گزارش اندیشکده انرژی «امبر» (Ember) نشان میدهد آلمان یکی از رهبران جهانی توسعه انرژی بادی و خورشیدی است و در سال ۲۰۲۵، حدود ۵۹ درصد برق خود را از منابع پاک تامین کرده است.
از زمان اجرای قانون مهم انرژیهای تجدیدپذیر آلمان در سال ۲۰۰۰، سهم برق تولیدی از منابع انرژی بادی و خورشیدی از کمتر از دو درصد، به نزدیک ۴۵ درصد در سال گذشته افزایش یافته است. در همین حال، سهم زغالسنگ که اغلب آلایندهترین منبع تولید انرژی شناخته میشود، با رقم بیش از نیمی از برق آلمان، به ۲۱ درصد کاهش یافته است.
«امبر» اعلام کرد که آلمان در سال ۲۰۲۵ بیش از هر کشور عضو اتحادیه اروپا از انرژی بادی و خورشیدی، برق تولید کرد و بیش از یکچهارم کل تولید برق بادی و خورشیدی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد. با این حال، تحلیل جدید شرکت انرژی «وانکومافایو» (۱KOMMA۵°) نشان میدهد، آلمان همچنان یکی از بالاترین قیمتهای برق را در اتحادیه اروپا دارد.