزی را ایفا کرده و موتور پیشران مجموعه به حساب می آید. اما در مورد نظریه کاسردا باید به دو نکته توجه شود:

نخست آنکه کاسردا این نظریه را بر اساس مولفه های اقتصادی بیان کرده و هدف او اقتصادی کردن فرودگاه هاست، چرا که همچنان بسیاری از فرودگاه های جهان با مشکل عدم سود دهی مواجه هستند که در جهت رفع این چالش راهکار های متعددی ارائه شده است که همچنان در حال آزمون و خطا توسط مدیران صنعت قرار دارد.

نکته دوم آنکه نظریه ابرشهر فرودگاهی در ایالات متحده مطرح شده که مهد هوانوردی جهان است و فرودگاه ها نقش اساسی را در جابجایی مسافران بین این کشور و دیگر نقاط جهان و همچنین مابین شهرهای آمریکا ایفا می کنند.

این کشور علی رغم آمار بالای پرواز و جابجایی مسافر، همچنان فرودگاه های غیر اقتصادی و فرسوده متعددی دارد که بودجه های چند صد میلیارد دلاری را برای بازسازی می طلبد. لذا ارائه چنین دست نطریاتی در پهنه گسترده آمریکا با آن اقتصاد قدرتمند می تواند امری محتمل و واقع گرایانه باشد که با اقتصاد ایالات متحده سنخیت دارد. 

    هر چند در سال های گذشته فرودگاه های جدید در مناطق مختلف کشور احداث شده اند، اما این فرودگاه ها نوعا مطامع افراد ذی نفوذ را پاسخ گفته و زیان ده نیز بوده اند.

 فرودگاه های بزرگ کشور نظیر فرودگاه امام خمینی و هاشمی نژاد مشهد ظرفیت کافی برای میزبانی از مسافران بسیار زیاد در یک واحد زمانی را ندارند (در قیاس با فرودگاه های بزرگ منطقه). همچنین هیچ فرودگاهی در ایران توانایی پذیرش هواپیمای غول پیکری همچون ایرباس A380 را ندارد که در دنیای امروز به عنوان یک معیار برای توان سنجی فرودگاه های بزرگ در میزبانی پروازهای دور برد به حساب می آید.

حال با این عملکرد ضعیف در توسعه زیرساخت های فرودگاهی قطعا انتظار نمی رود که یک شبه معجزه شود و هزاران میلیارد تومان سرمایه برای توسعه فرودگاه های اصلی کشور اختصاص یابد.

هوانوردی ایران از سال ۵۸ به این طرف و همزمان با اشغال سفارت آمریکا تحت شدیدترین تحریم های آمریکا و هم پیمانانش قرار گرفت، به طوریکه امروزه پیکر نیمه جان این صنعت آخرین نفس های خود را می کشد.

پرنده های فرسوده با چند واسطه و قیمت های گزاف وارد کشور می شوند که یکی از وظایف آنها انتقال مسافران کانکشن به فرودگاه های همسایه نظیر دبی و استانبول بوده که نهایتا سود اصلی را در جیب رقبا واریز می کنند.

از طرف دیگر، آمار دقیقی از هواپیماهای بر خط در هیچ مبدا رسمی وجود ندارد که بدانیم کجای کار ایستاده ایم. همچنین کشورمان برای پرواز به مقاصد اروپایی با مشکل تحریم بنزین طرف است که عملا بخش مهمی از پروازهای بین المللی ایران را به همسایگان واگذار می کند.

این در حالیست که رقبای منطقه ای ایران صدها فروند هواپیمای تازه نفس در اختیار دارند و صدها فروند دیگر نیز سفارش داده اند. در صورتی می توانیم یک ابرشهر فرودگاهی را در ایران داشته باشیم که ناوگان هوایی کشورمان بتواند از مبدا ایران پروازهای متعددی را به سرتاسر دنیا انجام دهد، به مانند ترکیه، قطر و دبی. وگرنه شهر فرودگاهی که در آن هواپیمایی پرواز نکند عملا کارایی نخواهد داشت و از اجنبی هم نمی توان انتظار داشت که ناوگان هوایی خود را برای پروازهای ایران به کار گیرد.

 کشورمان در طول ده ها سال گذشته رفته رفته با شدیدترین تحریم های بین المللی مواجه شده که تبعات اقتصادی آن به وضوح در زندگی ایرانیان قابل مشاهده است. عدم اقبال بسیاری از کشورهای جهان (از جمله کشورهای همسو با ایران در سیاست نظیر چین، روسیه و هند) برای سرمایه گذاری در ایران عملا کشورمان را به گوشه کنجی انداخته که ورود هر گونه سرمایه بین المللی را غیر ممکن ساخته است.

بنابراین بعید است حتی در صورت توسعه فرودگاه امام (ساخت ترمینال مسافربری جدید)، سرمایه گذاران خارجی برای توسعه دیگر بخش های شهر فرودگاهی امام خمینی وارد ایران شوند. کشورهای به اصطلاح دوست نیز در سال های اخیر در کلام خود را مشتاق سرمایه گذاری در ایران نشان داده اند، اما در عمل هیچ آبی از آنها گرم نشده است و اتفاقا همسایگان ایران را مقاصد امن تری برای خواباندن سرمایه هایشان دیده اند. 



  1. تکواندوی ایران بعد از 8 سال آسیا را فتح کرد
  2. کشورهای زیادی از آمریکای لاتین خواهان پیوستن به «بریکس» هستند
  3. آمریکا و غرب ابایی از زیر پا گذاشتن حقوق بین‌الملل ندارند
  4. جزئیات پذیرش دانشجو در موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم
  5. بی اطلاعی از محل امتحانات نهایی دانش آموزان
  6. اقدام تروریستی علیه گردشگران خارجی در افغانستان محکوم است
  7. مذاکرات آتش‌بس در غزه تعلیق شده است
  8. آیا در تابستان سال جاری خاموشی خواهیم داشت؟
  9. ضرورت توجه به استانداردها و سویه‌های بومی در تولید محصولات پروبیوتیکی
  10. ترویج فرهنگ مصرف درست آب در اجتماع امام رضایی‌های کرج
  11. دریافت وجه برای ثبت‌نام در مدارس ممنوع است
  12. نظر وزیر کشور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان
  13. فروش ۴۲۵ میلیاردتومانی نمایشگاه کتاب/ انجام ۸۰۰ هزار تراکنش مالی
  14. آبادسازی سواحل به شهرداری‌ها ابلاغ شد
  15. دستور برای رفع موانع خودکفایی برنج و دغدغه برنج‌کاران
  16. بازدید امیر سرتیپ واحدی از پایگاه شکاری شهید عبدالکریمی
  17. زائران ایرانی از فردا به مکه می‌روند
  18. همگام با کاهش نرخ ارز، سکه و طلا دوباره ارزان شد
  19. جاده «هراز» تا ۲۰ شهریور، دوشنبه‌ها مسدود می‌شود
  20. حضور پرشور مردم پایتخت در جشن بزرگ امام رضایی‌ها
  21. مخالفت آیت الله سبحانی با تعطیلی شنبه
  22. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم
  23. چگونگی درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  24. بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی
  25. روز ملی ارتباطات فرصتی برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
  26. جوانی جمعیت از مهمترین عوامل اقتدار ملی است
  27. آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید!
  28. کلاه‌برداری چند میلیون درهمی یک شرکت در دبی
  29. آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش‌ سیل‌آسا در ۷ استان
  30. قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است
  31. مازندران قطب پرورش ماهیان خاویاری کشور است
  32. دبیرکل سازمان ملل: حمله به «رفح» پذیرفتنی نیست
  33. خلجی: اهمیت و کارکرد روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در جامعه پنهان نیست
  34. مرکز خدمات جامع سلامت شهرستان نظرآباد آغاز به کار کرد
  35. دستگیری سارقان موبایل قاپ در البرز
  36. دیدار معاون رییس جمهور با خانواده شهید مدافع حرم در کرج
  37. تمام ظرفیت ها برای مشارکت مردم در جهش تولید مورد استفاده قرار می گیرد
  38. نرخ بیکاری البرز به ۷.۴ درصد رسید
  39. معاون حقوقی رییس جمهور از پیشرفت پروژه‌ پل های B0 و B1 بازدید کرد
  40. شهرستان شدن کمالشهر، ماهدشت و محمدشهر درخواست ما از دولت است